:: LEX :: ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ ДОТРИМАННЯ І ЗАХИСТУ ПРАВ І СВОБОД ПІДОЗРЮВАНОГО ПРИ ЗАТРИМАННІ УПОВНОВАЖЕНОЮ СЛУЖБОВОЮ ОСОБОЮ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 68)

Термін подання матеріалів

14 січня 2025

До початку конференції залишилось днів 20


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ ДОТРИМАННЯ І ЗАХИСТУ ПРАВ І СВОБОД ПІДОЗРЮВАНОГО ПРИ ЗАТРИМАННІ УПОВНОВАЖЕНОЮ СЛУЖБОВОЮ ОСОБОЮ
 
22.04.2015 10:01
Автор: Мінів Галина Олегівна, cтудент магістратури Національної академії внутрішніх справ
[Секція 4. Кримінальне право. Кримінальне процесуальне право. Криміналістика. Кримінологія. Кримінально-виконавче право]

Не дивлячись на короткочасний характер застосування, затримання - один з найбільш жорстких видів кримінально-процесуального примусу. Затриманий позбавляється свободи пересування, можливості спілкування з іншими людьми, можливості розпоряджатися майном, страждає його фізична і моральна недоторканність, він терпить інші численні незручності, пов'язані з побутом, проживанням, медичним обслуговуванням.

Даний захід процесуального примусу створює необхідні умови для з'ясування причетності особи до вчинення злочину, вирішення питання про обрання затриманому запобіжного заходу у вигляді взяття під варту. Своєчасно застосоване затримання не дозволяє підозрюваному ухилитися від досудового розслідування, сприяє встановленню істини у справі та перешкоджає продовженню злочинної діяльності. Тому не випадково цей захід досить часто застосовується в практичній діяльності правоохоронних органів.  

Слід відзначити, що право на свободу й особисту недоторканність регламентоване низкою міжнародних документів: конвенціями, деклараціями, резолюціями ООН. Згідно зі статтею 6 Конституції України, частиною національного законодавства стала Європейська конвенція про захист прав людини і основних свобод, ратифікована Україною 11 вересня 1997 року. Стаття 5 даної Конвенції гарантує право на свободу і особисту недоторканність. Позбавлення волі можливе лише відповідно до процедури, встановленої законом. Конвенція в п. 1 ст. 5 надає вичерпний перелік випадків законного позбавлення волі [1].

Для того, щоби позбавлення волі здійснювалось у рамках Європейської Конвенції, воно повинно відповідати двом критеріям: позбавлення волі має бути юридично законним відповідно до внутрішнього права країни; окрім того, воно має бути правомірним у світлі Конвенції, тобто відповідати підставам, що складають вичерпний перелік п. 1 ст. 5 [1].

На практиці порядок затримання особи за підозрою у скоєнні злочину різноманітний.

Так, затримання може бути здійснене уповноваженою на те особою і особою, не наділеною кримінально-процесуальним законом такими повноваженнями. На підставі цього затримання можна поділити на два незалежні види - фактичне і процесуальне. Деякі вчені виділяють їх і в теорії кримінального процесу [2, С. 24].

Фактичне - це коли працівники правоохоронних органів, не наділені правом кримінально-процесуального затримання, або громадяни здійснюють затримання особи, позбавляють її можливості пересування і в примусовому порядку доставляють до органу дізнання або слідчого, тобто до особи, уповноваженої провести кримінально-процесуальне затримання [3, С. 42].

Порядок фактичного затримання можна визначити таким чином: а) виявлення протиправних дій; б) ухвалення рішення про затримання; в) затримання особи і позбавлення її можливості пересування; г) доставка затриманого до органу дізнання; д) звільнення затриманого або передача його особі, наділеній правом провести процесуальне затримання.

Процесуальне затримання має місце у тому випадку, коли особа, яка володіє повноваженнями, наділеними кримінально-процесуальним законом, складає протокол кримінально-процесуального затримання особи, підозрюваної у скоєнні злочину.

КПК України регулює процедуру затримання, починаючи з моменту закінчення фактичного затримання, і початок затримання підозрюваного визначається наявністю протоколу затримання.

Проте відрізок часу між затриманням, доставкою підозрюваного до правоохоронного органу і складанням протоколу в КПК України не регламентований. Саме цей відрізок часу і випадає за межі кримінально-процесуального законодавства; саме цей відрізок часу ніколи не враховується на практиці при обчисленні термінів затримання, оскільки його важко як-небудь регламентувати; саме через цей відрізок часу йдуть спори між ученими і практиками.

Кримінально-процесуальне законодавство країн - учасниць Співдружності Незалежних Держав [4, С. 31] підходить до вирішення цієї проблеми таким чином:

а) ч. 1 ст. 134 КПК Республіки Казахстан встановлено: в строк не більше трьох годин з моменту фактичного затримання слідчий або дізнавач складає протокол, в якому вказуються підстави і мотиви, місце і час затримання (з вказівкою години і хвилин), результати особистого обшуку, а також час складання протоколу;

б) п. 1 ст. 95 КПК Киргизької Республіки встановлено: протокол про затримання особи, підозрюваної в скоєнні злочину, складається не пізніше за три години з моменту фактичної доставки затриманого;

в) ч. 1 ст. 225 КПК Республіки Узбекистан встановлено: негайно після доставки затриманого до установи міліції або іншого правоохоронного органу, черговий або інший співробітник правоохоронного органу за вказівкою начальника повинні скласти протокол затримання із зазначенням: хто, ким, коли, за яких обставин, за якими вказаними у законі підставами затриманий; у скоєнні якого злочину підозрюється затриманий; у який час він доставлений до установи міліції або іншого правоохоронного органу;

г) п. 1 ст. 167 КПК Республіки Молдова встановлено: про абияке затримання особи, підозрюваної у скоєнні злочину, орган кримінального переслідування в строк до 3-х годин з моменту позбавлення особи свободи складає протокол затримання, в якому вказує підстави, причини, місце, рік, місяць, день і годину затримання, вчинене ним діяння, результати особистого обшуку затриманого, а також дату і годину складання протоколу;

д) ч. 1 ст. КПК Республіки Білорусь встановлено: негайно після доставки затриманого до органу кримінального переслідування посадовою особою, яка здійснила фактичне затримання, складається протокол, в якому вказуються підстави, місце і час фактичного затримання (із зазначенням години і хвилин), результати особистого обшуку, а також час складання протоколу. Частиною 2 цієї ж статті встановлено: орган дізнання, слідчий, прокурор протягом трьох годин з моменту доставки підозрюваного до органу кримінального переслідування ухвалюють рішення про затримання, про що виноситься ухвала, яка є правовою підставою для короткочасного утримання під вартою затриманого в місцях і на умовах, передбачених законом.

Однак, незважаючи на таку світову тенденцію, автор вважає недоцільним скорочення терміну затримання до 48-ми годин на даному етапі в Україні, оскільки зараз у нашій державі ще немає для цього реального підґрунтя. Згідно з проведеним опитуванням працівників слідства та органів дізнання чотирьох областей України, на підтримку скорочення терміну затримання не висловився жодний респондент [5]. 

Сьогодні ж таке скорочення може паралізувати роботу органів досудового розслідування і спричинити ріст злочинності.

Незважаючи на те, що новим КПК встановлено, що особа є затриманою з моменту, коли вона силою або через підкорення наказу змушена залишатися поряд із уповноваженою службовою особою чи в приміщенні, визначеному уповноваженою службовою особою, серед науковців немає єдиної точки зору щодо початкового моменту відрахування строку затримання. За результатами анкетування працівників органів дізнання та досудового слідства чотирьох областей України, 30,9% респондентів назвали найоптимальнішим шляхом удосконалення процедури затримання саме чітке законодавче визначення його початку. Відповідно до стандартних бланків протоколів затримання, цей строк має починатись з моменту доставлення особи до органу дізнання або слідчого, а якщо затримання цієї особи здійснюється на підставі постанови про затримання, то з моменту фактичного її затримання [5].

Автор вважає, що початок обчислення строку затримання з моменту фактичного затримання особи за підозрою у вчинення злочину найбільш відповідає міжнародним вимогам про дотримання прав і свобод громадян, оскільки саме цей момент є початком позбавлення затриманого волі і саме з цього моменту має виникати право затриманого на захист. 




Література:

1. Мінімальні стандартні правила ООН поводження з в'язнями від 30.08.1955 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/995_212.

2. Молдован В. В. Порівняльне кримінально-процесуальне право: Україна, ФРН, Франція, Англія, США : навч. посіб. / В. В. Молдован, А. В. Молдован. - Київ : Юрінком Інтер, 1998. – 399 с.

3. Угода між Україною та Європейським поліцейським офісом про стратегічне співробітництво [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/994_954.

4. Гуценко К.Ф. Основы уголовного процесса США. - М., 1993.

5. Сорока С. О. Процесуальний порядок затримання / С. О. Сорока // Митна справа. - 2012. - № 3. - Ч. 2. - Кн. 1. - С. 151-155.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ТЛУМАЧЕННЯ ОБ’ЄКТИВНОЇ СТОРОНИ ПЕРЕШКОДЖАННЯ ЗАКОННІЙ ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ЖУРНАЛІСТІВ
20.04.2015 18:15
ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ СПЕЦІАЛЬНИХ ЗНАНЬ ПІД ЧАС РОЗСЛІДУВАННЯ КРИМІНАЛЬНИХ ПРАВОПОРУШЕНЬ
03.05.2015 23:04
ВІДСТОРОНЕННЯ ПІДОЗРЮВАНОГО ВІД ПОСАДИ У КРИМІНАЛЬНОМУ ПРОВАДЖЕННІ ПРО ЗЛОЧИН, ПЕРЕДБАЧЕНИЙ СТ.212 КК УКРАЇНИ
03.05.2015 23:02
ОКРЕМІ ПИТАННЯ ПІДТРИМАННЯ ПРОКУРОРОМ ДЕРЖАВНОГО ОБВИНУВАЧЕННЯ В СУДІ ЗА ЧИННИМ КПК УКРАЇНИ
03.05.2015 23:00
ЩОДО ДЕЯКИХ ПРАВ ТА ОБОВ’ЯЗКІВ ПОТЕРПІЛОГО У КРИМІНАЛЬНОМУ ПРОВАДЖЕННІ
03.05.2015 22:59
УЧАСТЬ ПОНЯТИХ ПРИ ЗАСТОСУВАННІ ДЕЯКИХ ЗАХОДІВ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КРИМІНАЛЬНОГО ПРОВАДЖЕННЯ
03.05.2015 22:56
ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА СЛІДЧОГО ЕКСПЕРИМЕНТУ ЗА ЧИННИМ КПК УКРАЇНИ
02.04.2015 09:50




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше