РЕАЛІЗАЦІЯ ПОЛІТИЧНОЇ ФУНКЦІЇ УКРАЇНСЬКОЇ ДЕРЖАВИ: КОНСТИТУЦІЙНО-ПРАВОВИЙ АСПЕКТ
03.10.2010 16:49
Автор: Беляєва Марина Валеріївна, старший викладач кафедри загальноправових дисциплін Запорізького юридичного інституту Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ
В сучасних політико-правових умовах особливої уваги набуває визначення основних напрямів і видів діяльності Української держави, в яких конкретизується сутність та призначення держави. В юридичній науці це питання розкривається за допомогою теорії функцій держави. Основними об’єктними функціями Української держави є політична, економічна, соціальна, культурна. Конституційна реформа, а також обумовлені нею подальші зміни в конституційному законодавстві на перший план серед об’єктних функцій виводять політичну. Питання щодо визначення змісту, сутності та механізму реалізації політичної функції Української держави є практично не досліджуваним в теорії держави і права, в науці конституційного права.
Реалізація політичної функції держави має дві сторони – внутрішню і зовнішню. Внутрішній аспект пов’язаний із здійсненням державної діяльності в середині країни – забезпечення стабільності конституційного ладу, створення умов для повноцінного розвитку та функціонування політичної системи суспільства, забезпечення здійснення народовладдя тощо. Зовнішній, насамперед, спрямований на створення авторитетного іміджу країни на міжнародній арені, зростання рейтингу країни у відносинах із світовим співтовариством.
Проте, всебічне та повне уявлення про політичну функцію Української держави неможливе без розгляду її реалізації. Зрозуміло, що Українська держава реалізує цю функцію завдяки певному механізму.
Механізм реалізації політичної функції за своєю суттю є явищем складним, що має власну структуру. В правовій доктрині простежується тенденція до більш поширеного використання науковцями правової конструкції „механізм реалізації”. Традиційно, в механізмі реалізації розрізняють дві складові – нормативно-правовий механізм та організаційний (або інституціональний, якщо розглядати суб’єктний склад реалізації в широкому розумінні). Предметом розгляду в цій роботі є саме організаційна складова механізму реалізації політичної функції Української держави.
Організаційна основа механізму реалізації політичної функції є похідною і переважно суб’єктивною щодо функцій держави. Організаційна база механізму реалізації політичної функції Української держави утворюється шляхом створення суб’єктів реалізації функцій держави – державних органів, державних підприємств, установ, організацій. Органи державної влади є головними елементами механізму реалізації політичної функції Української держави, але далеко не єдиними. Вважаємо, що до організаційного механізму реалізації політичної функції слід віднести і органи місцевого самоврядування. Органи місцевого самоврядування не відносяться до органів державної влади, вони є носіями муніципальної влади. Адже як свідчать сучасні розробки в сфері конституційного права, місцевого самоврядування, публічна влада складається із державної та муніципальної влади. Такий поділ має і конституційне закріплення в першому розділі Основного Закону держави.
Потрібно зазначити, що політична функція держави реалізується в процесі діяльності як органів державної влади і місцевого самоврядування, так і недержавних інституцій.
На наш погляд, інституціональний механізм реалізації політичної функції держави можна визначити як сукупність або систему інститутів публічної влади (органів державної влади та місцевого самоврядування) та інститутів громадянського суспільства, діяльність яких спрямована на реалізацію політичної функції Української держави.
Зрозуміло, що головним елементом інституціонального механізму реалізації політичної функції держави є органи державної влади та місцевого самоврядування, оскільки саме вони наділені владними повноваженнями та реалізують публічну владу від імені єдиного джерела влади в Україні – народу. Тому, з метою більш ефективної реалізації саме цього напряму діяльності Української держави необхідним є подальше вдосконалення чинного конституційного законодавства, зокрема в частині підготовки та прийнятті законів про Президента України, Верховну Раду України, подальшого вдосконалення конституційно-правових основ діяльності Кабінету Міністрів України, внесенням змін щодо розширення компетенції органів місцевого самоврядування тощо.
e-mail: belyaeva.marina@mail.ru
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter