Важливим параметром здійснення митних формальностей в митному режимі переробки є її тривалість. За статтями 232, 240 МК України 2002 р. він становив за загальним правилом 90 днів. Чинним МК України його подовжено до 365 днів (ст.ст. 151, 166). Проте із загального правила існували й досі існують винятки (щоправда, наразі висловлюються пропозиції відмовитися від такої диспозитивної норми [1, С. 377]).
Наприклад, МК України2002 р. передбачав, що виходячи з технологічних особливостей переробки, КМ України за поданням відповідного міністерства або іншого центрального органу виконавчої влади може встановлювати інші строки переробки товарів. Наразі лише законами України «може визначатися більший строк переробки товарів».
Автори законопроекту № 3576 від 7 листопада 2013 р. поки що безуспішно (через відкликання його з розгляду) намагалися повернути КМУкраїни повноваження коригувати зазначені строки [2]. Причому науково-експертне управління вищого законодавчого органу держави в цілому підтримало внесену законодавчу пропозицію, але звернуло, щоправда, увагу на необхідність надання більш докладного обґрунтування доцільності її прийняття, в частині, зокрема, уточнення специфіки «технологічних особливостей переробки окремих товарів» з прив’язкою їх до конкретних термінів, стану вирішення відповідного питання в умовах дії нового МК України. Пропозиція авторів законопроекту не позбавлена сенсу: протягом строку дії МК України2002 р. КМ України було прийнято понад 60 постанов та розпоряджень (24 з них скасовано постановою КМ України № 198 від 15.04.2015 р. [3]), згідно з якими встановлювалися збільшені строки переробки для значної кількості товарів – понад 200 товарних підкатегорій згідно з УКТ ЗЕД. Зведена таблиця нормативно-правових актів щодо встановлення строків переробки товарів на митній території України свого часу пропонувалася до уваги листом ДМС України№ 11.1/7-12.2/742-ЕПвід 30.01.2012 р. [4].
Ідея об’єднати в єдиний законопроект питання удосконалення правового забезпечення і митного режиму тимчасового ввезення, і строків переробки була втілена в проекті Закону України № 3576-1 від 08.11.2013 р. [5]. Ним знову ж таки запропоновано «реанімувати» норму, відповідно до якої, виходячи з технологічних особливостей переробки КМ України за поданням відповідного міністерства або іншого центрального органу влади зможе встановлювати інші строки переробки товарів, ніж 365 днів. Як-от у випадку з очевидною потребою встановити триваліший, ніж в 1рік, період технологічної витримки та наступної переробки відпрацьованих (опромінених) паливних елементів (твелів) ядерних реакторів [6].
Прийняття акту має забезпечити законні підстави для встановлення митними органами України термінів переробки за межами митної території України відпрацьованих (опромінених) паливних елементів (твелів) ядерних реакторів та уранового оксидного концентрату, які відповідають тривалим (для перших відповідно до розпорядження КМ України № 924-р від 16.12.2004 р. [7] – 30 років, для другого – за розпорядженням КМ України № 1343-р від 22.10.2008 р. [8] – 2 роки 9 місяців) технологічним циклам їх переробки.
Не можна не підтримати таку ініціативу, оскільки згідно з п. 8 ст. 116 Конституції України саме КМ України організовує і забезпечує здійснення зовнішньоекономічної діяльності України, митної справи. Рішення про встановлення більших, ніж 365 днів, строків переробки має прийматися оперативно, з погляду на поточну економічну ситуацію. Із таким завданням якнайкраще здатний впоратися КМ України, але не вищий законодавчий орган із своєю тривалою в часі, почасти забюрократизованою процедурою проходження законопроектів.
Література:
1. Ляшенко В.І., Осадча Н.В. Митний режим ввезення для переробки: алгоритм реалізації та напрями вдосконалення // Економіка промисловості. – 2012. – № 3-4 (59-60). – С. 372-379.
2. Про внесення змін до Митного кодексу України (щодо встановлення строків переробки деяких товарів): проект Закону України № 3576 від 07.11.2013[Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=48998.
3. Про визнання такими, що втратили чинність, деяких актів Кабінету Міністрів України: Постанова КМ України від 15.04.2015 № 198 // Офіц. вісн. України. – 2015. – № 31. – Ст. 897.
4. Про надсилання оновленої зведеної таблиці строків переробки товарів на митній території України та за її межами, установлених нормативно-правовими актами Кабінету Мiнiстрiв України: лист ДМСУкраїни від 30.01.2012 р. № 11.1/7-12.2/742-ЕП. – Електронний ресурс. – Режим доступу: http://www.qdpro.com.ua/document/53832
5. Про внесення змін до Митного кодексу України (щодо митних режимів тимчасового ввезення та переробки товарів): проект Закону України №3576-1 від 08.11.2013[Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=49027
6. Пояснювальна записка до проекту Закону України«Про встановлення строків переробки деяких товарів за межами митної території України» № 1917 від 02.02.2015 [Електронний ресурс].– Режим доступу: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=53791
7. Про встановлення строку переробки відпрацьованих (опромінених) паливних елементів (твелів) ядерних реакторів за межами митної території України: Розпорядження КМ України № 924-р від 16.12.2004 // Офіц. вісн. України. – 2004. – № 51.– Ст. 3370.
8. Про встановлення строків переробки деяких товарів за межами митної території України: Розпорядження КМУкраїни № 1343-р від 22.10.2008 // Офіц. вісн. України. – 2008. – № 81. – Ст. 2740.
|