Порушення прав людини в Україні спричиняють безпосередній збиток державному бюджету України. Так, тільки справедлива сатисфакція, присуджена Європейським судом з прав людини у справі «Гонгадзе проти України», склала 100 000 євро, у справі «Совтрансавто Холдінг» проти України 625 000 євро. Тобто державний бюджет України розплачується грошима народу за суддівське свавілля в Україні проти цього ж народу, а чиновники, рішення яких Європейський суд з прав людини визнав неправовими, лишаються безкарними і безвідповідальними.
На нашу думку, ніщо так дієво не вплине на національне судочинство, як персональна відповідальність за прийняття незаконних необґрунтованих рішень. Судді України, як посадові особи, зобов’язані відповідати за свої незаконні Ухвали, Постанови і Рішення, які Європейський Суд з прав людини визнав такими, що порушують права людини. За справою, відносно якої прийнято рішення проти України, починаючи з суду першої інстанції, апеляційної інстанції, касаційного суду, конституційного суду – всі судді повинні нести персональну відповідальність за незаконно прийняті рішення, які порушують права та свободи громадян України і в залежності від величини та тяжкості провини нести не тільки цивільну, адміністративну, але й кримінальну відповідальність у відповідності до Конституції України.
Для визначення провини або ж невинуватості кожного з суддів, рішення яких Європейським судом з прав людини визнано такими, що порушують права людини, прокуратурою має бути проведено докладне розслідування, яке визначає ступінь провини, некваліфікованість конкретних суддів, а також розмір шкоди, нанесеної державі діями некваліфікованих осіб на посаді суддів, та поверненням (хоча б частковим) народних коштів до державного бюджету України, шляхом стягнення штрафів, конфіскації майна, або ударною працею бувших суддів на благо суспільства у місцях позбавлення волі за особливо великі збитки.
Тому доцільно доповнити Закон України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» п. 5 ст. 14: «Судді України, рішення яких Європейський Суд з прав людини визнав таким, що порушує права людини, звільняються з посад суддів назавжди, без права виконувати професійну діяльність судді в Україні у випадку доведення їх не кваліфікованості або порушення ними ст. 129 Конституції України», доповнити ст. 16 Закону України «Про порядок обрання на посаду та звільнення з посади професійного судді Верховною Радою України» п. 2: «Суддя, обраний безстроково, рішення якого, Європейський Судом з прав людини визнано таким, що порушує права людини, звільняється з посади судді у випадку доведення його некваліфікованості на підставі порушення ним ст. 129 Конституції України, на підставі порушення суддею п. п. 4), 5) абз.4 ст. 126 Конституції України, назавжди, без права цій особі на території України здійснювати суддівську діяльність.
Ми не наполягаємо саме на такій редакції законодавчої нормотворчості, але впевнені, що за своєю сутністю ці законодавчі зміни: 1) очистять суддівський корпус від порушників прав і свобод людей; 2) втілять в реальність ст. 3 Конституції України: «… Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов’язком держави»; 3) покриють (зменшать) втрати державного бюджету від зобов’язання сплачувати штрафи за невиконання Україною «Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод»; 4) нададуть державі справедливе судочинство без зайвих судових реформ, пов’язаних зі зміною Конституції України та витратами державного бюджету на їх проведення.
|