ПРОБЛЕМИ ЕКОЛОГІЇ ПІД КУТОМ ЗОРУ КРИМІНАЛЬНОГО ЗАКОНОДАВСТВА
26.11.2007 08:35
Автор: Меженська Світлана Іванівна, кандидат економічних наук, доцент кафедри економічної безпеки, Волкова Галина Іванівна, старший викладач кафедри економіко-правових дисциплін Луганського державного університету внутрішніх справ ім. Е.О.Дідоренка
Рівень здоров’я людини значною мірою залежить від якості середовища його перебування. За оцінками багатьох авторів фактори - навколишнього середовища в 18-20% визначають стан здоров я і перебувають на другому місці після способу життя.
Особливої уваги заслуговує стан здоров’я дитячого населення, який може являтися індикатором забруднення та ступінню небезпеки зовнішнього середовища в силу високої реактивності дитячого організму.
У цілому в країні протягом останнього десятиліття середня тривалість життя чоловіків скоротилася на 2,4 роки, у жінок – на 0,9 років.
За останні 10 років чисельність населення Луганської області зменшилася більш, як на 462,9 тис чоловік, або 19,2% (з 2872,0 тис – у 1995 році, до 2409,1 тис. чол.. – у 2006 році). За 2005 рік природне скорочення населення області склало 26498 осіб [ 1, c.3].
Зафіксовано істотне придушення імунної системи, появу видимих відхилень у розвитку дітей тощо.
З вересня 2001 року у наший державі вступив в дію новий Кримінальний кодекс, який на відміну від попереднього містить в собі розділ VII, що передбачає „Злочини проти довкілля”.
У цьому розділі законодавець передбачив кримінальну відповідальність за скоєння злочинів, передбачених 19-ти статтями.
Передбачалось, що це буде стримувати від спокуси нанесення шкоди природньому середовищу.
Також звертає на себе увагу той факт, що із 19 статей, санкції 17 статей передбачають обмеження або позбавлення волі до 5 років, а 2 статті - до 10 років.
Слід зазначити що враховуючи тяжкість наслідків, які тягнуть за собою більшість скоєних злочинів проти довкілля, окремі країни Европи у своєму законодавстві передбачають значно більші санкції за скоєння таких злочинів. Наприклад, довічне ув’язнення .
Така міра покарання змушує замислитись особу, яка збирається вчинити злочин проти довкілля – і в більшості випадків своєчасно зупинитись.
Порівнюючи „старий” Кримінальний кодекс України і „новий” можна зробити висновок, що наші державні діячі усвідомили, що довкілля обов’язково потребує захисту.
У кодексі, що діяв до 1.09.2001 року навіть не було передбачено окремого розділу про злочини проти довкілля, а окремі статті містились у розділі „Злочини проти громадської безпеки, громадського порядку та народного здоров’я „.
Протягом останніх п’яти років органами прокуратури міста .Луганська та Луганської області все частіше стали виявлятися факти забруднення водойм та атмосферного повітря.
Кримінальна відповідальність за забруднення водойм та атмосферного повітря промисловими та іншими шкідливими речовинами, згідно із кримінальним законодавством, настає в тому випадку, якщо це створило небезпеку для життя, здоров’я людей чи для довкілля або вони спричинили загибель людей чи інші тяжкі наслідки.
Об’єктивна сторона злочинного забруднення атмосферного повітря та водних об’єктів, що беруть участь в кругообігу вод і нерозривно пов’язані з навколишнім природним середовищем характеризується такими ознаками:
1. діяння (чи бездіяльність);
2. злочинним наслідком прямо визначеним в законі;
3. причинним зв’язком між діяннями і наслідками;
4. засобами вчинення злочину.
Таким чином, виявивши факт забруднення, працівникам прокуратури з метою притягнення осіб, винних у скоєному обов’язково треба визначитись: чи створює це забруднення небезпеку для життя, здоров’я людей чи для довкілля. Але, як свідчить практика, на жаль це зробити у даний час дуже складно, практично неможливо. А це питання дуже важливе для мешканців Луганської області.
Шкідливі викиди в атмосферу мають 887 підприємств області, на яких зосереджено 24.7 тис. стаціонарних джерел забруднення. від них у повітряний басейн надходить 479,2 тис. тонн шкідливих речовин за рік. Усього в атмосферне по від стаціонарних та передвижник джерел забруднення протягом року надходить більше 580 тис тон хімічних речовин.
До органів прокуратури надходять звернення мешканців області з приводу порушення їх Конституційних прав на безпечне для життя та здоров'я внаслідок забруднення атмосферного повітря. У ході перевірок зазначених звернень працівники прокуратури неодноразово направляли доручення контролюючим органам (санепідемслужбі, екобезпеці) щодо надання висновків з питання, як впливає дане забруднення на довкілля та здоров’я людей. Також пропонувалося підрахувати збитки, завдані викидами підприємств здоров’ю людини, яка проживає в зоні його впливу.
Але на жаль, сьогодні відсутні конкретні методики, за якими можна було б підрахувати збитки, завдані здоров’ю людини шкідливими викидами в атмосферне повітря. Крім того, практично неможливо визначити міру забруднення повітря конкретним підприємством без врахування викидів автотранспорту та інших підприємств, розташованих у цьому районі. Тому якщо і буде встановлено факт злочинного забруднення повітря, то все рівно неможливо встановити, яке саме підприємство і в якій мірі його забруднило.
Для успішного рішення актуальних проблем в області екології необхідно насамперед за рахунок фінансів фонду охорони навколишнього середовища придбати сучасні прилади і устаткування на проведення досліджень на наявність хімічних речовин типу діоксану, бензапірену, важких металів, інших особливо токсичних речовин у різних об’єктах і середовищах навколишнього середовища.
Необхідно розробити зведені проекти гранично-допустимих викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря по населеним пунктам з урахуванням автотранспорту і розробити заходи щодо їхнього приведення у відповідність із гігієнічними нормами та визначити фонові рівні забруднення атмосфери у відповідності з нормативними актами.
Необхідно також провести систематизацію екологічного законодавства в сфері охорони навколишнього середовища.
В блок нормативно-правових актів , які забезпечують екологічну небезпеку життю та здоров’ю людини могли б бути включені і підзаконні акти, яки передбачають:
1. Створення умов вільного доступу громадян до екологічно значимої інформації;
2. Установлення більш жорсткого державного контролю за діяльністю суб’єктів підприємництва, які використовують в процесі природні ресурси, якщо вона негативно впливає на навколишнє середовище і здоров’я людини;
3. Проведення обов’язкової державної експертизи по екологічно небезпечним видам діяльності і об’єктам.
На наш погляд це буде в значній мірі сприяти вирішенню вказаної проблеми.
Література:
1. Аналіз екологічно-гігієнічної та санітарно-епідемічної ситуації у Луганській області: За матеріалами санітарно-епідеміологічних установ Луганської області та даним статистичної звітності. – Луганськ: Знання, 2006. – 176 с.
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter