На сайті Кабінету Міністрів України опубліковано проект плану заходів з післявоєнного відновлення та розвитку України [1], де публічні закупівлі відіграють важливу роль. Однак слід вказати, що акцент робиться на закупівлях в основному лише як на механізмі забезпечення оперативного задоволення потреб та прозорого використання коштів. Крім того, наразі Проект Плану відновлення України [2] наголошує у переважній більшості лише на спрощенні порядку здійснення закупівель, однак не ведеться мова про стратегічне використання закупівель під час процесів відбудови. При цьому закупівлі можуть виступати засобом реалізації цілей майже за всіма напрямами відбудови, у першу чергу за напрямами, пов'язаними із захистом прав людини, соціального захисту, захисту прав дітей і ветеранів війни, поверненням громадян, які тимчасово переміщені, зокрема за кордон, та їх інтеграцією в суспільно-економічне життя держави [3].
На сьогодні, враховуючи значні обсяги публічних закупівель, на відміну від України, вони розглядається багатьма країнами як засіб вирішення наступних проблем [3]: 1) боротьба з використанням дитячої праці (Норвегія [4]; США [5]); 2) боротьба із примусовою працею (сучасним рабством – Великобританія [6] та потогінними фабриками - США [7]); 3) забезпечення професійного навчання та надання робочих місць певним групам людей, яким важко працевлаштуватись, і які тривалий час знаходяться без роботи (Нідерланди [8], Фінляндія [9]); 5) підтримка участі у закупівлях корінних народів (Канада [10], Австралія [11]) та певних груп населення (ветеранів війни, жінок) (США [12]). У Європейському Союзі публічні закупівлі активно використовуються для інтеграції певних категорій осіб, які потребують додаткової підтримки. Так, відповідно до ст. 20 Директиви 2014/24/ЄС про публічні закупівлі, держави-члени можуть зарезервувати право брати участь у процедурах публічних закупівель для захищених майстерень та учасників закупівель, головною метою яких є соціальна і професійна інтеграція людей з інвалідністю та осіб з вразливих груп населення, або передбачати виконання зарезервованих договорів у контексті захищених програм зайнятості, за умови, що принаймні 30% працівників цих майстерень, учасників закупівель або програм складають особи з інвалідністю або працівники з вразливих груп населення. При цьому поняття «особи з вразливих груп населення» може охоплювати широкий перелік осіб, наприклад безробітних протягом тривалого часу; молодь; людей старше 50 років; одиноких дорослих людей, які проживають з одним або декількома утриманцями; осіб, які можуть вважатись бідними або знедоленими (бездомні, люди, які живуть в умовах матеріальної депривації тощо) [13]. Зазначені соціальні аспекти у закупівлях охоплюються поняттям соціально відповідальних закупівель.
Відповідно до практики зарубіжних країн соціальні вимоги найчастіше реалізуються через встановлення умов виконання договору про закупівлю. У цьому контексті пропонується передбачити у Законі України «Про публічні закупівлі» право замовника встановлювати спеціальні умови для виконання договору про закупівлю, пов’язані з економічними, трудовими та соціальними вимогами, якщо такі умови: 1) пов'язані з предметом договору; 2) зазначені в тендерній документації. Таке положення відповідає ст. 70 Директиви 2014/24/ЄС про публічні закупівлі. Передбачення даної норми у Законі України «Про публічні закупівлі» підкреслить та підсилить стратегічну роль публічних закупівель у досягненні відповідних цілей післявоєнної відбудови України та забезпеченні чесної конкуренції.
Література:
1. Робочі групи. Національна рада з відновлення України від наслідків війни. Урядовий портал. URL: https://www.kmu.gov.ua/diyalnist/nacionalna-rada-z-vidnovlennya-ukrayini-vid-naslidkiv-vijni/robochi-grupi.
2. Проект Плану відновлення України: матеріали робочої групи «Відновлення та розбудова інфраструктури». URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/recoveryrada/ua/restoration-and-development-of-infrastructure.pdf.
3. Малолітнева В. Якими мають бути публічні закупівлі в Україні у післявоєнний період? Вокс Україна. URL: https://voxukraine.org/yakymy-mayut-buty-publichni-zakupivli-v-ukrayini-u-pislyavoyennyj-period.
4. Public Procurement and Human Rights. URL: https://anskaffelser.no/en/english/public-procurement-and-human-rights.
5. List of Products Produced by Forced or Indentured. Bureau of International Labor Affairs. URL: https://www.dol.gov/agencies/ilab/reports/child-labor/list-of-products?combine=&field_exp_good_target_id=All&items_per_page=10&tid=All&page=2.
6. Procurement Policy Note 05/19: Tackling Modern Slavery in Government Supply Chains. URL: https://www.gov.uk/government/publications/procurement-policy-note-0519-tackling-modern-slavery-in-government-supply-chains.
7. Ending Public Procurement from Sweatshops. Sweatfree purchasing consortium. URL: https://buysweatfree.org.
8. Social return on investment. URL: https://www.pianoo.nl/en/sustainable-public-procurement/spp-themes/social-return-investment-sroi.
9. Public procurement can help promote employment. URL: https://tem.fi/en/public-procurement-can-help-promote-employment.
10. Procurement Strategy for Aboriginal Business. URL: https://www.sac-isc.gc.ca/eng/1354798736570/1610985991318.
11. Indigenous Procurement Policy. URL: https://www.niaa.gov.au/indigenous-affairs/economic-development/indigenous-procurement-policy-ipp.
12. Contracting assistance programs. URL: https://www.sba.gov/federal-contracting/contracting-assistance-programs.
13. Buying Social – A guide to taking into account of social considerations in public procurement – Second edition (2021/C 237/01). European Commission. URL: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/47c69b3a-cfcf-11eb-ac72-01aa75ed71a1/language-en.
|