На сьогодні вектор руху України направлений на створення правової держави, саме тому виникла необхідність у негайному реформуванні всіх сфер суспільного життя. Дослідження процесу європеїзації публічного адміністрування в контексті європейської обумовленості є актуальним питанням для нашої держави, оскільки дозволяє з’ясувати вимоги європейського законодавства та їх вплив на зміст та напрями адміністративної реформи.
Позиція України як держави, що прямує до вдосконалення та обрала курс на європейський напрям розвитку і перетворень в усіх її сферах життя, обумовлює важливість європеїзації та вдосконалення власного державного управління. Уже протягом багатьох років система державного управління в Україні знаходиться у стані реформування. Безумовно, адміністративна реформа — це явище багатоаспектне та всеохопне, проте на практиці ми бачимо спроби одночасного реформування одразу усіх сфер державного управління.
Виходячи із норм і догматів сучасного адміністрування можна сказати, що публічне адміністрування — це регламентована законами та іншими нормативно-правовими актами діяльність суб’єктів публічного адміністрування, спрямована на здійснення законів та інших нормативно-правових актів шляхом прийняття адміністративних рішень, надання встановлених законами адміністративних послуг. Термін “публічне адміністрування” походить від англ. “public administration”. У вузькому розумінні публічне адміністрування пов’язане із виконавчою гілкою влади і розглядається як: професійна діяльність державних службовців, яка включає всі види діяльності, спрямовані на реалізацію рішень уряду [1];
Аналізуючи норми і погляди на дане питання європейських вчених, слід зазначити, що концептуальний підхід до визначення інституту публічного адміністрування є досить схожим для України і країн ЄС. Але з огляду на те, що наша держава довгий час мала абсолютно інший кут розвитку, то на сьогоднішній день гостро стоїть питання реформування публічного адміністрування. Адже однакові за змістом та спрямованістю адміністративні реформи можуть мати різні перспективи на успіх, у разі якщо вони проводяться в країнах з відмінними адміністративними традиціями.
Європеїзація державного управління здійснюється через запровадження в національну систему дієвих механізмів державного управління, нових стандартів надання послуг, ефективних управлінських процедур і практик запозичених в інших державах або вироблених під час взаємодії з європейськими партнерами [2].
Суть адміністративної реформи полягає у цілісній перебудові уже існуючої в Україні системи публічного управління, з одного боку, та розбудові тих інститутів публічного управління, яких Україна як суверенна держава ще не створила, з іншого.
Таким чином, процеси які відбуваються у сфері публічного адміністрування в Україні, багато в чому співзвучні з європейським досвідом реформування. Впровадження європейських стандартів в сферу публічного управління є сприяючим фактором для входження України в ЄС.
Література :
1. Зарубіжний досвід публічного адміністрування : метод. рек. / авт. кол. : Н. М. Мельтюхова, В. В. Корженко, Ю. В. Дідок та ін. ; НАДУ, 2010. – 28 с.
2. Європеїзація систем публічного адміністрування країн Центральної та Східної Європи у контексті підготовки до членства в ЄС /авт. О.Оржель// Вісник Національної академії державного управління / 2012 — 22-30 с.
__________________________
Науковий керівник: Войтенко Ірина Сергіївна, кандидат юридичних наук, доцент, Університет державної фіскальної служби України
|