23 жовтня 2017 року Комітет з альтернативних вирішень спорів Асоціації правників України провів засідання, присвячене обговоренню нового Регламенту Міжнародного комерційного арбітражного суду при Торгово-промисловій палаті України (далі — МКАС при ТПП України) [1]. В рамках обговорення нового Регламенту було запропоновано ряд нововведень, які були з успіхом реалізовані в тексті, який вступить в силу з 01 січня 2018 року.
Одним з важливих нововведень нової редакції Регламенту стала процедура прискореного арбітражного розгляду [2, С. 39]. Слід відмітити, що в арбітражних регламентах провідних арбітражних установ така процедура використовується вже давно, а саме, з 1998 року (в регламенті Лондонського Міжнародного Арбітражного Суду [3]), а почали застосовувати пришвидшену арбітражну процедуру ще раніше. Так, однією з перших справ, яка була вирішена у відповідності до прискореної арбітражної процедури стала справа ICC №.10211/AER від 1990 р. [8, С. 287]. Однією зі сторін цього спору була команда-учасниця Формули-1 (надалі – Ф-1), яка повинна була виступати на щорічних змаганнях в Австралії в березні. Тому, для цієї команди було важливо, щоб з Європи автомобілі для змагань поставили перевізникам у середині січня. У середині 1990-х розпочався спір між командою Ф-1 та їхнім спонсором - тютюновою компанією. Суть спору полягала в тому, що тютюнова компанія хотіла розфарбувати одну з машин команди Ф-1 під один бренд і колір цигарок, а інший автомобіль – під інший бренд і колір. Команда Ф-1 наполягала на тому, що їхні автомобілі повинні мати однакове забарвлення. На Різдво стало зрозуміло, що якщо негайно не вирішити спір, то команда не зможе вчасно переправити свої автомобілі на змагання, тому було застосовано пришвидшену процедуру вирішення спору. По-суті спір розглянули у період між Різдвом та Новим роком, а остаточне рішення сторони отримали в останній день січня.
Але все ж таки, у ті часи пришвидшену процедуру вирішення спору використовували у якості виключення, коли сторони в своїй арбітражній угоді чітко прописали, що застосовуватиметься пришвидшена процедура вирішення арбітражного спору.
У 2017 році Міжнародна торгова палата (далі - ICC) [4] у своєму регламенті запропонувала впровадити новий підхід до пришвидшеної процедури вирішення арбітражного спору. Тепер, якщо сторони в своїй арбітражній угоді не зазначили інше, за замовчуванням застосовуватиметься пришвидшена арбітражна процедура, якщо сума спору не перевищує 2 млн. доларів США [4, С.37]. Разом з цим, Регламент ICC встановив, що рішення за прискореної процедури повинно бути винесено за 6 місяців. Для порівняння, в Регламенті МКАС при ТПП України такий же самий термін винесення рішення встановлено для загальної процедури.
В Регламенті МКАС встановлено достатньо жорсткі строки для проведення прискореного арбітражного розгляду:
- строк сплати арбітражного збору — 15 днів;
- строк відзиву на позовну заяву — 10 днів;
- строк для пред’явлення зустрічного позову — 10 днів з дати отримання позовної заяви;
- строк призначення арбітра/арбітрів — 10 днів
- у разі призначення усного слухання повістки надсилаються не менш ніж за 15 днів
- строк винесення арбітражного рішення — 20 днів з дня завершення слухання справи
Таким чином в рамках МКАС при ТПП України вирішити спір у рамках пришвидшеної процедури можна у два рази швидше, ніж за загальною процедурою, якщо сторони не будуть затягувати з письмовими матеріалами. На думку автора, недоліком регламентації прискореної процедури в рамках МКАС при ТПП України є те, що не прописуються чіткі рамки для подання письмових матеріалів. Разом з цим існує сенс додати і обмеження по обсягу поданого матеріалу. Наприклад, можна ввести вимогу, щоб сторони подавали стислий тезесний виклад письмових матеріалів і обмежити такий виклад до п’яти сторінок. У тезисному викладі матеріалів слід робити відсилки на сторінку і абзац в повному варіанті письмових матеріалів для того щоб арбітр мав змогу швидко отримати роз’яснення по певному пункту у разі коли теза сторони сформульована не чітко або не однозначно. Крім того, на думку автора, є смисл у розробці окремих правил для процедури пришвидшеного розгляду спору і надати право сторонам обирати між цими двома процедурами, як це зроблено, наприклад в Арбітражному інституті Торгової палати м. Стокгольм [5].
Необхідність розробити окремий регламент для пришвидшеної процедури вирішення арбітражного спору пояснюється тим, що, по-перше, сторонам і арбітрам буде зручніше керуватися чітко прописаними правилами саме для пришвидшеної процедури вирішення спору, і, по-друге, для пришвидшеної процедури потрібно прописувати окрему процедуру для вжиття і виконання забезпечувальних заходів. Наприклад, в правилах Арбітражного інституту Торгової палати м. Стокгольм для пришвидшеної процедури визначено, що у разі, якщо вживаються забезпечувальні засоби, то тоді призначається надзвичайний арбітр. При цьому надзвичайний арбітр повинен бути призначений впродовж 24 годин від моменту подання заяви і у термін до 5 днів він повинен винести ухвалу про забезпечувальні заходи. Крім того, в правилах Арбітражного інституту Торгової палати м. Стокгольм чітко прописаний термін у 15 днів для подання письмових аргументів сторін, більше того, вони обмежені за обсягом. В Регламенті МКАС при ТПП України в редакції 2018 року не вистачає таких положень.
Загалом слід відмітити позитивні зрушення у новій редакції Регламенту МКАС при ТПП України. Пришвидшена процедура розгляду спору є взагалі новою для української практики, тому цікаво буде спостерігати як в подальшому вона буде розвиватися. На сьогодення поки можна робити тільки порівняння з уже існуючими регламентаціями пришвидшеної процедури в регламентах інших арбітражних установ. Проаналізувавши такі Регламенти, стає зрозумілим, що регламентації, що міститься в Регламенті МКАС при ТПП України буде замало.
Література:
1. Всеукраїнська Громадська Організація "Асоціація Правників України". Міжнародний комерційний арбітраж: нові правила гри [Електронний ресурс] . – 23 жовтня 2017 року – Режим доступу до ресурсу: http://uba.ua/ukr/news/5261/.
2. Регламент міжнародного комерційного арбітражного суду при Торгово-промисловій Палаті України [Електронний ресурс] // Міжнародний комерційний арбітражний суд при Торгово-промисловій Палаті України. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: http://arb.ucci.org.ua/icac/docs/ICAC_Rules_New_ua.pdf.
3. LCIA Arbitration Rules [Електронний ресурс] // London Court of International Arbitration. – 1998. – Режим доступу до ресурсу: http://www.lcia.org/dispute_resolution_services/lcia_arbitration_rules.aspx#article9.
4. ICC. Арбітражний регламент. Медіаційний регламент / Міжнародна торгова палата. – Париж, Франція: Міжнародна торгова палата, 2017. – 104 с.
5. Rules for Expedited Arbitrations of the Arbitration Institute of the Stockholm Chamber of Commerce [Електронний ресурс] // Stockholm Chamber of Commerce. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: http://www.sccinstitute.com/media/178161/expedited_arbitration_rules_17_eng__web.pdf.
_______________________________
Науковий керівник: Цірат Геннадій Артурович, доктор юридичних наук, доцент, Інститут міжнародних відносин Київського національного університету імені Т. Шевченка
|