4 лютого 2004 р. Законом України «Про ратифікацію Кіотського протоколу до Рамкової Конвенції Організації Об'єднаних Націй про зміну клімату» № 1430-IV [1] було ратифіковано відповідний Протокол. З цієї дати мав би розпочатись новий етап у безпечному господарюванні у вугільній промисловості відповідно до загальноприйнятих світових принципів. Скорочення виробництва в Україні початку 90-х надала додаткові шанси щодо використання квот для залучення додаткових коштів на модернізацію виробництва шляхом впровадження екологічно безпечніших технологій, в тому числі щодо утилізації газу (метану) на вугільних родовищах, зменшення викидів шкідливих речовин у атмосферне повітря.
Вже можна сьогодні констатувати, що Україна не скористалась своїм унікальним становищем, адже квота на викиди шкідливих газів для України була встановлена на рівні 1990 р. – піку господарської активності вітчизняної промисловості. Не останню в цьому роль відіграла відсутність ефективного правового забезпечення імплементації норм Протоколу у вітчизняне законодавства з метою стимулювання (а іноді і примусу) суб’єктів господарювання до впровадження відповідних «зелених» технологій.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18 серпня 2005 р. № 346-р [2] було затверджено Національний план заходів з реалізації положень Кіотського протоколу до Рамкової конвенції Організації Об'єднаних Націй про зміну клімату, який виявився неефективним. Однак, перегляд Національного плану відбувся лише через 3 роки [3]. По суті, він був затверджений у новій редакції.
На реалізацію вищезазначених нормативно-правових актів було прийнято Порядок розгляду, схвалення та реалізації проектів цільових екологічних (зелених) інвестицій у період дії зобов'язань сторонами Кіотського протоколу до Рамкової конвенції ООН про зміну клімату [4], тим самим було створено правовий механізм спрямування коштів до реалізації проектів в рамках Кіотського протоколу. Порядок є загальним для всіх галузей вітчизняної економіки.
Основним галузевим нормативно-правовим актом, який визначає особливості впровадження Національного плану заходів з реалізації положень Кіотського протоколу до Рамкової конвенції ООН про зміну клімату у вугільній галузі є Концепція реалізації положень Кіотського протоколу на шахтах Міністерства вугільної промисловості України, затверджена наказом Міністерства вугільної промисловості України «Про Концепцію реалізації положень Кіотського протоколу на шахтах Міністерства вугільної промисловості України» від 3 вересня 2007 р. № 349 [5].
В концепції знайшли своє відображення проблеми, які необхідно вирішити (постановочні завдання), причини виникнення проблем та обґрунтування необхідності їх розв'язання, завдання, які необхідно вирішувати. Серед завдань окремо виділено зменшення рівня аварійності та травматизму, зменшення енергозалежності вугільних підприємств; збільшення продуктивності праці та зниження собівартості вугілля; збільшення видобутку вугілля; створення ефективної системи видобутку, дегазації та використання метану вугільних родовищ; розроблення та впровадження сучасної технології видобуту шахтного метану; проведення модернізації та реконструкції вакуум-насосних станцій та дегазаційних трубопроводів; початок широкомасштабного буріння дегазаційних підземних свердловин та свердловин з поверхні; залучення додаткових інвестицій за рахунок використання гнучких механізмів Кіотського протоколу Рамкової конвенції ООН зі зміни клімату; впровадження новітніх технологій виробітку тепла при спалюванні шахтного метану для обігрівання технологічного комплексу та АПК шахт, а також інших споживачів; здійснення будівництва та оснащення когенераційних установок на шахтному метані; забезпечення використання метану вугільних родовищ в якості технологічної сировини у промисловості; проведення робіт з гасіння породних відвалів з метою зниження негативного впливу продуктів горіння на довкілля; впровадження сучасних технологій збагачення породних відвалів з метою отримання товарного твердого палива та багато інших. В цілому, ці завдання співпадають із завданнями, закладеними у Концепції реформування вугільної галузі [6].
До того ж, втіленню у життя положень Кіотського протоколу буде сприяти нещодавно прийнятий Закон України «Про газ (метан) вугільних родовищ» від 21 травня 2009 р. № 1392-VI [7], який визначив правові, економічні, екологічні та організаційні засади діяльності у сфері геологічного вивчення газу (метану) вугільних родовищ, у тому числі дослідно-промислової розробки, видобування і вилучення його під час дегазації та подальшого використання як матеріального та/або енергетичного ресурсу.
Як видно, нормативного забезпечення процесів імплементації положень Кіотського протоколу у практичну роботу вугледобувних підприємств предостатньо. Однак, інвестиційна ініціатива самих вугледобувних підприємств (особливо державного сектору економіки) вкрай низька, вдало втілених проектів щодо утилізації та подальшого використання газу (метану) вугільних родовищ одиниці, ще до десятка знаходяться у стадії розробки та погодження. Тож вважаємо за необхідне додатково розробити ряд стимулюючих заходів з метою зрушення з мертвої точки цієї справи, і ці заходи не мають обмежуватися лише податковими пільгами. Однак, Концепцією реалізації положень Кіотського протоколу на шахтах Міністерства вугільної промисловості України не передбачено прийняття жодних нормативно-правових актів щодо виправлення означеної ситуації та дія Концепції не поширюється на вугледобувні підприємства інших форм власності.
Література:
1. Про ратифікацію Кіотського протоколу до Рамкової Конвенції Організації Об'єднаних Націй про зміну клімату: Закон України від 4 лютого 2004 р. № 1430-IV // Відомості Верховної Ради України. – 2004. – № 19. – Ст. 261.
2. Про затвердження Національного плану заходів з реалізації положень Кіотського протоколу до Рамкової конвенції Організації Об'єднаних Націй про зміну клімату: розпорядження Кабінету Міністрів України від 18 серпня 2005 р. № 346-р // ІАЦ «Ліга». – Ліга БізнесІнформ, 2009.
3. Про внесення змін до Національного плану заходів з реалізації положень Кіотського протоколу до Рамкової конвенції Організації Об'єднаних Націй про зміну клімату: розпорядження Кабінету Міністрів України від 5 березня 2009 р. № 272-р // Урядовий кур'єр. – 2009. – № 58.
4. Про затвердження Порядку розгляду, схвалення та реалізації проектів цільових екологічних (зелених) інвестицій у період дії зобов'язань сторонами Кіотського протоколу до Рамкової конвенції ООН про зміну клімату: постанова Кабінету Міністрів України від 22 лютого 2008 р. № 221 // Офіційний вісник України. – 2008. – № 23. – Ст. 695.
5. Про Концепцію реалізації положень Кіотського протоколу на шахтах Міністерства вугільної промисловості України: наказ Міністерства вугільної промисловості України від 3 вересня 2007 р. № 349 // Відомості Міністерства вугільної промисловості України. – 2007. – № 9.
6. Про схвалення Концепції реформування вугільної галузі: розпорядження Кабінету Міністрів України від 14 травня 2008 р. № 737-р // Офіційний вісник України. – 2008. – № 37. – Ст. 1244.
7. Про газ (метан) вугільних родовищ: Закон України від 21 травня 2009 р. № 1392-VI // Офіційний вісник України. – 2009. – № 46. – Ст. 1544.
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter