АДМІНІСТРАТИВНО-ІНСТИТУЦІЙНИЙ ВПЛИВ НА ЦІНОУВОРЕННЯ В УКРАЇНІ
16.05.2007 09:13
Автор: Бреян Тарас Андрійович, викладач кафедри конституційного, адміністративного і міжнародного права юридичного факультету Тернопільського національного економічного університету
[Административное право. Таможенное и налоговое право]
З кожним роком Україна все більше утверджується, визнається іншими міжнародними суб’єктами, як держава з ринковою економікою. Для такої економіки сфера ціноутворення має надзвичайно вагоме значення та вплив. Ступінь втручання держави у процес встановлення цін визначає рівень свободи суб’єктів господарювання – виробників товарів, виконувачів робіт, надавачів послуг самостійно встановлювати вартість свого товару, роботи, послуги для їх продажу, обміну. Відповідно до норм Закону України “Про ціни і ціноутворення” на сьогодні в національній економіці мають місце вільні ціни (на товари, роботи) і тарифи (на послуги), встановлені фіксовані державні і комунальні ціни (тарифи), граничні рівні цін (тарифів), тощо.
Державні фіксовані й регульовані ціни, тарифи встановлюються: щодо товарів, робіт, послуг, що виробляються, виконуються, надаються державними органами та підприємствами, суб’єктами господарювання, які займають монопольне становище на ринку, на природні ресурси, що прямо впливають на рівень та динаміку цін, мають вирішальне соціальне значення (наприклад, тарифи щодо користування трубопровідним транспортом, передачі та розподілу електроенергії, щодо користування залізничними коліями, вокзалами, диспетчерськими службами, іншими обслуговуючими залізничний транспорт інфраструктурами, тарифи на централізоване водопостачання та водовідведення, постачання теплової енергії та ін.).
Державними органами, що встановлюють ціни на певні товари та послуги, зокрема, є:
Міністерство транспорту та зв’язку України (за погодженням з Міністерством економіки України) – тарифи на перевезення пасажирів, багажу та вантажу залізничним, автобусним транспортом, аеропортові збори;
Міністерство фінансів України (за погодженням з Міністерством економіки та Національним банком України) – ціни на дорогоцінні метали у виробах та брухті та дорогоцінне каміння, що скуповується в населення;
Міністерство будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України – ціни на проектно-архітектурні роботи, тарифи на послуги з утримання будинків, споруд і прибудинкових територій;
Національна комісія з питань регулювання зв’язку України (за погодженням з Міністерством економіки України) – тарифи на основні послуги електрозв’язку, універсальні послуги поштового зв’язку;
Міністерство освіти та науки України (інші ЦОВВ, у віданні яких належать навчально-виховні заклади) (за погодженням з Міністерством фінансів України) – граничний розмір плати за проживання в студентських гуртожитках;
Національна комісія регулювання електроенергетики України – тарифи на електроенергію, що відпускається населенню для побутових потреб, граничний рівень роздрібних цін на природний газ для фізичних осіб, тарифи на транспортування магістральними трубопроводами, тарифи на зберігання природного газу тощо.
Вичерпний перелік органів, компетентних встановлювати чи іншим чином регулювати ціни (тарифи), визначено Постановою Кабінету Міністрів України № 1548 від 25 грудня 1996 р. “Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)”. Крім того, вищезазначені питання опосередковано регламентуються окремими нормами Господарського кодексу, законів України “Про захист економічної конкуренції”, “Про природні монополії”, “Про Єдиний Митний тариф”, “Про місцеве самоврядування в Україні”, постановами Кабінету Міністрів України № 1998 від 18 грудня 1998 р. ”Про удосконалення порядку формування цін”, № 35 від 22 лютого 1995 р. “Про затвердження положення про державне регулювання цін (тарифів) на продукцію виробничо-технічного призначення, товари народного споживання, роботи і послуги монопольних утворень” та ін.
Підсумовуючи, погоджуємося з дослідниками вищезазначених питань, щодо наявності значного обсягу нормативно-правових актів, що визначають порядок державного регулювання цін, тарифів, невідповідності спрямованості їх норм новим відносинам, що склалися в умовах реформування економіки, їх перегляду, систематизації та прийняття в новій редакції.
e-mail: t_breyan@ukr.net
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter