Починаючи з 2014 року, в Україні актуальним залишається питання про деокупацію Донбасу, реінтеграцію Донбасу, повернення контролю над окупованими територіями, звільнення окупованих територій тощо. Не вдаючись до дискусії щодо кожного із наведених понять, розглянемо проблему відновлення державного суверенітету на території окремих районів Донецької та Луганської областей.
Загальноприйнято вважати, що державний суверенітет – це верховенство держави на своїй території, яка, згідно Декларації про державний суверенітет України [1], “… розвивається в існуючих кордонах на основі здійснення українською нацією свого невід’ємного права на самовизначення”. Статтею 2 Конституції України [2] закріплено, що суверенітет України поширюється на всю її територію. Україна є унітарною державою. Територія України в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканною.
Для відновлення державного суверенітету на території окремих районів Донецької та Луганської областей обов’язковим вбачається досягнення таких ознак суверенітету: верховенство української влади, тобто відсутність будь-якої іншої публічної влади на цій території; самостійність, що передбачає безумовне дотримання норм як національного, так і міжнародного права; повнота − поширення української влади на всі сфери життя та на все населення; невідчужуваність − неможливість довільного відчуження легітимної та легальної влади, за одночасної можливості делегування суверенних прав держави Україна органам місцевого самоврядування відповідних районів.
Ураховуючи неможливість протягом майже 5 років урегулювати конфліктну ситуацію в окремих районах Донецької та Луганської областей за допомогою мінських домовленостей, основні положення яких більше спрямовані на федералізацію України, виникає потреба у розробленні відповідних законодавчих і нормативно-правових актів, спрямованих на її урегулювання. Так, Верховною Радою України було ухвалено закони України від 15.04.2014 р. № 1207-VII “Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України” [3], від 16.09.2014 р. № 1680-VII “Про особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей” [4] а згодом – від 18.01.2018 р. № 2268-VIII “Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях” [5]. В останньому із названих законів Луганську і Донецьку Народні Республіки названо “представниками окупаційних адміністрацій Російської Федерації”, а антитерористичну операцію (яка проводилася під загальним керівництвом Антитерористичного центру Служби безпеки України), замінено на Операцію Об’єднаних сил, стратегічне керівництво якою здійснює Генеральний штаб Збройних Сил України.
Проте, згаданих законів недостатньо для вирішення проблеми відновлення державного суверенітету на вказаних територіях, оскільки одним із основних завдань у цьому процесі є проведення там місцевих виборів, законодавче урегулювання порядку проведення яких на сьогодні відсутнє. На думку міністра внутрішніх справ України А. Авакова, існує потреба в ухваленні 2-х законів – Про амністію і Про колаборантів [6], які дозволять населенню тимчасово окупованих територій легітимно повернутися в правове поле України та отримати цивільні права і доступ до державних послуг. З огляду на президентські і парламентські вибори в Україні у 2019 році, раніше 2020 року ухвалити відповідні документи вбачається неможливим. Така ситуація може призвести до силового повернення території окремих районів Донецької та Луганської областей під контроль України, що відповідатиме Конституції України та Статуту ООН [7], однак, не вирішить комплексу наявних там політичних та економічних проблем.
На наш погляд, першочергового урегулювання потребують гарантії безпеки населення, яке проживає на території окремих районів Донецької та Луганської областей, захисту їх прав, свобод і законних інтересів, оскільки страх понесення ними кримінальної відповідальності (в умовах невизначеної на законодавчому рівні міри вини щодо участі в конфлікті) не сприятиме добровільному сприйняттю процесів відновлення державного суверенітету. Крім того, на особливу першочергову увагу заслуговує законодавче стимулювання інвестиційних процесів в економіко-соціальну сферу, як базису забезпечення у перспективі політичних, правових, екологічних та культурних потреб. Обов’язковим також є ухвалення змін до чинного законодавства України, спрямованих на відновлення економіки, нарощування обсягів виробництва, підвищення рівня життя населення.
Література.
1. Декларація про державний суверенітет України від 16.07.1990 № 55-ХІІ. База даних «Законодавство України»/ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/55-12 (дата звернення: 31.01.2019).
2. Конституція України: Закон від 28.06.1996 № 254к/96-ВР. База даних «Законодавство України»/ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80 (дата звернення: 31.01.2019).
3. Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України: Закон від 15.04.2014 № 1207-VII. База даних «Законодавство України»/ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1207-18 (дата звернення 31.01.2019).
4. Про особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей: Закон від 16.09.2014 № 1680-VII. База даних «Законодавство України»/ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1680-18 (дата звернення 31.01.2019).
5. Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях: Закон від 18.01.2018 № 2268-VIII. База даних «Законодавство України»/ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2268-19 (дата звернення 31.01.2019).
6. Стратегія відновлення цілісності України і деокупації Донбасу. Механізм «малих кроків». URL: http://mvs.gov.ua/ua/news/14029_Strategiya_vidnovlennya_cilisnosti_Ukraini_i_deokupacii_Donbasu_Mehanizm_malih_krokiv_.htm.
7. Статут Організації Об’єднаних Націй URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_010 (дата звернення 31.01.2019).
|