Встановлення та визначення принципів є важливим для формування та реалізації державної політики в сфері благоустрою міст, а саме впорядкування сфери паркування. Головними вимогами до принципів є ґрунтування на системі принципів міжнародного права, та принципів Європейського Союзу, адже Україна обрала вектором розвитку саме цей шлях.
Принципи права – ідеологічна категорія, а це означає, що вони, як і право загалом, є формою суспільної свідомості, яка здійснює ідейний, інформаційно-виховний вплив загального характеру, тобто виконує функцію загального закріплення суспільних відносин, що і дає можливість розглядати їх з позиції певних ідей, керівних засад. Важливою ознакою принципів права є спосіб їх матеріалізації у праві. До найсуттєвіших ознак принципів права треба віднести, насамперед, їх регулятивність. Нормативно-регулятивний характер принципів права вбачається у тому, що принципи, зафіксовані у праві, набувають значення загальних правил поведінки, які мають загальнообов’язковий, владний характер.
У юридичній науці існують різні погляди на визначення поняття «принцип правового регулювання», тому не зупиняючись детально на їх аналізі, вважаємо доцільним в нашій роботі використовувати поняття принципів правового регулювання запропонованого П.М. Рабіновичем: «це керівні засади, які зумовлюються об’єктивними закономірностями існування і розвитку людини та суспільства і визначають зміст та спрямованість правовою регулювання» [2].
Термін «принципи» нерідко міститься у чинних нормативно-правових актів, вказуючи на окремий правовий інститут. Наприклад, ст. 8 Митного кодексу України називається «Принципи здійснення державної митної справи». Тут законодавець «відтворює» принципи права та формулює їх зміст, що вказує на галузеву належність. У Податковому кодексі України зустрічаються зовсім інші формулювання. Зокрема, ст. 4 має назву «Основні засади податкового законодавства України», а в п. 4.1. зазначено: «Податкове законодавство України ґрунтується на таких принципах». Натомість у деяких інших нормативно-правових актах принципи права сформульовані по-іншому.
Розроблення й реалізація державної політики у сфері регулювання зберігання автомобільних транспортних засобів повинно спиратись на відповідну наукову базу, що дасть змогу приймати обрати відповідну модель у сфері організації паркування та зберігання транспортних засобів, застосовувати науково обґрунтованих критеріїв та ефективних механізмів досягнення поставлених завдань. Таким чином важливим є встановлення, та розуміння сутності принципів розроблення та реалізації державної політики у сфері благоустрою населених пунктів.
Загальні принципи права складаються переважно із фундаментальних правових принципів, які є передумовою функціонування правопорядку і є спільними для всіх галузей права. Надзвичайний широкий спектр принципів,які використовуються як на практиці, так і в доктринальних дослідженнях,зумовлює необхідність дослідження принципів права, що по суті є механізмом заповнення прогалин галузевих принципів права, та допомагає використовувати принципи права для вирішення проблемних питань правозастосовної діяльності [1].
Правове регулювання у сфері паркування та зберігання транспортних засобів, як і правове регулювання будь-яких суспільних відносин базується на певних принципах. Ці принципи умовно можна розділити на дві групи:
1) загальні принципи, які стосуються розроблення державної політики у будь-якій сфері суспільної життєдіяльності – вони є базовими, вихідними положеннями в процесі розроблення державної політики у сфері благоустрою населених пунктів;
2) специфічні принципи, що стосуються саме процесу розроблення державної політики у сфері благоустрою населених пунктів, – вони враховують особливості стану сфери, потреб населення тощо.
Стрижневим принципом будь-якої державної політики є науковість. Науковість державної політики у сфері благоустрою населених пунктів визначається тим, наскільки повно в ній ураховано об’єктивні соціально-економічні закони, механізми їх дії. Методологічною базою розроблення державної політики у сфері благоустрою населених пунктів слугують теоретичні напрацювання світової та вітчизняної наукової думки, позитивний досвід вирішення проблем у сфері благоустрою населених пунктів, у тому числі в інших країнах [2]. Адже, дотримання наукового принципу важливе в розробці проектів паркувальних зон, без спеціального дослідження та експертних оцінок, будь-яке будівництво неможливе.
До спеціальних (специфічних) принципів регулювання паркування належить: принцип змагальності суб’єктів (стимулює суб’єктів до підвищення якості надання послуг), принцип забезпечення експлуатаційного стану парковок відповідно до нормативно-правових актів, норм та стандартів, принцип реалізму у встановленні співвідношення цілей та інструментів їх досягнення, який полягає у тому, що при розроблені державної політики у даній сфері, суб’єкти повинні чітко прораховувати наслідки застосування того чи іншого інструменту політики для досягнення встановленої цілі, принцип наукового підходу (науковість державної політики у сфері парковок та зберігання автомобілів в населених пунктах визначається тим, наскільки повно в ній ураховано об’єктивні соціально-економічні закони, механізми їх дії).
За спрямованістю державної політики встановлених у принципах в сфері благоустрою наслинених пунктів визначається її напрямок, що може включати в себе: розробку та реалізацію державних програм, організацію та реалізацію заходів, нормативно-правове забезпечення [3].
Основною (стратегічною) метою розроблення й реалізації державної політики повинно бути комплексне розв’язання проблем у сфері благоустрою населених пунктів та забезпечення її стійкого функціонування та розвитку.
Враховую керівні засади, які закріпленні в нормативно-правових актах необхідно розробити Концепцію з паркування та зберігання автомобільних транспортних засобів в України, в якій чітко зазначити принципи та механізми реалізації поставлених завдань. Проведення пральної та рішучої державної політики в сфері благоустрою наших міст призведе до позитивних змін за різними соціальними та економічними критеріями.
Література:
1. Принципи права в українському законодавстві. // Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. – 2015. – №213. – С. 32.
2. Рабінович П. Основи загальної теорії права та держави. – Вид. 9-е. – Львів: Край, 2007. – 192 с. – С.102.
3. Ігнатенко О. П. Формирование государственной политики в сфере благоустройства населенных пунктов [Електронний ресурс] / О. П. Ігнатенко // Національна академія державного управління при Президентові України. – 2018. – Режим доступу до ресурсу: academy.gov.ua/ej/ej19/PDF/12.pdf.
________________
Науковий керівник: Колпаков Валерій Костянтинович, доктор юридичних наук, професор, Запорізький національний університет
|