:: LEX :: ПРАВОВІ ПРОБЛЕМИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НЕЗАЛЕЖНОСТІ СУДОВОЇ ВЛАДИ В УКРАЇНІ
UA  RU  EN
 
  Главная
  Как принять участие в научной конференции?
  Календарь конференций
  Редакционная коллегия. ОБ «Наукова спильнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архив

Актуальные исследования правовой и исторической науки (выпуск 63)

Срок представления материалов

11 июля 2024

До начала конференции осталось дней 0


  Научные конференции
 

  Полезные правовые интернет ресурсы
 

 Полезные ссылки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Счетчики


 Ссылки


 Кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ПРАВОВІ ПРОБЛЕМИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НЕЗАЛЕЖНОСТІ СУДОВОЇ ВЛАДИ В УКРАЇНІ
 
06.11.2017 23:49
Автор: Сініцина Анастасія Едуардівна, юрист
[Секция 2. Конституционное право. Конституционное процессуальное право. Международное право]

Судова система є однією з найцінніших інституцій в суспільстві. Незалежність судової  влади, її  рівність із законодавчою та виконавчою владою є невід'ємними ознаками правової держави, в якій кожен має право на судовий захист своїх прав і свобод.[5] Підтримка незалежності суддів є дуже важливою для досягнення цілей та належного функціонування суспільства, що базується на верховенстві права. Незалежність суддів має гарантуватися державою та бути прописана в Конституції чи законі.[4] 

Демократичні держави проголосили незалежність судової влади цінністю, яка не допускає компромісів. Так в Україні незалежність і недоторканність суддів гарантуються Конституцією і законами України.[2] Гарантії незалежності суддів- це передбаченні нормативно – правовими актами засоби усунення негативних зовнішніх і внутрішніх впливів на суддю під час здійснення правосуддя для забезпечення законного, об’єктивного та обґрунтованого рішення.[1]

Достатньо проблемним виступає питання щодо забезпечення повноцінної незалежності судової влади в Україні, порівняно з більшістю держав Європи. На сьогодні в Україні проблема має глобальні масштаби, оскільки є факти неправомірного втручання сторонніх осіб у професійну діяльність суддів з метою схилити їх у той чи інший спосіб до прийняття бажаного рішення для цих осіб, що тягнуть за собою неправомірні рішення, тобто протизаконну діяльність, розпочату сторонніми зацікавленими особами. Втручання сторонніх осіб у діяльність судів оприлюднено Вищою радою правосуддя в реєстрі повідомлень суддів про втручання в діяльність судді щодо здійснення правосуддя.[7] І це незважаючи на те, що за посягання на незалежність суддів передбачено найбільш серйозний вид відповідальності – кримінальне покарання.(так, ст.376 Кримінального кодексу України передбачає кримінальну відповідальність за втручання в будь-якій формі в діяльність судді). Хоча Вища рада правосуддя вживає заходи щодо забезпечення авторитету та незалежності суддів, коли є факт втручання в діяльність суддів, але оперативність цього інструмента поки є не задовільним, однією з причин якого є велика завантаженість ще й іншими функціями Вищої ради правосуддя. Зважаючи на те, що гарантії незалежності судової влади не є досконало забезпеченні, маємо за необхідність перейняти досвід держав Європи та забезпечити врахування міжнародних стандартів. Судова незалежність у міжнародно – правовому аспекті – це не тільки право людини на незалежний суд, але й право та обов’язок судді бути незалежним у процесі прийняття рішень, як від своїх колег-суддів та керівників, так і загалом незалежність судової системи від виконавчої та законодавчої гілок влади.[8,с.176-177] Відтак, міжнародними нормативно-правовими актами, які забезпечують судову незалежність, є Конвенція про захист прав людини та основних свобод; Процедури ефективного здійснення основних принципів незалежності судових органів; Основні принципи незалежності судових органів, ухвалені резолюціями Генеральної Асамблеї ООН, затверджені Резолюцією Економічної і Соціальної Ради ООН; Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи «Незалежність, дієвість та роль суддів», а також заслуговують на увагу рекомендаційні принципи, що визначені в Європейській Хартії про статус суддів, прийнятій 10 липня 1998 року в Страсбурзі.[3] Так, принцип 1 визначає необхідність існування незалежних судових органів, обов’язок усіх державних та інших установ поважати і дотримуватися такої незалежності судової влади, яка самостійно, без стороннього впливу будь-яких посадових осіб та органів влади, здійснювала б правосуддя. Важливим є принцип 3, у якому зазначено, що судові органи наділені компетенцією щодо всіх питань судового характеру і мають виключне право вирішувати, чи належить установлене законодавчим актом до їх компетенції. Принцип 4 містить заборону на неправомірне або несанкціоноване втручання в процес правосуддя чи перегляд судового рішення будь-яким несудовим органом. У принципі 7 закріплено обов’язок держави надавати відповідні засоби, які дають можливість суду належним чином виконувати судові функції. Принцип 5 містить власне принцип неупередженості: обов’язок судових органів вирішувати справи на основі фактів і відповідно до закону без будь-яких обмежень, неправомірного впливу, спонукань, тиску, погроз, прямого чи непрямого втручання з того чи іншого боку.[6]  

Отже, легітимність судової правотворчості значно підсилюється у тих країнах, де принцип незалежності суду не тільки закріплюється на найвищому конституційному рівні, але й коли він реально забезпечується та гарантується.

Тому, розглянувши всі аспекти незалежності судової влади, важливим кроком на шляху к поліпшенню ситуації та задля реалізації принципу незалежності суддів та дієвих гарантій, необхідно застосовувати принципи ЄС в українських судах, по-перше, включити спеціальні положення щодо забезпечення незалежності суддів в Конституцію України та інші нормативно-правові акти відповідно до міжнародних стандартів. По-друге, конкретизувати та роз’яснити поняття «втручання в діяльність судових органів» та «вплив на суддю в будь-який спосіб» та закріпити на законодавчому рівні. Оскільки до конкретних форм впливу відносять: прохання, вказівку, погрозу, підкуп, критику судді в засобах масової інформації до вирішення конкретної справи у зв'язку з її розглядом, проведення пікетів, мітингів, то тільки це може слугувати підставою для звернення в Вищу раду правосуддя з повідомленням про втручання в діяльність суддів. По-третє, вжити заходи для оперативного реагування та ефективного розслідування звернень про втручання в діяльність суддів. По-четверте, сформувати автономну самоуправлінську судову систему поза структурами законодавчої та виконавчої влади, інших органів влади й інститутів громадянського суспільства. По-п’яте, винагорода суддів повинна гарантуватися законом та відповідати гідності їхньої професії та тягареві відповідальності, яка на них покладається, задля уникнення хабарництва.

Література:

1. Галайденко Т. До питання розмежування категорій «принцип незалежності суддів» та «гарантії його реалізації» [Електронний ресурс] / Т. Галайденко. – Режим доступу : http://www.vru.gov.ua/Docs/a031110.pdf 

2. Конституція України/ Стаття 126.

3. Мартті А. Європейський Союз та Україна: стратегія відносин в контексті розширення. КиївВидавництво "К.І.С." 2003.

4. Пекінські тези щодо принципів незалежності суддів від 01.01.1995.

5. Пленум Верховного суду України  від 13.06.2007 N 8.

6. Рачинський А., Огілько А. та ін. Незалежність суддів як передумова функціонування самостійної й авторитетної судової влади, що відповідає європейській системі цінностей та стандартів захисту прав людини. Вісник НАДУ при Президентові України.2016. No1. С. 66-74.

7. Реєстр повідомлень суддів про втручання в діяльність/– Режим доступу:  http://www.vru.gov.ua/add_text/203

8. Шевчук С. Судова правотворчість: світовий досвід і перспективи в Україні Монографія. - К.: Реферат, 2007. - 640 c.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
СПІВРОБІТНИЦТВО УКРАЇНИ ТА МІЖНАРОДНОГО ВАЛЮТНОГО ФОНДУ
16.11.2017 22:39
МІЖНАРОДНО-ПРАВОВИЙ РЕЖИМ АРКТИКИ
16.11.2017 22:27
МІЖНАРОДНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ КОСМІЧНОГО ТУРИЗМУ
16.11.2017 22:16
ЗАХИСТ ГРОМАДЯНАМИ СВОГО ПРАВА НА ОСВІТУ
16.11.2017 22:10
МИРНІ ЗАСОБИ ВИРІШЕННЯ МІЖНАРОДНИХ СПОРІВ
16.11.2017 21:54
ЩОДО ПРАВОМІРНОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ ГУМАНІТАРНОЇ ІНТЕРВЕНЦІЇ У МІЖНАРОДНОМУ ПРАВІ
10.11.2017 09:51




© 2006-2024 Все права защищены При использовании материалов сайта, ссылка на www.lex-line.com.ua обязательна!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше