:: LEX :: ПРОБЛЕМНІ АСПЕКТИ КРИМІНАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЗА КОЛАБОРАЦІЙНУ ДІЯЛЬНІСТЬ
UA  PL  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 69)

Термін подання матеріалів

13 лютого 2025

До початку конференції залишилось днів 9


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ПРОБЛЕМНІ АСПЕКТИ КРИМІНАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЗА КОЛАБОРАЦІЙНУ ДІЯЛЬНІСТЬ
 
11.11.2024 14:30
Автор: Янковська Марія-Антуанетта Віталіївна, студентка 3 курсу факультету адвокатури та антикорупційної діяльності, Національний університет «Одеська юридична академія»
[Секція 4. Кримінальне право. Кримінальне процесуальне право. Криміналістика. Кримінологія. Кримінально-виконавче право. Медичне право. Судові та правоохоронні органи. Адвокатура]

Не дивлячись на потужну допомогу США та Європи, багато територій України так і залишаються під владою Російської Федерації. Весь цей час, скрізь чуємо слово «колаборація». Для більшості, цей термін є цілком однозначним та зрозумілим. Але ми вважаємо за потрібне розглянути й іншу сторону цього явища та заглибитись у можливі його причини, що на нашу думку є сьогодні актуальним, як ніколи.

Перш за все треба сказати, що всі форми колабораційної діяльності, згідно чинного законодавства, караються кримінальним покаранням, що за своєю природою є найбільш обмежувальним видом відповідальності. При чому, мається на увазі позбавлення волі на значні терміни, а також конфіскація майна. Наприклад: якщо громадянин працює в закладі освіти, створеному окупаційною владою, він підлягає позбавленню волі на строк до трьох років; або ж якщо громадянин добровільно зайняв посаду в судових чи правоохоронних органах, що були створенні на окупованих територіях – він матиме покарання у вигляді позбавлення волі на строк від дванадцяти до п’ятнадцяти років з конфіскацією майна або без такої, а на додачу, буде позбавлений права обіймати певні посади протягом від десяти до п’ятнадцяти років [1]. З однієї сторони, все досить справедливо, якби не одне «але». 

По-перше такий підхід ми вважаємо таким, що не відповідає ст. 19 Міжнародного пакту про політичні та громадянські права [2]. Наприклад в контексті того, що кожна людина має право на вільне вираження своєї думки незалежно від державних кордонів. Тому карати людей, які в Мережі заперечують війну, відбираючи право займатись певною діяльністю протягом скажімо 13 років, здається не зовсім гуманним. 

По-друге, чому ніде не враховується той факт, що люди на окупованих територіях також мають якось існувати: харчуватись, забезпечувати себе та свої сім’ї усім необхідним? Адже по суті, на той час, коли вони знаходяться в центрі конфлікту, ніякої допомоги можна не чекати, на жаль. Дивно, адже сучасна міжнародна спільнота робить, за їх словами, все можливе і не можливе, аби відгородити звичайних цивільних людей від воєнних дій. Проте, як бачимо, їм це не зовсім вдається. Так, будь яка діяльність на окупованих територіях, тобто і звичайна трудова і промислова, карається вкрай суровими, на нашу думку санкціями. Як люди мають вижити, не потрапивши до категорії «зрадник», і разом з тим просто врятувати своє життя? Нам здається просто не допустимим ставити перед звичайними людьми такий вибір: країна – або ж сім’я.

І по-третє нарешті, з якихось причин, ніхто не говорить про те, що ми не знаємо які життєві обставини змусили ту чи іншу людини піти на співпрацю з окупаційними військами. Можливо до неї прийшли воєнні і сказали що заберуть дітей, якщо вона не вийде працювати; або ж чоловік мав свій бізнес, що забезпечував усю родину, а зараз він змушений працювати на користь ворожих військ аби вижити; а можливо це пожежник або працівник комунальної служби, які забезпечують цілі райони безпекою та ресурсами, необхідними для існування. Невже ці люди також мають підлягати такому жорсткому покаранню зі сторони країни, в якій вони жили, працювали і якій довіряли стільки років?

На останок хочемо додати, що майже три роки окупації, а в інших регіонах вже понад 10 років – це не місяць, і важко вірити і чекати чогось. А люди чекають: розуміння і хоч якоїсь підтримки зі сторони нашої країни та міжнародної спільноти. Тому ми вважаємо за доцільне, аби законодавець приділив більше уваги питанню відповідальності за колабораційну діяльність, і намагався врахувати якомога більше нюансів. Переконані, ретельний підхід до цієї проблеми дозволить ще раз переглянути засаду справедливості, за якою має призначатись покарання. І не варто забувати про соціальний аспект: відносячись з розумінням до людей, які змушені були піти на співпрацю впродовж вже майже трьох років, ми покажемо суспільству, що гуманність і важливість життя людей є не просто красивими словами, а реальним пріоритетом для України, навіть у найскрутніші часи.

Підводячи підсумок можемо сказати, що на сьогодні, питання колаборації стає надзвичайно складним і багатогранним. Хоча чинне законодавство передбачає суворі покарання за будь-яку співпрацю з окупаційними силами, цей підхід потребує перегляду з огляду на реалії життя людей на окупованих територіях. Багато хто змушений приймати важкі рішення для виживання своїх сімей, а це часто не враховується при визначенні відповідальності. Законодавству варто бути більш гнучким, з метою забезпечення справедливості та гуманності, що відповідають цінностям демократичної держави.

Література:

1. Кримінальний кодекс України: Кодекс України від 05.04.2001 р. № 2341-ІІІ: станом на 7 верес. 2024 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2341-14#Text (дата звернення: 30.09.2024).

2. Міжнародний пакт про громадянські і політичні права: Пакт Орг. Ою’єдн. Націй від 16.12.1996 р. станом на 19 жовт. 1973 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_043#Text (дата звернення: 30.09.2024).

____________________ 

Наукoвий керівник: Абакіна-Пілявська Людмила Миколаївна, кандидат юридичних наук, дoцент, Національний університет «Одеська юридична академія»



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
РОЛЬ ВЕРХОВНОГО СУДУ У ЗАБЕЗПЕЧЕННІ ДОТРИМАННЯ ДЕРЖАВОЮ КОНВЕНЦІЙНОГО ЗОБОВ’ЯЗАННЯ ПОВАЖАТИ ПРАВА ЛЮДИНИ (ЗА ПРАВОВИМ ВИСНОВКОМ ВЕРХОВНОГО СУДУ ЩОДО ЗАСТОСУВАННЯ Ч. 4 СТ. 185 КК ЗА ОЗНАКОЮ «ВЧИНЕННЯ ЗЛОЧИНУ В УМОВАХ ВОЄННОГО АБО НАДЗВИЧАЙНОГО СТАНУ»)
15.11.2024 16:47
ПОРЯДОК ВИКОНАННЯ ДОДАТКОВИХ КРИМІНАЛЬНИХ ПОКАРАНЬ: АКТУАЛЬНІ ЗАКОНОДАВЧІ ІНІЦІАТИВИ
07.11.2024 15:27
КОМПАРАТИВНИЙ АНАЛІЗ ЗАКОНОДАВСТВА УКРАЇНИ ТА НІДЕРЛАНДІВ ЩОДО ОТРИМАННЯ ЗРАЗКІВ ДЛЯ ПРОВЕДЕННЯ ЕКСПЕРТИЗИ В КРИМІНАЛЬНОМУ ПРОВАДЖЕННІ
05.11.2024 13:02




© 2006-2025 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше