:: LEX :: РОЗМЕЖУВАННЯ КАТЕГОРІЙ «ВОЄННИЙ СТАН» ТА «НАДЗВИЧАЙНИЙ СТАН» ПРИ ДОСУДОВОМУ РОЗСЛІДУВАННІ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ В УКРАЇНІ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 68)

Термін подання матеріалів

14 січня 2025

До початку конференції залишилось днів 25


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

РОЗМЕЖУВАННЯ КАТЕГОРІЙ «ВОЄННИЙ СТАН» ТА «НАДЗВИЧАЙНИЙ СТАН» ПРИ ДОСУДОВОМУ РОЗСЛІДУВАННІ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ В УКРАЇНІ
 
11.01.2024 12:54
Автор: Огородник Дмитро Миколайович, здобувач ступеня доктора філософії, ПВНЗ «Європейський університет»
[Секція 4. Кримінальне право. Кримінальне процесуальне право. Криміналістика. Кримінологія. Кримінально-виконавче право. Медичне право. Судові та правоохоронні органи. Адвокатура]

Держава покликана реагувати на виклики та загрози національні безпеці, тому у зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» (затверджено Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX), в Україні було введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, який згідно діючого законодавства, продовжується через продовження відбиття Україною збройної агресії держави-окупанта.

Відповідним указом Президента України визначено, що «зміст правового режиму воєнного стану, порядок його введення та скасування, правові засади діяльності органів державної влади, військового командування, військових адміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій в умовах воєнного стану, гарантії прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб визначаються нормами Закону України «Про правовий режим воєнного стану»» [1]. 

Враховуючи передумови та причини введення правового режиму воєнного стану, саме «військовому командуванню в умовах воєнного стану надається право разом з органами виконавчої влади, військовими адміністраціями та органами місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати заходи правового режиму воєнного стану. Для цього військове командування наділяється правом видавати обов’язкові до виконання накази і директиви з питань забезпечення оборони, громадської безпеки і порядку, здійснення заходів правового режиму воєнного стану.» [1]. 

Відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану» «воєнний стан – це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих їїмісцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень» [2].

Згідно із Законом України «Про оборону України» воєнний стан визначено як «особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози та забезпечення національної безпеки, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень» [3].

Також згідно національного законодавства особливим правовим режимом може бути надзвичайний стан, який ототожний з воєнним станом, які можуть вводитися одночасно, та згідно Закону України «Про правовий режим надзвичайного стану» є «особливим правовим режимом, який може тимчасово вводитися в Україні чи в окремих її місцевостях при виникненні надзвичайних ситуацій техногенного або природного характеру не нижче загальнодержавного рівня, що призвели чи можуть призвести до людських і матеріальних втрат, створюють загрозу життю і здоров’ю громадян, або при спробі захоплення державної влади чи зміни конституційного ладу України шляхом насильства і передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню та органам місцевого самоврядування відповідно до цього Закону повноважень, необхідних для відвернення загрози та забезпечення безпеки і здоров’я громадян, нормального функціонування національної економіки, органів державної влади та органів місцевого самоврядування, захисту конституційного ладу, а також допускає тимчасове, обумовлене загрозою, обмеження у здійсненні конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень» [4]. 

Отже, будучи відмінними за приводами та підставами введення, надзвичайний і воєнний стани мають спільні ознаки в частині визначення їх як «особливого правового режиму», обмеження конституційних прав і свобод й обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб на чіткий період з обов’язковим їх закріпленням в Указі Президента України. Ці спільності та відмінності варто враховувати також при оперуванні відповідними категоріями під час здійснення досудового розслідування в умовах особливого правового режиму у зв’язку із введенням воєнного стану в Україні. 

ЛІТЕРАТУРА

1. Про введення воєнного стану в Україні: Указ Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 (затверджено Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/64/2022#Text (дата звернення: 28.12.2023)

2. Про правовий режим воєнного стану: Закон України від 12.05.2015 № 389-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/389-19 (дата звернення: 28.12.2023)

3. Про оборону України: Закон України від 06.12.1991 № 1932-XII: станом на 01 січня 2023 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1932-12#Text (дата звернення: 28.12.2023)

4. Про правовий режим надзвичайного стану: Закон України від 16.03.2000 № 1550-III. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1550- 14#Text (дата звернення: 28.12.2023)

________________________

Науковий керівник: Ієрусалимов Ігор Олександрович, кандидат юридичних наук, доцент, ПВНЗ «Європейський університет»



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ВИЗНАЧЕННЯ ПОНЯТТЯ ТА КЛАСИФІКАЦІЯ МОЛОДІЖНИХ НЕФОРМАЛЬНИХ ЗЛОЧИННИХ УГРУПОВАНЬ
16.01.2024 13:19
СПОСІБ ВЧИНЕННЯ ЯК ОСНОВНИЙ ЕЛЕМЕНТ КРИМІНАЛІСТИЧНОЇ ХАРАКТЕРИСТИКИ ЗЛОЧИНІВ В СФЕРІ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ
16.01.2024 12:35
КРИМІНАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА КОЛАБОРАЦІЙНУ ДІЯЛЬНІСТЬ
16.01.2024 12:30
ВЗАЄМОДІЯ ПРАВООХОРОННИХ ОРГАНІВ ПРИ РОЗСЛІДУВАННІ КОЛАБОРАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
16.01.2024 12:19
ТИПОВІ ВИДИ ЕКСПЕРТИЗ ПРИ РОЗСЛІДУВАННІ РЕЙДЕРСТВА, ПОВ’ЯЗАНОГО З САМОВІЛЬНИМ ЗАЙНЯТТЯМ ЗЕМЕЛЬНОЇ ДІЛЯНКИ
16.01.2024 12:15
ОСОБА ЗЛОЧИНЦЯ-КОРУПЦІОНЕРА
16.01.2024 11:54
МІСЦЕ КАТУВАНЬ В КРИМІНАЛІСТИЧНІЙ КЛАСИФІКАЦІЇ ВОЄННИХ ЗЛОЧИНІВ
12.01.2024 20:06
РОЛЬ СУДОВОЇ ЕКСПЕРТИЗИ ПРИ РОЗСЛІДУВАННІ ЛЕГАЛІЗАЦІЇ (ВІДМИВАННЯ) ДОХОДІВ, ОТРИМАНИХ ЗЛОЧИННИМ ШЛЯХОМ, В УМОВАХ ВИКОРИСТАННЯ ВІРТУАЛЬНИХ АКТИВІВ
11.01.2024 12:51
МОРАЛЬНІ ЗАСАДИ ЯК ГАРАНТІЇ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРАВ НЕПОВНОЛІТНЬОГО ПОТЕРПІЛОГО У КРИМІНАЛЬНОМУ ПРОВАДЖЕННІ
09.01.2024 12:55
ДИСКРЕЦІЙНІ ПОВНОВАЖЕННЯ СУДУ ПРИ ВИРІШЕННІ ЦИВІЛЬНОГО ПОЗОВУ У КРИМІНАЛЬНОМУ ПРОВАДЖЕННІ
09.01.2024 12:32




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше