В умовах воєнного стану цифровізація соціальної сфери набуває особливого значення, оскільки дозволяє підвищити ефективність управління даними, ресурсами, а також оперативно вирішити невідкладні потреби населення та забезпечити безперервність соціальної підтримки.
Цифрова трансформація в Україні охоплює всі сфери суспільного життя, не є винятком і соціальна. Напрями цифровізації системи соціального захисту населення було визначено у Стратегії цифрової трансформації соціальної сфери, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 2020 р. № 1353-р [1]. У 2021 році було створено та впроваджено Єдину інформаційну систему соціальної сфери (ЄІССС) [2], яка довела свою ефективність. Задля забезпечення нормативного регулювання подальшого розвитку ЄІССС у Мінсоцполітики розробили Проект Закону про Єдину інформаційну систему соціальної сфери [3]. Законопроект готується на друге читання.
Цифровізація відкриває нові можливості для підвищення ефективності системи соціального захисту. Подальше впровадження інноваційних технологій дозволить автоматизувати процедури надання соціальних виплат, пільг та послуг, а також облік, обробку, зберігання даних реципієнтів; пришвидшити та убезпечити обмін даними між наявними інформаційними системами; мінімізувати корупційну складову; підвищити ефективність, якість та адресність соціальної підтримки.
Водночас такі інновації створюють нові виклики. Одним з яких є цифрова ексклюзія, яка “стосується стану або / і ситуації, в якій окремі особи чи групи не можуть отримати доступ або ефективно використовувати цифрові технології та Інтернет через різноманітні перешкоди чи проблеми” [4, с. 96]. Причинами такого виключення може бути ряд причин:
відсутність доступу до Інтернету та інші технічні проблеми через перебування у регіонах, де ведуться активні бойові дії або наближених до них;
невисокий рівень доходу;
низький рівень цифрових навичок;
психологічні та фізіологічні обмеження тощо.
Також до ризиків, варто віднести: загрози у кіберпросторі, технічні збої та недосконалість електронної взаємодії інформаційних ресурсів тощо.
Нещодавно Мінсоцполітики оприлюднило Стратегію цифрового розвитку соціальної сфери на період до 2027 року [5], яка має стати фундаментом для подальшого масштабування цифрової трансформації соціальної сфери. Стратегія спрямована на превенцію ризиків та оптимізацію можливостей впровадження цифрових технологій у соціальну сферу.
Слід зазначити, що забезпечення доступності до послуг у сфері соціального захисту значною мірою залежить від наявності ефективних цифрових платформ та електронних сервісів для громадян. Сьогодні екосистема таких онлайн-сервісів включає декілька платформ, які забезпечують швидкий доступ до відповідних ресурсів. Зокрема, це Єдиний портал державних послуг Дія [6], Портал електронних послуг Пенсійного фонду України [7], Соціальний веб-портал електронних послуг Мінсоцполітики [8], Електронний кабінет особи з інвалідністю [9], електронні сервіси Державної служби зайнятості (електронний кабінет роботодавця [10], персональний кабінет безробітного [11]) тощо. Вважаємо за доцільне розглянути можливість консолідації наявних онлайн-інструментів та створення єдиної цифрової платформи у сфері соціального захисту, яка об'єднає усі необхідні функції та сервіси та забезпечить зручний доступ до соціальних послуг та інформації.
Цифровізація соціальної сфери – це складний та багатоетапний процес, який потребує комплексного підходу. Під час модернізації системи соціального захисту важливо забезпечити доступність цифрових послуг для усіх верств населення, особливо для найбільш вразливих. Позитивний вплив матимуть: підвищення цифрової грамотності населення та працівників соціальної сфери, консолідація електронних сервісів та створення Єдиного соціального порталу.
Література:
1. Стратегія цифрової трансформації соціальної сфери: схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 2020 р. № 1353-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1353-2020-%D1%80#Text
2. Положення про Єдину інформаційну систему соціальної сфери: затв. постановою Кабінету Міністрів України від 14 квітня 2021 року № 404 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 27 жовтня 2023 року № 1130). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/404-2021-%D0%BF#Text
3. Проект Закону про Єдину інформаційну систему соціальної сфери. № 11377 від 24 червня 2024 року. URL: https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/44497
4. Давиденко Г. Цифрова інклюзія та доступність: соціальна діджиталізація: монографія. Вінниця: ТВОРИ, 2023. 240 с. URL: https://doi.org/10.58521/978-617-552-348-3-2023-236
5. Про схвалення Стратегії цифрового розвитку соціальної сфери на період до 2027 року та затвердження операційного плану заходів з її реалізації: проект. URL: https://www.msp.gov.ua/projects/917/
6. Єдиний портал державних послуг Дія. URL: https://diia.gov.ua/
7. Портал електронних послуг Пенсійного фонду України. URL: https://portal.pfu.gov.ua/
8. Соціальний веб-портал електронних послуг Мінсоцполітики. URL: https://e-services.msp.gov.ua/
9. Електронний кабінет особи з інвалідністю. URL: https://ek-cbi.msp.gov.ua/
10. Електронний кабінет роботодавця. URL: https://www.dcz.gov.ua/cabinet
11. Персональний кабінет безробітного. URL: https://www.dcz.gov.ua/cabinet
|