:: LEX :: МІЖНАРОДНІ СТАНДАРТИ У СФЕРІ ЮВЕНАЛЬНОЇ ЮСТИЦІЇ: АНАЛІЗ ТА ВПРОВАДЖЕННЯ В УКРАЇНІ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 68)

Термін подання матеріалів

14 січня 2025

До початку конференції залишилось днів 20


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

МІЖНАРОДНІ СТАНДАРТИ У СФЕРІ ЮВЕНАЛЬНОЇ ЮСТИЦІЇ: АНАЛІЗ ТА ВПРОВАДЖЕННЯ В УКРАЇНІ
 
27.10.2023 16:48
Автор: Донченко Анастасія Ярославна, здобувачка вищої освіти 2 курсу ОС «бакалавр», Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого
[Секція 4. Кримінальне право. Кримінальне процесуальне право. Криміналістика. Кримінологія. Кримінально-виконавче право. Медичне право. Судові та правоохоронні органи. Адвокатура]


«Протягом 2021 року в Україні неповнолітні скоїли більш як 3,5 тисячі злочинів. На профілактичному обліку нині стоять 1800 дітей, і ще понад 100 перебувають під вартою та чекають на вирок», - йдеться в матеріалі hromadske про підліткові колонії «Виправляти, а не карати» [1]. 

Кількість засуджених неповнолітніх за кримінальні правопорушення: – умисне вбивство (ст. 115 КК) 2021-10, 2022-5, динаміка становить: -50,0%;  – умисне тяжке тілесне ушкодження (ст. 121 КК) 2021-31, 2022-12,  динаміка становить: -61,3%;  – умисне середньої тяжкості тілесне ушкодження (ст. 122 КК) 2021-24, 2022-20,  динаміка становить: -16,7%; – зґвалтування (ст. 152 КК) 2021-9, 2022-3, динаміка становить: -66,7%; – крадіжку (ст. 185 КК) 2021-934, 2022-528, динаміка становить: -43,5%; – грабіж (ст. 186 КК) 2021-213, 2022-116, динаміка становить: -45,5%; – розбій (ст. 187 КК) 2021-39, 2022-20, динаміка становить: -48,7%; – незаконне заволодіння транспортним засобом (ст. 289 КК) 2021-173, 2022-98, динаміка становить: -43,4%; – хуліганство (ст. 296 КК) 2021-40, 2022-28, динаміка становить: -30,0%;  – пов’язані з обігом наркотичних засобів (ст. 305-320 КК) 2021-63, 2022-50, динаміка становить: -20,6%;  Кількість неповнолітніх осіб, які вчинили кримінальні правопорушення у стані: алкогольного сп‘яніння 2021-91, 2022-37, динаміка становить: -59,3%; наркотичного сп‘яніння 2021-1, 2022-2, динаміка становить: + [2, С. 38].  

В цілому, статистика та її динаміка вказує на зменшення майже в половину засуджених неповнолітніх за кримінальні правопорушення, які дуже розповсюджені серед підлітків та є достатньо тяжкими. Але, якщо замислитись чому, то ми розуміємо, що причини можуть бути пов’язані з війною та воєнним станом у країні.  

В публікації «Аналіз системи правосуддя щодо неповнолітніх, які перебувають у конфлікті з законом в Україні. Практичні аспекти», яка  є результатом дослідження, проведеного в червні-жовтні 2021 року Харківським інститутом соціальних досліджень у рамках проєкту Ради Європи «Боротьба з насильством щодо дітей в Україні, фаза ІІ» вказано ще на декілька причин зниження вчинення кримінальних правопорушень серед неповнолітніх. «На рекордне зниження дитячої злочинності вплинуло багато факторів: виїзд майже 25% дитячого населення за кордон, фактичний параліч діяльності ювенальної поліції через активні бойові дії та концентрація її роботи лише на військових злочинах» [3, С. 5].

З нашого погляду, і статистика вчинення правопорушень, і динаміка їх зниження серед дітей та підлітків, вказує на існування проблеми розвитку ювенальної юстиції як інституту, який має  опікуватися захистом дітей та підлітків, у тому числі через здійснення правосуддя у справах про правопорушення, які скоєні неповнолітніми.

В рамках цієї роботи ми здійснимо характеристику основних засад та положень, які містяться в «Мінімальних стандартних правилах Організації Об'єднаних Націй, що стосуються відправлення правосуддя для неповнолітніх» (також відомих як «Пекінські правила»). Аналіз цих правил дозволить визначити, що є ювенальним правом і ювенальною юстицією, та допоможе виявити можливі відмінності та спільні риси між міжнародними стандартами та законодавством України щодо правового статусу неповнолітніх. Гадаємо, що дотримання міжнародних стандартів, особливо в контексті особливостей економічного, політичного, правового і культурного розвитку України, сприятиме підвищенню ефективності правового впливу на особистість неповнолітніх правопорушників, а також профілактиці підліткової злочинності та зниженню її рівня в українському суспільстві.

Власне дослідження, почнемо з аналізу терміну «юстиція» та «ювенальна юстиція». Юстиція, походячи від латинського "Justitia," яка означає "справедливість" і "правосуддя," в енциклопедичній літературі розглядається як система, яка відображає не тільки судову владу, але також всі пов'язані з нею установи і процедури. Вона є складною сферою діяльності держави, в якій реалізується судова влада. 

Термін "ювенальна юстиція" є синтезом двох понять: "дитинство" або "молодь" (від латинського "juvenalis", що означає молодий), та "юстиція" (від латинського "justiti). Отже, у буквальному сенсі, "ювенальна юстиція" вказує на сферу правосуддя (розгляду справедливості) у відношенні до дітей та молоді [4, С. 9, 18, 19].

У демократичних країнах завжди надавалася важливість правам дитини та їх дотриманню, і ця необхідність закріплення цих прав у законодавстві була завжди очевидною. Проблема забезпечення цих прав стає особливо актуальною, коли мова йде про дітей, які перебувають у конфлікті з законом.

Основний акцент ювенальної юстиції робиться на виконанні правосуддя щодо конкретних видів правопорушень, які здійснюються неповнолітніми особами. Ця галузь вивчає та регулює процеси визначення вини, встановлення санкцій та вирішення питань, пов'язаних із порушеннями правопорядку, скоєними молодими людьми. При цьому важливо розглядати особливий підхід до неповнолітніх в рамках правової системи. 

Центральним документом, який встановлює стандарти для забезпечення прав та відповідальності неповнолітніх, є Конвенція Організації Об'єднаних Націй про права дитини, прийнята в 1989 році. Згідно з цією Конвенцією, дітьми вважаються всі особи, які не досягли 18 років [5]. 

Міжнародним нормативно-правовим актом, який безпосередньо регулює відповідальність неповнолітніх, є «Мінімальні стандартні правила Організації Об'єднаних Націй щодо правосуддя для неповнолітніх» (відомі також як «Пекінські правила»), прийняті 29 листопада 1985 року.

Українське законодавство поступово модернізується. За часи незалежності було прийнято ряд законів, що сприяють переходу від підходу, орієнтованого на покарання, до більш відновного підходу в регулюванні справ. Імплементація міжнародних стандартів у національне законодавство є головною метою сьогодення. 

Конвенція Організації Об'єднаних Націй про права дитини та Пекінські правила упорядковують низку гарантій, що застосовуються до неповнолітніх. Серед цих гарантій можна відзначити такі, як презумпція невинуватості, забезпечення права на юридичну допомогу, право на інформацію про звинувачення, право на невідкладне прийняття рішення судовим органом, право судового оскарження та інші аналогічні правові гарантії [6]. Ці гарантії є необхідними задля забезпечення справедливого та гуманного обґрунтування юридичних питань, пов'язаних з неповнолітніми, відповідно до міжнародних норм та стандартів щодо прав дитини.

«Пекінські правила» мають кілька основних цілей: сприяти благополуччю неповнолітніх; створювати умови для їхнього належного соціального і повсякденного життя; зменшувати втручання закону в їхнє життя; забезпечувати справедливе та гуманне ставлення до неповнолітніх у випадках, коли вони вступають у конфлікт з законом; забезпечувати соціальну справедливість для всіх неповнолітніх в межах кожної країни; і підвищувати кваліфікацію персоналу, який працює у системі правосуддя щодо неповнолітніх. 

Ці міжнародні документи мають на меті забезпечити захист прав та відповідальність неповнолітніх відповідно до загальноприйнятих норм і цінностей. «Пекінські правила» визначають, що головною метою юридичного втручання в справах, пов'язаних з ювенальними порушниками закону, є перевиховання цих осіб. 

Україна вживає значних зусиль для покращення системи ювенальної юстиції для неповнолітніх і дотримання їхніх прав у відповідності до міжнародних стандартів і норм прав людини.

У 2015 році український уряд висловив свою підтримку поліпшенню системи ювенальної юстиції для неповнолітніх після прийняття Президентом України Національної стратегії у сфері прав людини. У 2017 році була створена Міжвідомча координаційна рада з питань ювенальної юстиції, якої було покладено завдання вирішити проблеми, що заважають впровадженню більш гуманного підходу до неповнолітніх в юстиції. На 18 грудня 2018 року Кабінет Міністрів України затвердив Національну стратегію реформування системи юстиції для дітей на період 2018-2023 років. Основні напрями реалізації цієї стратегії включають запобігання дитячій злочинності, захист прав неповнолітніх, які порушують адміністративне законодавство, і забезпечення прав неповнолітніх у кримінальному процесі, включаючи досудове розслідування, судовий розгляд, винесення вироків та процес їхнього виконання, а також ресоціалізацію неповнолітніх [7]. 

Україна вже зробила певні кроки в сфері захисту дитячих прав та ювенальної юстиції, в частині  вдосконалення та комплексного підходу до системи законодавства, спрямованого на захист прав та інтересів дітей.  Так, вже діють інструменти, такі як ювенальна пробація та медіація щодо неповнолітніх. З’явилися так звані «вихователі безпеки», тобто «шерифи» у школах. Саме «шкільні шерифи» - це спеціалісти з безпеки в освітньому середовищі, які стануть комунікаторами у громаді між закладом освіти та правоохоронцями - для захисту учнів, батьків і вчителів, а ще - стежитимуть за правопорядком, Приклади є у Києві, на  Рівненщині, тощо [8], [9].

Хоча, напевно, ще рано казати про повністю вдосконалену та потужну систему ювенальної юстиції та ювенального законодавства.  Ще є необхідність подальшої підготовки кваліфікованих соціальних інспекторів та психологів, які мали б знання та навички виявлення проблем в родинах, здатні вчасно реагувати на них та розробляти відповідні заходи. Передбачається, що ці фахівці повинні бути озброєні широким спектром можливостей для дій в різних ситуаціях, що можуть загрожувати дитячому благополуччю. Важливо, щоб існував відкритий реєстр цих спеціалістів, щоб до них мали можливість звертатися. Також важливим є і спеціалізована підготовка для ювенальних слідчих, прокурорів і суддів, яка б надавала їм необхідні знання і навички для ефективного вирішення справ, пов'язаних з дітьми. Дуже важливими є певні кроки, які вже зроблено, на які вказують  автори публікації «Аналіз системи правосуддя щодо неповнолітніх, які перебувають у конфлікті з законом в Україні Практичні аспекти» , зокрема, (а) запроваджені Єдині стандарти навчання фахівців у сфері правосуддя щодо неповнолітніх; (б) вже  розроблені та прийняті Методичні рекомендації щодо допиту (опитування) дитини слідчими та ювенальними поліцейськими, а також розроблені відповідні рекомендації для суддів та прокурорів; розпочато роботу над створенням інструментарію оцінки ризиків, який застосовуватимуть ювенальні поліцейські [3].

Також, вважаємо, потрібно підвищувати ефективність механізмів координації та моніторингу діяльності державних органів, громадських організацій та установ, які ведуть роботу з профілактики правопорушень серед дітей. Забезпечення спільної дії та взаємодії між цими структурами є важливим для ефективної реалізації заходів щодо дитячого захисту.

Впровадження міжнародних стандартів, зокрема Пекінських правил, адаптація та вдосконалення національного законодавства України, сучасні та подальші реформи в цій сфері  вимагають, і надалі, серйозних зусиль і співпраці між урядом, правозахисними організаціями та іншими зацікавленими сторонами. Однак, вважаємо, що наша Держава на вірному шляху, і зможе завершити необхідні та важливі кроки у забезпеченні справедливого та гуманного ставлення до дітей та підлітків.

Література:

1. Рощина В.  Вкрав телефон — сів на 5 років? Чи є життя після підліткових колоній URL: https://hromadske.ua/posts/vipraviti-a-ne-karati-v-yakomu-misci-stavlyat-komu-v-koloniyah-dlya-nepovnolitnih (дата звернення: 18.10.2023).

2. Стан здійснення правосуддя у кримінальних провадженнях та справах про адміністративні правопорушення судами загальної юрисдикції у 2022 році. – 103 с. URL: https://supreme.court.gov.ua/userfiles/media/new_folder_for_uploads/supreme/ogliady/ Stan_Pravosuddya_Criminal_2022.pdf?fbclid=IwAR0aQ0HZ1sixLo_7evXiBjYF_fEcLXjCzAeFpsN8aqSO2M6LaiC0kF0kQTM (дата звернення: 18.10.2023).

3. Аналіз системи правосуддя щодо неповнолітніх, які перебувають у конфлікті з законом, в Україні: звіт за результатами дослідження. Т. Бугаєць, Д. Кобзін, Б. Неткова, Н. Пашко, А. Черноусов, С. Щербань за заг. ред. О. Калашник. – КИЇВ – 2023 – 107 с. «©Рада Європи, 2023» URL:  https://rm.coe.int/report-juv-just-final-version-ukr-2768-8209-9719-5/1680aae837 (дата звернення: 20.10.2023).

4. Ювенальна юстиція: навчальний посібник / кол. авт.: А. Гусєв та ін.; за заг. ред. Н. Крестовської. Одеса: ОЮІ ХНУВС, 2006.

5. Конвенція про права дитини URL:  https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_021#Text (дата звернення: 20.10.2023).

6. United Nations Standard Minimum Rules for the Administration of Juvenile Justice ("The Beijing Rules") URL: https://www.ohchr.org/sites/default/files/Documents/ProfessionalInterest/beijingrules.pdf  (дата звернення: 20.10.2023).

7. Про схвалення Національної стратегії реформування системи юстиції щодо дітей на період до 2023 року URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1027-2018-%D1%80#Text (дата звернення: 21.10.2023).

8. Власні «шерифи»: у школах Рівненщини тепер будуть «Вихователі безпеки» URL: https://radiotrek.rv.ua/news/vlasni-sherifi-u-shkolah-rivnenshchini-teper-budut-vihovateli-bezpeki_282663.html (дата звернення: 21.10.2023).

9. Радіо Трек: НОВИНИ. URL: https://radiotrek.rv.ua/news/vlasni-sherifi-u-shkolah-rivnenshchini-teper-budut-vihovateli-bezpeki_282663.html (дата звернення: 21.10.2023).

____________________

Науковий керівник: Дудченко Олександр Юрійович, кандидат юридичних наук, доцент, Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ДО ПИТАННЯ ВАЖЛИВОСТІ ДОТРИМАННЯ ПРАВ ЗАСУДЖЕНИХ НА ГАРАНТОВАНУ ОСВІТУ
23.10.2023 10:07
НОВІ ПІДХОДИ ДО ВСТАНОВЛЕННЯ КРИМІНАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ МЕДИЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЗА ПРОЄКТОМ НОВОГО КК УКРАЇНИ
09.11.2023 12:06
АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ ПРОТИДІЇ КОЛАБОРАЦІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ
09.11.2023 11:20
ЗАСТОСУВАННЯ ЗБРОЇ МАСОВОГО ЗНИЩЕННЯ: ПРОБЛЕМИ ВИЗНАЧЕННЯ ОБ’ЄКТУ ЗЛОЧИНУ
08.11.2023 22:42
SIGNIFICANCE OF THE ROLE OF THE VICTIM'S BEHAVIOR IN THE PRACTICE OF THE SUPREME COURT AND THE EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS
07.11.2023 15:22
РОЛЬ ТА МІСЦЕ КРИМІНОЛОГІЇ В ОСВІТІ ПРАВООХОРОНЦІВ ТА ЇЇ АКТУАЛЬНІСТЬ
06.11.2023 16:54
ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НАЛЕЖНОГО ПРОКУРОРОРСЬКОГО НАГЛЯДУ У КРИМІНАЛЬНОМУ ПРОВАДЖЕННІ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
06.11.2023 16:22




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше