На сьогоднішній день існує проблема невисокої активності молоді щодо участі у суспільному та політичному житті в Україні, особливо це актуально для тих молодих людей, які мешкають у маленьких селах та селищах. Пояснюється це переважно тим, що їм, зазвичай, не вистачає базових умінь та навичок, під час проведення публічних виступів, практики адміністрування, роботі в команді, медіа грамотність чи управління проектами. Тільки незначна кількість молоді повноцінно реалізує себе в житті, намагаючись досягти чітких цілей і знайти своє місце в розвитку громади та суспільства.
Саме активна участь молоді, їх діяльність та ініціативи мають важливе значення в процесі розбудови демократичного та громадянського суспільства, під час обговорення та прийняття рішень місцевими радами, вирішення проблем на місцях.
Дослідженням цієї проблеми займалися такі науковці: О.С. Арсентьєва, С.О Митрохін, І. І. Романюк, С. С. Щеглова, О. Кузьміна, А. Соколова, Є. Грачова, І. Артеменко та інші. Участь молоді має вагоме значення і вирішення питань будь-якої громади не мають обмежуватися тільки діяльністю місцевих рад. З метою підвищення ефективності діяльності органів та посадових осіб місцевого самоврядування є необхідність залучення молоді як членів територіальних громад до вирішення питань місцевого значення, до діяльности зазначених органів, зокрема шляхом створення консультативно-дорадчих органів - Молодіжних рад при місцевих радах.
Місцеві та регіональні органи влади, які є найближчими до молоді, можуть створити умови, за яких молоді люди не тільки мали б можливість познайомитися з принципами демократії на місцевому рівні, а й мали б можливість реалізувати їх на практиці.
Так, одним із засобів активізації участі молодого покоління в справах місцевого самоврядування є створення Молодіжної Ради (далі – Ради), яка виступає консультативно-дорадчим органом, що діє при місцевій раді. У своїй діяльності Рада керується Конституцією України, законами України та іншими нормативно-правовими актами. Основними завданнями Ради є:
1) сприяння забезпеченню координації дій органів виконавчої влади з питань реалізації державної політики у молодіжній сфері, проведенню роботи з роз’яснення її цілей та завдань;
2) розроблення механізму взаємодії Кабінету Міністрів України, органів виконавчої влади і молодіжних громадських організацій на засадах партнерства, відкритості та прозорості;
3) сприяння залученню молоді до вирішення питань соціально-економічного, політичного та культурного життя суспільства;
4) вивчення, системний аналіз і прогнозування соціально-економічних та суспільно-політичних процесів у молодіжному середовищі;
5) підготовка пропозицій щодо удосконалення законодавства з питань реалізації державної політики у молодіжній сфері, соціального становлення та розвитку молоді [1].
Ключовою метою діяльності таких Рад є створення підґрунтя для підвищення рівня активності молоді, залучення її до процесу вирішення питань життєдіяльності своїх громад, формування почуття того, що їхня думка важлива і до неї прислухаються. Молодіжні Ради можуть стати тим соціальним майданчиком для розвитку демократичних поглядів, новим середовищем розвитку і формування професійних навичок, які потім сформують якісний кадровий резерв для муніципальних органів, освітніх та культурних установ тощо.
Як слушно зауважує О. С. Арсентьєва, попри значні позитивні зміни в громаді, молодь залишається мало інформованою, що спонукає до пошуку осередків проведення вільного часу і самореалізації у територіальних центрах, великих міст. Існує проблема неповернення молоді після навчання до рідного дому [2, с. 33].
За даними соціологічного дослідження «Молодь України – 2017» майже 47% опитаних, які мешкають в об’єднаних громадах, зазначають, що не відчувають змін для молоді після створення громад, 13% відчувають позитивні зміни, 87% молодих людей не бере участь у будь-яких заходах, які стосуються життя власного населеного пункту [3, с. 29], що є вагомою проблемою будь-якої територіальної громади на даний час.
Тому створення такої структури як Молодіжна Рада може забезпечити середовище для вільного вираження молоддю своїх проблем, що стосуються, зокрема, політики влади; запропонувати умови і можливості для висловлення свої пропозиції для місцевих і регіональних органів влади; надати можливості органам місцевого самоврядування консультувати молодь з конкретних питань; забезпечити організацію та проведення форумів, на яких розробляються, контролюються та оцінюються проекти за участю молодих людей; забезпечити умови для сприяння проведенню консультацій з асоціаціями та молодіжними організаціями; сприяти участі молоді в інших консультативних органах місцевих і регіональних влад [4, с.33-34].
На думку О. Яреми, умовами реалізації ефективної молодіжної політики на рівні громади може стати:
− формування стратегічного бачення й обґрунтованих напрямів розвитку молодіжної сфери на рівні громади з урахуванням потреб і запитів молоді;
− виділення молодіжної політики в окремий напрям роботи виконавчих органів ОТГ та відповідне фінансування такої діяльності;
− формування молодіжної інфраструктури, що передбачає підтримку та розвиток діючих і створення нових молодіжних центрів/молодіжних просторів та запровадження діяльності молодіжних працівників [5, с. 5].
Отже, місцеві органи влади, зокрема, органи місцевого самоврядування, повинні створити всі необхідні умови для реальної можливості молодих людей брати участь в демократичних структурах і процесах, висловлення своїх думок і прийняття рішень, які впливатимуть на них та їхнє життя. Як казав Роберт Хард: «Жодних рішень для молоді без молоді», тому активна участь молоді у громадському та політичному житті країни, житті своєї територіальної громади має бути невід’ємною складовою в процесі побудови дійсно демократичного та громадянського суспільства.
Література:
1. Про утворення Молодіжної Ради: постанова Кабінету Міністрів України від 20 червня 2012 р., №673. Урядовий портал. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/245424041 (дата звернення: 24.11.2020)
2. Арсентьєва О. С., Митрохін С.О. Реалізація молодіжної політики в умовах децентралізації: монографія. Сєвєродонецьк, 2018. 19 с.
3. Формування та реалізація державної молодіжної політики в Україні в умовах децентралізації. URL:http://www.dsmsu.gov.ua/media/2017/11/16/9/Derjavna_dopovid_za_pidsymkami_20 16_roky.pdf (дата звернення: 24.11.2020)
4. Переглянута Європейська хартія про участь молоді в місцевому та регіональному житті. URL: https://rm.coe.int/168071b58f (дата звернення: 24.11.2020)
5. Ярема О. Формування державної молодіжної політики в Україні в умовах децентралізації. Молодіжна політика та молодіжна робота: матер. ІІ міжрегіональної наук.-практ. конф. (м. Дніпро, 14 грудня 2017 р.). Дніпро: ДРІДУ НАДУ, 2017. С. 3-6.
|