Держава покликана реагувати на виклики та загрози національні безпеці, тому у зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» (затверджено Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX), в Україні було введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, який згідно діючого законодавства, продовжується через продовження відбиття Україною збройної агресії держави-окупанта.
Відповідним указом Президента України визначено, що «зміст правового режиму воєнного стану, порядок його введення та скасування, правові засади діяльності органів державної влади, військового командування, військових адміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій в умовах воєнного стану, гарантії прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб визначаються нормами Закону України «Про правовий режим воєнного стану»» [1].
Враховуючи передумови та причини введення правового режиму воєнного стану, саме «військовому командуванню в умовах воєнного стану надається право разом з органами виконавчої влади, військовими адміністраціями та органами місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати заходи правового режиму воєнного стану. Для цього військове командування наділяється правом видавати обов’язкові до виконання накази і директиви з питань забезпечення оборони, громадської безпеки і порядку, здійснення заходів правового режиму воєнного стану.» [1].
Відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану» «воєнний стан – це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих їїмісцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень» [2].
Згідно із Законом України «Про оборону України» воєнний стан визначено як «особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози та забезпечення національної безпеки, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень» [3].
Також згідно національного законодавства особливим правовим режимом може бути надзвичайний стан, який ототожний з воєнним станом, які можуть вводитися одночасно, та згідно Закону України «Про правовий режим надзвичайного стану» є «особливим правовим режимом, який може тимчасово вводитися в Україні чи в окремих її місцевостях при виникненні надзвичайних ситуацій техногенного або природного характеру не нижче загальнодержавного рівня, що призвели чи можуть призвести до людських і матеріальних втрат, створюють загрозу життю і здоров’ю громадян, або при спробі захоплення державної влади чи зміни конституційного ладу України шляхом насильства і передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню та органам місцевого самоврядування відповідно до цього Закону повноважень, необхідних для відвернення загрози та забезпечення безпеки і здоров’я громадян, нормального функціонування національної економіки, органів державної влади та органів місцевого самоврядування, захисту конституційного ладу, а також допускає тимчасове, обумовлене загрозою, обмеження у здійсненні конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень» [4].
Отже, будучи відмінними за приводами та підставами введення, надзвичайний і воєнний стани мають спільні ознаки в частині визначення їх як «особливого правового режиму», обмеження конституційних прав і свобод й обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб на чіткий період з обов’язковим їх закріпленням в Указі Президента України. Ці спільності та відмінності варто враховувати також при оперуванні відповідними категоріями під час здійснення досудового розслідування в умовах особливого правового режиму у зв’язку із введенням воєнного стану в Україні.
ЛІТЕРАТУРА
1. Про введення воєнного стану в Україні: Указ Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 (затверджено Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/64/2022#Text (дата звернення: 28.12.2023)
2. Про правовий режим воєнного стану: Закон України від 12.05.2015 № 389-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/389-19 (дата звернення: 28.12.2023)
3. Про оборону України: Закон України від 06.12.1991 № 1932-XII: станом на 01 січня 2023 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1932-12#Text (дата звернення: 28.12.2023)
4. Про правовий режим надзвичайного стану: Закон України від 16.03.2000 № 1550-III. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1550- 14#Text (дата звернення: 28.12.2023)
________________________
Науковий керівник: Ієрусалимов Ігор Олександрович, кандидат юридичних наук, доцент, ПВНЗ «Європейський університет»
|