:: LEX :: ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ВИКОНАННЯ ВИМОГ КІОТСЬКОГО ПРОТОКОЛУ У ВУГІЛЬНІЙ ГАЛУЗІ УКРАЇНИ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 68)

Термін подання матеріалів

14 січня 2025

До початку конференції залишилось днів 16


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ВИКОНАННЯ ВИМОГ КІОТСЬКОГО ПРОТОКОЛУ У ВУГІЛЬНІЙ ГАЛУЗІ УКРАЇНИ
 
07.10.2009 07:54
Автор: Ілларіонов Олександр Юрійович, молодший науковий співробітник Інституту економіко-правових досліджень НАН України, м. Донецьк
[Господарське право. Господарське процесуальне право]
4 лютого 2004 р. Законом України «Про ратифікацію Кіотського протоколу до Рамкової Конвенції Організації Об'єднаних Націй про зміну клімату» № 1430-IV [1] було ратифіковано відповідний Протокол. З цієї дати мав би розпочатись новий етап у безпечному господарюванні у вугільній промисловості відповідно до загальноприйнятих світових принципів. Скорочення виробництва в Україні початку 90-х надала додаткові шанси щодо використання квот для залучення додаткових коштів на модернізацію виробництва шляхом впровадження екологічно безпечніших технологій, в тому числі щодо утилізації газу (метану) на вугільних родовищах, зменшення викидів шкідливих речовин у атмосферне повітря.
Вже можна сьогодні констатувати, що Україна не скористалась своїм унікальним становищем, адже квота на викиди шкідливих газів для України була встановлена на рівні 1990 р. – піку господарської активності вітчизняної промисловості. Не останню в цьому роль відіграла відсутність ефективного правового забезпечення імплементації норм Протоколу у вітчизняне законодавства з метою стимулювання (а іноді і примусу) суб’єктів господарювання до впровадження відповідних «зелених» технологій.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18 серпня 2005 р. № 346-р [2] було затверджено Національний план заходів з реалізації положень Кіотського протоколу до Рамкової конвенції Організації Об'єднаних Націй про зміну клімату, який виявився неефективним. Однак, перегляд Національного плану відбувся лише через 3 роки [3]. По суті, він був затверджений у новій редакції.
На реалізацію вищезазначених нормативно-правових актів було прийнято Порядок розгляду, схвалення та реалізації проектів цільових екологічних (зелених) інвестицій у період дії зобов'язань сторонами Кіотського протоколу до Рамкової конвенції ООН про зміну клімату [4], тим самим було створено правовий механізм спрямування коштів до реалізації проектів в рамках Кіотського протоколу. Порядок є загальним для всіх галузей вітчизняної економіки.
Основним галузевим нормативно-правовим актом, який визначає особливості впровадження Національного плану заходів з реалізації положень Кіотського протоколу до Рамкової конвенції ООН про зміну клімату у вугільній галузі є Концепція реалізації положень Кіотського протоколу на шахтах Міністерства вугільної промисловості України, затверджена наказом Міністерства вугільної промисловості України «Про Концепцію реалізації положень Кіотського протоколу на шахтах Міністерства вугільної промисловості України» від 3 вересня 2007 р. № 349 [5].
В концепції знайшли своє відображення проблеми, які необхідно вирішити (постановочні завдання), причини виникнення проблем та обґрунтування необхідності їх розв'язання, завдання, які необхідно вирішувати. Серед завдань окремо виділено зменшення рівня аварійності та травматизму, зменшення енергозалежності вугільних підприємств; збільшення продуктивності праці та зниження собівартості вугілля; збільшення видобутку вугілля; створення ефективної системи видобутку, дегазації та використання метану вугільних родовищ; розроблення та впровадження сучасної технології видобуту шахтного метану; проведення модернізації та реконструкції вакуум-насосних станцій та дегазаційних трубопроводів; початок широкомасштабного буріння дегазаційних підземних свердловин та свердловин з поверхні; залучення додаткових інвестицій за рахунок використання гнучких механізмів Кіотського протоколу Рамкової конвенції ООН зі зміни клімату; впровадження новітніх технологій виробітку тепла при спалюванні шахтного метану для обігрівання технологічного комплексу та АПК шахт, а також інших споживачів; здійснення будівництва та оснащення когенераційних установок на шахтному метані; забезпечення використання метану вугільних родовищ в якості технологічної сировини у промисловості; проведення робіт з гасіння породних відвалів з метою зниження негативного впливу продуктів горіння на довкілля; впровадження сучасних технологій збагачення породних відвалів з метою отримання товарного твердого палива та багато інших. В цілому, ці завдання співпадають із завданнями, закладеними у Концепції реформування вугільної галузі [6].
До того ж, втіленню у життя положень Кіотського протоколу буде сприяти нещодавно прийнятий Закон України «Про газ (метан) вугільних родовищ» від 21 травня 2009 р. № 1392-VI [7], який визначив правові, економічні, екологічні та організаційні засади діяльності у сфері геологічного вивчення газу (метану) вугільних родовищ, у тому числі дослідно-промислової розробки, видобування і вилучення його під час дегазації та подальшого використання як матеріального та/або енергетичного ресурсу.
Як видно, нормативного забезпечення процесів імплементації положень Кіотського протоколу у практичну роботу вугледобувних підприємств предостатньо. Однак, інвестиційна ініціатива самих вугледобувних підприємств (особливо державного сектору економіки) вкрай низька, вдало втілених проектів щодо утилізації та подальшого використання газу (метану) вугільних родовищ одиниці, ще до десятка знаходяться у стадії розробки та погодження. Тож вважаємо за необхідне додатково розробити ряд стимулюючих заходів з метою зрушення з мертвої точки цієї справи, і ці заходи не мають обмежуватися лише податковими пільгами. Однак, Концепцією реалізації положень Кіотського протоколу на шахтах Міністерства вугільної промисловості України не передбачено прийняття жодних нормативно-правових актів щодо виправлення означеної ситуації та дія Концепції не поширюється на вугледобувні підприємства інших форм власності.

Література:
1. Про ратифікацію Кіотського протоколу до Рамкової Конвенції Організації Об'єднаних Націй про зміну клімату: Закон України від 4 лютого 2004 р. № 1430-IV // Відомості Верховної Ради України. – 2004. – № 19. – Ст. 261.
2. Про затвердження Національного плану заходів з реалізації положень Кіотського протоколу до Рамкової конвенції Організації Об'єднаних Націй про зміну клімату: розпорядження Кабінету Міністрів України від 18 серпня 2005 р. № 346-р // ІАЦ «Ліга». – Ліга БізнесІнформ, 2009.
3. Про внесення змін до Національного плану заходів з реалізації положень Кіотського протоколу до Рамкової конвенції Організації Об'єднаних Націй про зміну клімату: розпорядження Кабінету Міністрів України від 5 березня 2009 р. № 272-р // Урядовий кур'єр. – 2009. – № 58.
4. Про затвердження Порядку розгляду, схвалення та реалізації проектів цільових екологічних (зелених) інвестицій у період дії зобов'язань сторонами Кіотського протоколу до Рамкової конвенції ООН про зміну клімату: постанова Кабінету Міністрів України від 22 лютого 2008 р. № 221 // Офіційний вісник України. – 2008. – № 23. – Ст. 695.
5. Про Концепцію реалізації положень Кіотського протоколу на шахтах Міністерства вугільної промисловості України: наказ Міністерства вугільної промисловості України від 3 вересня 2007 р. № 349 // Відомості Міністерства вугільної промисловості України. – 2007. – № 9.
6. Про схвалення Концепції реформування вугільної галузі: розпорядження Кабінету Міністрів України від 14 травня 2008 р. № 737-р // Офіційний вісник України. – 2008. – № 37. – Ст. 1244.
7. Про газ (метан) вугільних родовищ: Закон України від 21 травня 2009 р. № 1392-VI // Офіційний вісник України. – 2009. – № 46. – Ст. 1544.

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ПРОБЛЕМИ РОЗВИТКУ ГОСПОДАРСЬКОГО ЗАКОНОДАВСТВА У СУЧАСНІЙ ПРАВОВІЙ СИСТЕМІ СУСПІЛЬСТВА
25.09.2009 20:13
ІСТОРІЯ РОЗВИТКУ ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ ЯКОСТІ В КОЛИШНЬОМУ СРСР
08.09.2009 22:14
ГАРМОНІЗАЦІЯ ЗАХОДІВ НЕТАРИФНОГО РЕГУЛЮВАННЯ ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В УКРАЇНІ З ЗАКОНОДАВСТВОМ ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ
07.10.2009 07:57
ІСТОРИЧНИЙ АСПЕКТ ПРАВОВИХ ЗАСАД ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЗАЛІЗНИЦЬ ЗА ПОРУШЕННЯ ЗОБОВ’ЯЗАНЬ З ПЕРЕВЕЗЕННЯ ВАНТАЖІВ
05.10.2009 21:40
НАРУШЕНИЕ ЗАКОНОДАТЕЛЬСТВА О ПРОИЗВОДСТВЕ И ТОРГОВЛЕ ЛЕКАРСТВЕННЫМИ СРЕДСТВАМИ КАК ОСНОВАНИЕ ОТВЕТСТВЕННОСТИ
05.10.2009 20:28
КОРПОРАЦІЯ В АНГЛОСАКСОНСЬКІЙ ТА КОНТИНЕНТАЛЬНІЙ ПРАВОВИХ СИСТЕМАХ
01.10.2009 18:25




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше