Українська держава розвивається в умовах активного наукового-технічного прогресу, що обумовлює необхідність трансформації вітчизняної правової системи у відповідності до вимог часу. Важливість пошуку нових підходів для забезпечення безпеки дорожнього руху та швидкого і якісного розгляду справ про адміністративні правопорушення у даній сфері обумовлена зростаючим автомобільним парком, використанням сучасних технічних засобів відеофіксації порушення правил дорожнього руху, підвищенням правової обізнаності громадян України. Існуюча система та процедура судового розгляду справ про адміністративні правопорушення, пов’язані із безпекою дорожнього руху, не витримує жодної критики. Суди перевантажені справами вказаної категорії, що впливає на якість та розумні строки їх судового розгляду. Відсутність достатньої доказової бази, часта неявка до суду учасників судового розгляду, розмитість санкцій норм чинного адміністративно-деліктного законодавства створюють умови для неоднакового застосування суддями норм матеріального та процесуального права, порушення строків судового розгляду, винесення упереджених рішень та поширення корупції у судовій системі.
Як свідчать дані ГУ ДАІ МВС України, 65% усіх дорожньо-транспортних пригод трапляється з вини водіїв механічних транспортних засобів. Щороку співробітники Державної автоінспекції фіксують близько 3,5 млн. випадків порушення водіями транспортних засобів Правил дорожнього руху [1, 1].
У системі органів, уповноважених розглядати справи про адміністративні правопорушення особливе місце займають місцеві суди загальної юрисдикції (стаття 213 КУпАП) [2]. Адже місцеві суди розглядають справи про адміністративні правопорушення, які характеризуються підвищеним ступенем суспільної шкідливості.
З метою забезпечення явки правопорушника, потерпілого та інших учасників судового розгляду до суду пропонується використовувати СМС-повідомлення за згодою вказаних осіб. Згода учасника судового розгляду на отримання СМС-повідомлення може виражатися у наданні номеру свого мобільного телефону співробітнику Державтоінспекції МВС України правопорушником, свідками, потерпілим під час складання протоколу про адміністративне правопорушення. Вказана процедура має носити виключно добровільний характер, адже правопорушник, зокрема, сам зацікавлений в особистій участі в процесі судового розгляду справи про адміністративне правопорушення, а повідомлення через засоби поштового зв’язку пов’язане із рядом проблем (проживання особи не за місцем реєстрації або знаходження у відрядженні, на лікуванні тощо; відсутність поштових скриньок або їх пошкодження). Мобільний телефон в сучасних умовах має майже кожна особа, вартість СМС-повідомлення є незначною і особа, яка його відсилає отримує повідомлення про доставку СМС. Таким чином, переваги запропонованого механізму сповіщення учасників судового розгляду справ про адміністративні правопорушення, пов’язані із безпекою дорожнього руху, очевидні і потребують відповідного нормативного закріплення.
Література:
1. Гуржій Т.О. Адміністративно-правова кваліфікація порушень водіями механічних транспортних засобів правил керування: автореф. дис... канд. юрид. наук: 12.00.07 / Т.О. Гуржій; Нац. акад. внутр. справ України. – К., 2004. – 18 с.
2. Кодекс України про адміністративні правопорушення: чинне законодавство із змінами та доповненнями на 15 лютого 2011 року: (Відповідає офіц. текстові). – К.: Алерта ; ЦУЛ, 2011. – 216 с.
|