ТЕОРЕТИЧНІ ПИТАННЯ ОРГАНІЗАЦІЇ НАГЛЯДУ В ДІЯЛЬНОСТІ ОРГАНІВ ВНУТРІШНІХ СПРАВ (МІЛІЦІЇ) УКРАЇНИ
09.12.2008 21:02
Author: Чайко Василь Сергійович, ад'юнкт кафедри адміністративного права та адміністративної діяльності Донецького юридичного інституту ЛДУВС ім. Е.О. Дідоренка
[Administrative law. Administrative judicial law. Custom and tax law. Municipal law]
У сучасних соціально-економічних умовах все більшого значення набуває наукове управління суспільством. Невід'ємним елементом такого управління є особливий вид діяльності органів державної влади – нагляд.
Згідно Закону України «Про міліцію» передбачено, що здійснювати у встановленому порядку нагляд за виконанням посадовими особами і громадянами рішень органів державної влади та державного управління з питань охорони громадського порядку, а також накладати штрафи і вживати інші заходи адміністративного впливу у відповідності до діючого законодавства – є обов'язок міліції [1].
Загальнотеоретичні проблеми нагляду в державному управлінні досліджувало багато вчених. Так питанням змісту контрольно-наглядової діяльності та її проблемам присвячені праці Д. Бахраха, В. Авер'янова, В. Гаращука, О. Баклана, О. Бандурки, Х. Ярмакі, В. Колпакова.
У «Словнику російської мови» С. Ожегова термін «нагляд» викладений таким чином: а) наглядати – спостерігати з метою догляду, перевірки; б) орган, група осіб для спостереження за ким, чим-небудь, за дотриманням певних правил [2, с. 377]. У «Етимологічному словнику української мови» термін «нагляд» відсутній. Тлумачення цього терміна подано у «Великому тлумачному словнику сучасної української мови», де нагляд – це: а) дія зі значенням наглядати; б) група осіб чи орган влади, що наглядають за ким-, чим-небудь [3, с. 554–555].
Г. Туманов вбачає в адміністративному нагляді за громадським порядком основне завдання органів внутрішніх справ [4, с. 47].
Так Ф. Разаренов зазначає, що адміністративний нагляд є самостійним, організаційно-правовим засобом забезпечення законності в державному управлінні і являє собою систематичний нагляд за точним і неухильним дотриманням законів і актів, заснованих на законі, здійснюваний органами управління стосовно підвідомчих їм питань і спрямований на попередження, виявлення і припинення правопорушень, а також притягнення порушників до відповідальності [5, с. 74].
Оскільки призначення нагляду – це визначення його цілей і завдань, тому необхідно вказати на мету, завдання адміністративного нагляду й основні права працівників міліції у відповідності до діючого законодавства, а саме:
1) спостерігати за точним виконанням посадовими особами і громадянами відповідних норм і правил;
2) попереджувати та припиняти виявлені порушення суспільних відносин у сфері громадського порядку;
3) вживати до правопорушників заходи адміністративного стягнення.
Отже, мета адміністративного нагляду передусім полягає: у попередженні правопорушень, припиненні правопорушень, притягненні до відповідальності винуватих осіб.
Викладене дає підставу стверджувати, що:
- адміністративний нагляд є об'єктивно необхідною функцією, зумовленою вимогами законності та ефективності управління, і, яка реалізується в процесі діяльності спеціальною системою органів;
- основною метою адміністративного нагляду органів внутрішніх справ (далі – ОВС) є забезпечення функціонування і життєдіяльності піднаглядових суб'єктів відповідно до встановленого порядку, у зв'язку з цим необхідне чітке розмежування саме наглядових і юрисдикційних функцій ОВС;
- надвідомчий характер адміністративно-наглядової діяльності тотожний її змістові через особливість піднаглядних об'єктів, які полягають у тому, що останні являють собою складну систему спеціальним чином врегульованих суспільних відносин, які складаються практично в усіх сферах державного управління;
- значимість адміністративного нагляду в структурі функцій міліції полягає в тому, що однією із його головних функцій є адміністративна діяльність, яка, в свою чергу, поділяється на основні види: охорона громадського порядку; нагляд за дотриманням правил паспортної системи; здійснення нагляду за дотриманням правил дозвільної системи; забезпечення безпеки дорожнього руху; охорона власності за договорами.
Отже, належне здійснення адміністративного нагляду є важливим і необхідним засобом в загальному комплексі заходів по забезпеченню громадського порядку. Саме тому удосконалення наглядової діяльності міліції постійно знаходиться у центрі уваги і потребує постійного вдосконалення, обґрунтованого як теорією, так й практичною діяльністю.
Таким чином, адміністративний нагляд – це вузькоспеціалізоване спостереження компетентних органів виконавчої влади, підрозділів ОВС за порядком в громадських місцях і за діяльністю посадових осіб підприємств, установ та організацій з метою попередження, припинення правопорушень й застосування відповідних стягнень до правопорушників.
Література:
1. Про міліцію : Закон України від 20.12.1990 р., № 565-XІІ // ВВР УРСР. – 1991. – № 4. – Ст. 20.
2. Ожегов С.И. Словарь русского языка / [ред. Шведова Н.Ю.]. – 23-е изд., испр. – М., 1991. – 917 с.
3. Великий тлумачний словник сучасної української мови / [уклад.
В. Бусел]. – К., 2002. – 1440 с.
4. Туманов Г.А. Организация управления в сфере охраны общественного порядка / Туманов Г.А. – М., 1972. – 232 с.
5. Разаренов Ф.С. О сущности и значении административного надзора в советском государственном управлении / Ф.С. Разаренов // Вопросы административного права на современном этапе. – М.:Госюриздат, 1963. – С.74.
е-mail: сhako1982@rambler.ru
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter