Статтею 42 Основного Закону України проголошено право кожного на підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом. Також закріплюється обов’язок держави щодо забезпечення захисту конкуренції у процесі здійснення підприємницької діяльності, [1].
Після проголошення незалежності в нашій країні розпочався та триває до сьогодні бурхливий процес становлення і розвитку економічних відносин. Та як не прикро, але з новими можливостями приходять й нові проблеми, що своєю нагальністю та небезпечністю вимагають негайного вирішення.
Однією з них є, зовсім нове для нашої держави, інколи ще зовсім невідоме суспільно-небезпечне явище рейдерство. Існує два розуміння цього поняття – західноєвропейське та вітчизняне. В Європі під рейдерством розуміють боротьбу за контроль над підприємством, з використанням акціонерного інструментарію та інших методів корпоративного впливу. Українські рейдери для захоплення контролю над підприємствами використовують відверто-кримінальні методи, [2].
В останні два-три роки можна помітити значне збільшення випадків рейдерства, у статистиці фігурують цифри 2500-3000 нападів, а за незалежними оцінками в країні функціонують близько 50 рейдерських організацій,[3].
На основі зазначеного, а також розуміння того факту, що рейдерство являє собою системне явище, яке з кожним роком набуваючи все більшого розмаху, потребує комплексного свого розв'язання, можемо визначити актуальність даного дослідження.
Виходячи з сучасного рівня розмаху рейдерства в Україні, метою даної роботи є висвітлення сутності та організаційних засад функціонування органів державної влади й управління у сфері протидії рейдерству в Україні загалом, а також визначення ролі МВС України в даному процесі, зокрема.
Перш за все, варто наголосити на повноваженнях Кабінету Міністрів України, як вищого органу виконавчої влади в Україні. Адже саме Уряд вживає заходів щодо забезпечення прав і свобод людини і громадянина, провадить внутрішню і зовнішню політику держави, забезпечує проведення фінансової політики, а також реалізує інші повноваження, надані йому законами та Конституцією України, [4]. Крім того, уваги заслуговують такі органи державної влади як Мін’юст, Фонд держмайна, а також Міжвідомча комісія з питань протидії протиправному поглинанню та захопленню підприємств.
Разом з тим, кажучи щодо провідного органу державної влади в сфері протидії рейдерству, необхідно звернути увагу на Міністерство внутрішніх справ України, що є головним (провідним) органом у системі центральних органів виконавчої влади з питань формування і реалізації державної політики у сфері захисту прав та свобод громадян, інтересів суспільства і держави від протиправних посягань. Вважаємо, саме це відомство є провідним у боротьбі з рейдерством, беручи до уваги, що воно провадить свою діяльність у забезпеченні особистої безпеки громадян, захисту їх прав і свобод, законних інтересів, запобіганні правопорушенням та їх припиненням, охороні і забезпеченні громадського порядку, захисті власності від посягань, [5].
Для обґрунтування пріоритетності МВС у процесі протидії рейдерству в Україн, можемо виділити наступні негативні риси недружніх злиттів і поглинань, на боротьбу з якими і повинен бути спрямований державний вплив:
- порушення основоположних прав і свобод людини і громадянина (право на власність, право на таємницю листування та кореспонденції, права на особисте життя, права на вільне зайняття підприємницькою діяльністю тощо);
- завдання суттєвих збитків системі господарювання країни. Особливо на первинних етапах захоплення, коли завдана рейдерами шкода – максимальна;
- корумпування системи правоохоронних органів та систем правосуддя;
- створення гострих соціальних протиріч та конфліктів;
Згідно п.3 Положення «Про Міністерство внутрішніх справ України», можемо виділити основні завдання МВС України, які співвідносяться з відповідними ризиками та небезпеками, що несе в собі рейдерство:
• організація і координація діяльності органів внутрішніх справ по захисту прав і свобод громадян, інтересів суспільства і держави від протиправних посягань, охороні громадського порядку і забезпеченню громадської безпеки;
• участь у розробці та реалізації державної політики щодо боротьби із злочинністю;
• забезпечення запобігання злочинам, їх припинення, розкриття і розслідування, розшуку осіб, які вчинили злочини, вжиття заходів до усунення причин і умов, що сприяють вчиненню правопорушень, [6].
Таким чином, проаналізувавши сутність функціонування рейдерства в Україні, форми його шкідливого впливу на соціально-економічні процеси, а також повноваження органів державної влади щодо протидії такому впливу, можемо прийти до висновку, що саме Міністерство внутрішніх справ України повинно відігравати провідну роль у процесі запобігання та протидії негативним наслідкам недружніх злиттів і поглинань.
Література:
1. Конституція України від 28 червня 1996 р. // ВВР. 1996. №30. Ст. 141.
2. Берлач Ю. А. Право власності як об’єкт рейдерського нападу //Науковий вісник Національного університету державної податкової служби України. – 2008. № 1 (40). – С. 243-247.
3. Патиківський Ю. Чорний переділ. // Україна молода. №43 (3074). С. 5.
4. Про Кабінет Міністрів України: Закон України від 16 травня 2008 р. // Офіційний вісник України. 2008. – № 36.
5. Про міліцію: Закон України від 20.12.1991 р. // ВВР. 1991. № 4, Ст. 20.
6. Про затвердження Положення про Міністерство внутрішніх справ України: Постанова Кабінету Міністрів України вiд 04.10.2006 № 1383 // Офіційний вісник України вiд 18.10.2006 - 2006 р., № 40, стор. 106, стаття 2687
e-mail: Berlach_Yuriy@ukr.net |