:: LEX :: СЛІДЧИЙ ОГЛЯД У СПРАВАХ ПРО КРАДІЖКУ МАЙНА ГРОМАДЯН НА ПАСАЖИРСЬКОМУ ЗАЛІЗНИЧНОМУ ТРАНСПОРТІ
UA  RU  EN
 
  Main page
  How to take part in a scientific conference?
  Calendar of conferences
  Editorial board. PA «Naukova Spilnota»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Archive

Actual researches of legal and historical science (Issue 68)

Date of conference

14 January 2025

Remaining time to start conference 19


  Scientific conferences
 

  Useful legal internet resources
 

 Useful references
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Counters


 References


 Our bottun
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

СЛІДЧИЙ ОГЛЯД У СПРАВАХ ПРО КРАДІЖКУ МАЙНА ГРОМАДЯН НА ПАСАЖИРСЬКОМУ ЗАЛІЗНИЧНОМУ ТРАНСПОРТІ
 
22.06.2020 14:42
Author: Мацишин В’ячеслав Станіславович, кандидат юридичних наук, старший науковий співробітник, професор кафедри криміналістики та судової медицини Національної академії внутрішніх справ
[Section 4. Criminal law. Criminal judicial law. Criminalistics. Criminology. Criminal-executive law. Medical law. Judicial and law enforcement institutions. Advocacy]

Розслідування злочинів проти власності на об’єктах залізниці здійснюється в складних умовах, зумовлених в основному, цілодобово працюючим транспортом, його підвищеною небезпекою, значною концентрацією людей на вокзалах, станціях, в поїздах, інтенсивною міграцією громадян, зосередженням на даних об’єктах великих обсягів перевезених вантажів, а також значною протяжністю ділянок обслуговування залізниці.

Розслідування крадіжок майна громадян на залізниці відрізняються від територіального ще й тим, що слідчим та працівниками оперативного підрозділу кожен раз має виконуватися значний обсяг робіт за вкрай короткий проміжок часу. Крім того, початковий етап розслідування таких кримінальних правопорушень набуває проблемно-ситуаційного характеру, що зумовлено нестачею вихідної інформації, часто характеризується крайньою напруженістю. При цьому, вибір слідчим тактичних прийомів і методів розслідування крадіжок на залізниці, часто утруднений обмеженістю знань у сфері функціонування залізниці, які в більшості випадків набуваються з досвідом подібних розслідувань.

Враховуючи динамічність функціонування залізниці, огляди місця події у справах про крадіжки майна громадян зазвичай проводяться на таких об’єктах: станції (зупиночні пункти), вокзали, в пасажирських поїздах приміського сполучення, далекого прямування і місцевого призначення. Своєчасність отримання повідомлення про крадіжку майна громадян на залізниці і невідкладний виїзд слідчо-оперативної групи до місця вчинення правопорушення, злагодженість дій членів такої групи, сприяють швидкому встановленню винних осіб, свідків, іноді і самих потерпілих, збереженню слідів та предметів, які можуть бути втрачені в умовах постійного курсування залізничного транспорту і переміщення громадян.

Повідомлення і заяви про крадіжки майна громадян на залізниці, повинні бути максимально повними, щоб аналізуючи їх, слідчий міг подумки уявити картину події, припустити можливе місце розташування слідів, використовуючи знання про типовий механізм слідоутворення, визначити оптимальний склад слідчо-оперативної групи, обміркувати послідовність дій її учасників. Складність роботи з розкриття та розслідування крадіжок майна громадян на об’єктах залізниці обумовлена постійним пересуванням залізничного транспорту і коротким часом перебування на таких об’єктах людей, що вимагає негайного вирішення питання забезпечення охорони місця крадіжки з метою збереження слідів, предметів та речей, що мають в перспективі доказове значення, і одночасного опитування громадян про обставини події, що відбулася. Ця функція частково може покладатися на працівників оперативних підрозділів, які територіально обслуговують залізницю, патрульних поліцейських, а також працівників залізниці [3, c. 143].

Огляд місця події у справах про крадіжки майна громадян на об’єктах залізниці, поблизу неї, а також в залізничному рухомому складі здійснюється за загальними правилами огляду як слідчої дії, але з урахуванням деяких особливостей.

Перед проведенням огляду слідчому доцільно отримати від працівників залізниці графік руху поїзда, (в разі відхилення поїзда від графіка руху – довідку про час прибуття (відправлення) поїзда або про час проходження певної ділянки шляху); встановити ділянку місцевості по швидкостемірній стрічці; юридичну адресу платформи станції, на якій стояв поїзд в момент вчинення крадіжки.

Прибувши на місце вчинення крадіжки слідчий візуально оцінює матеріальну обстановку, визначає межі та основні вузли огляду. В процесі огляду, він вирішує низку тактико-криміналістичних завдань: вивчає матеріальну обстановку місця події, з метою з’ясування характеру і обставин події, відновлює її картину; виявляє, фіксує, вилучає сліди кримінального правопорушення та оцінює їх; отримує вихідну інформацію для висунення версій про механізм події, її учасників і т. ін.; використовує отримані відомості з метою організації розшуку злочинця за «гарячими слідами» та інших розшукових заходів.

На місці події слідчий повинен негайно з’ясувати, чи не внесені зміни в обстановку після виявлення зникнення речей громадянина, а якщо внесені, то з чим це пов’язано.

Огляд доцільно проводити за участі заявника, який може вказати конкретне місце крадіжки, вчиненої на території залізничної станції або зупинкового пункту; ділянці місцевості, що прилягає до залізничної колії; у вагоні поїзда, будівлі вокзалу. На цій же стадії здійснюється пошук слідів крадіжки, предметів з яких можна отримати відомості про особу злочинця.

До участі в огляді можуть залучатися: черговий по станції (вокзалу), поїзні диспетчери, колійні майстри, оглядачі вагонів, складачі поїздів, квиткові касири та інших працівників залізниці.

На статичній стадії огляду місця крадіжки, слідчий визначає спосіб дослідження обстановки місця правопорушення (концентричний, ексцентричний, фронтальний або «лінійний»).

На початку огляду фіксується загальний вигляд місця крадіжки, початкове місцезнаходження та взаємне розташування предметів за допомогою технічних засобів, що забезпечують наочне зображення матеріальної обстановки злочину. Оглядаючи купе вагона, звідки були викрадені речі, слідчий встановлює одну з найважливіших обставин, що входить до предмету доказування – місце вчинення злочину, яке часто не збігається з місцем його виявлення, зважаючи на рух поїзда. У даному випадку, доцільно з’ясувати у потерпілого, його попутників, коли вони останній раз бачили викрадені предмети до виявлення їх зникнення.

Завершивши загальний огляд, слідчий плавно переходить до детального вивчення матеріальної обстановки місця злочину. На цій стадії, він встановлює шляхи приходу і відходу злочинців, їх кількість, роль кожного; спосіб вчинення крадіжки; характер дій з підготовки, вчинення та приховування правопорушення; факт застосування із злочинною метою алкогольних виробів, медичних засобів з метою введення жертви в безпорадний стан. Слідчий визначає предмети, що були використані в якості знарядь злочину для подолання різних перешкод (наприклад, для зламування замикаючих пристроїв сумок, валіз пасажирів); робить припущення про можливі місця переховування і збуту викрадених речей. Ретельному огляду в купе вагона піддаються дверні ручки, верхні і нижні полиці, рундуки, сумки та валізи котрі там зберігаються, столик з розташованими на ньому предметами, продуктами харчування і т. ін. Крім цього, на станціях та зупиночних пунктах оглядається саме місце злочину і прилегла до нього територія, з метою виявлення слідів крадіжки та предметів, що мають значення для її розслідування. Встановлення особи злочинця здійснюється шляхом ідентифікації його за виявленими слідами; загубленими і випадково залишеними речами; часом, місцем, способом вчинення, предметами злочинного замаху [3, c. 145].

Несприятливі погодні умови та постійний пасажиропотік на об’єктах залізничного транспорту, можуть спричинити втрату слідів злочину, якщо вчасно не вжити заходів до їх збереження і не забезпечити належну охорону місця крадіжки.

Сліди злочину і предмети доцільно оглядати за участю спеціаліста, який може проконсультувати слідчого, надати технічну допомогу у фіксації, вилученні, пакуванні виявлених матеріальних об’єктів. Корисною може виявитися інформація з розшифровок швидкісних стрічок, інших подібних носіїв, що дозволить встановити, на яких ділянках залізниці відбувалося зниження швидкості поїзда або було зірвано стоп-кран. Тоді огляду піддають як сам вагон поїзда, так і перегін, на ділянці якого можуть знаходитися викинуті злочинцем викрадені речі або предмети, що йому належали.

Придатність до ідентифікації слідів злочину забезпечується дотриманням слідчим криміналістичних правил роботи з ними. Так у перспективі, вивчення слідів рук вилучених з місця крадіжки дозволяє встановити особливості поверхні долонь, стать, зріст, професію особи; вивчення слідів взуття – розмір, особливості ходи; слідів зубів – індивідуальну будову зубного апарату, наявність і особливості протезів. А ретельне вивчення переліку викрадених предмети – може надати слідчому інформацію про інтереси, захоплення, потреби злочинця. Огляд загублених або випадково залишених правопорушником речей дає змогу отримати відомості, що характеризують особу злочинця. У даному випадку, доцільно перевірити версію про те, що ці речі можуть бути залишені злочинцем спеціально, для введення в оману слідчого та працівників оперативного підрозділу [2, c. 196-197]. Виявлення, вилучення і дослідження мікрооб’єктів, відбір запахових слідів також надають допомогу в розшуку злочинця та розкритті крадіжки. Усі зазначені сліди та предмети, в ході огляду, фотографуються за правилами детальної фотозйомки.

На підставі отриманої під час детального огляду криміналістично значимої інформації, працівники оперативного підрозділу здійснюються пошукові заходи, до яких можуть залучатися працівники залізниці. До переслідування, виявлення та затримання злочинця доцільно залучати кінолога зі службово-розшуковою собакою.

Криміналістично значима інформація про прикмети розшукуваного злочинця і індивідуальні особливості вкрадених речей повинна невідкладно надсилатися до відповідних територіальних підрозділів поліції, а також використовуватися в ході проведення загороджувальних заходів на вокзалах та в аеропортах.

Також доцільно вилучити відеозаписи відеокамер спостереження вокзалу (вокзалів), які зафіксували крадіжку або її наслідки (як правило, огляд відеокамер вокзалу охоплює практично всі платформи і типові місця пересування пасажиропотоку).

Узагальнення матеріалів слідчої практики показує, що основними недоліками слідчого огляду у справах про крадіжки майна на пасажирському залізничному транспорті такі: неправильно вказуються назви об’єктів транспорту, які знаходяться на місці огляду; неточно та неповно описуються сліди злочину та обстановка на місці його вчинення; вилучаються не всі виявлені на місці події сліди та предмети; не у всіх випадках проводяться необхідні вимірювання; якщо проводиться фото- та відеозйомка, то знімки чи відеозапис або відсутні або неналежної якості; не додаються чи складаються неналежним чином плани та схеми [1, c. 287].

Заключний етап огляду місця події полягає в оформленні ходу і результатів слідчої дії протоколом, складанні планів, схем та креслень.

Література:

1. Заяць Д.Д., Поєдінцева М.О. Особливості порушення кримінальної справи про крадіжки у пасажирів залізничного транспорту. Форум права. 2011. № 4. С. 284-288. URL: http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/FP/2011-4/11zddpzt.pdf

2. Коваль Ю.Є. Спосіб вчинення крадіжок у пасажирів залізничного транспорту. Наукові записки Львівського університету бізнесу та права. 2013. Вип. 10. С. 194-197.

3. Левшук О.И. Организационные основы и этапы проведения осмотра места кражи имущества граждан, совершенной на объектах железнодорожного транспорта. Криміналістичний вісник. 2008. № 1 (9). С. 142-147.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
РОЗВИТОК ФУНКЦІОНАЛЬНИХ ОСНОВ АДВОКАТУРИ УКРАЇНИ: ШЛЯХИ РЕФОРМУВАННЯ
21.07.2020 12:30
ІСТОРИЧНІ ЕТАПИ РОЗВИТКУ КРИМІНАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЗА ПОРУШЕННЯ ВОДНОГО ЗАКОНОДАСТВА
15.07.2020 15:44
ІСТОРІЯ РОЗВИТКУ НОРМ ПРО КРИМІНАЛЬНУ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ПОРУШЕННЯ БУДІВЕЛЬНОГО ЗАКОНОДАВСТВА
15.07.2020 15:40




© 2006-2024 All Rights Reserved At use of data from the site, the reference to the www.lex-line.com.ua is obligatory!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше