З еволюційним розвитком суспільства, постала необхідність в офіційній фіксації з боку держави трудової діяльності конкретного працюючої людини як соціальної одиниці в державі. Тому, стала потреба в розробці документа, де б фіксувався процес праці працівника. Таким документом стала – трудова книжка.
Так, під трудовою книжкою розуміють основний документ, що містить інфомацію про трудову діяльність працівника [1; 2].
Вперше трудова книжка з'явилася в Європі (ХІХ ст.), як форма контролю за робітниками. а також для закріплення за установами, підприємствами і організаціями країни працездатних громадян, тобто гарантія лояльності державного та промислового апарату і його чіткої роботи.
В Україні яка перебувала у складі СРСР, трудові книжки почали застосовувати з 1919 р. практика їх використання діє й по-нині.
Сьогодні Україна, регулює питання, щодо виготовлення трудових книжок, їх зберігання та внесення записів, зокрема про прийняття, переведення та звільнення працівника Постановою Кабінету Міністрів України від 27 квітня 1993 року № 301 «Про трудові книжки працівників» та Інструкцією про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженою наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства соціального захисту населення України від 29 липня 1993 року № 58; далі — Інструкція № 58, та іншими нормативно-правовими актами.
Згідно з Інструкцією № 58 трудові книжки ведуться на всіх працівників, які працюють на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності та організаційно-правової форми або у фізичної особи понад п’ять днів, у т. ч. осіб, які є співвласниками (власниками) підприємств, селянських (фермерських) господарств, громадян, які працюють за трудовим договором в іноземних представництвах, в іноземних кореспондентів, співпрацівників міжнародних організацій та інших прирівняних до них іноземців на території України [3].
Оформляється трудова книжка при першому прийомі працівника на роботу, зберігається у відділі кадрів організації-роботодавця, містить особисті дані (прізвище, ім’я, по батькові), дату і рік народження, освіту, професію і спеціальність; всі зміни і будь-яка інформація про взаємини з роботодавцем реєструються в трудовій книжці і завіряються підписом відповідального співробітника відділу кадрів.
Однак, з розвитком інформаційних технологій та необхідністю підвищення професійної мобільності працюючого населення України, постала необхідність у переході до цифрового аналогу трудової книжки.
Ю. Ковалів, визначає наступні переваги: економиться час роботодавців на ведення трудової книжки, створюється більш зручний механізм ведення документації в електронному вигляді, і кадровим службам не потрібно витрачати час на заповнення цих документів та їх зберігання. Крім того, розв’язується проблема втрати трудової книжки [4].
А. Єрашов доповнює перелік переваг із скасуванням трудових книжок. Одною з переваг законопроекту є захист працівника. Наприклад, коли працівника незаконно звільнили з роботи, за статтею. Він може звернутися до суду і оскаржити цей запис. Суд приймає, наприклад, рішення на користь працівника, запис у трудовій виправлять. А в електронному реєстрі буде зберігатися тільки останній запис, а незаконний запис про звільнення за статтею, відмінений судом, буде вилучено. Це дасть змогу уникнути ситуації, у якій він буде представлений у «поганому» світлі перед майбутнім роботодавцем, хоч і не зі своєї вини [3].
Неурядова організація EasyBusiness, теж підкріплює необхідність у відміні відмітин трудового шляху працівника в паперовому вигляді. За даними згаданої організації скасування трудових книжок дасть змогу заощадити близько 500 млн грн щороку [5].
Замість паперових носіїв слід створити єдиний реєстр який спростить доступ до інформації, яку містить трудова книжка.
З одного боку, якщо згаданий електронний реєстр запрацює, то кадровикам стане зрозумілішою трудова біографія працівника, за якою статтею він був звільнений. Це дозволить не брати на роботу потенційних порушників трудової дисципліни. А з іншого - якщо в паперовій трудовій книжці людина легко може помітити неточність і попросити її виправити, то з eлектронною книжкою це складніше.
Допоки такого реєстру немає і немає можливості його створити – говорити нема про що.
Також, на сьогодні, ще рано говорити про повний перехід в Україні до електронної системи, адже, перш за все юристи мають ретельно проаналізувати, які можуть бути ризики від відміни трудової книжки. Наприклад, чи дійсно буде реальна економія від скасування трудових книжок? Чи персональні дані робітників будуть надійно захищені?
Практика переходу до електронного обліку трудової діяльності конкретного працівника у світі відбувалаь по-різному, однак паперові аналоги трудових, які досі зустрічаються, наприклад, у Німеччині, Італії, Франції, не є обов'язковими і заводяться працівниками за їх бажанням.
Повний перехід до цифрового формату реєстрації відбувся у країнах з радянським минулим, наприклад, в Болгарії, трудові книжки на паперовому носії також замінили обліком в електронному форматі. Роботодавець вносить дані нового працівника у Реєстр страхового стажу. Витяг з реєстру є основним документом для призначення пенсії.
У США замість трудових книжок існує номер соціального страхування, наявність якого є необхідною умовою для працевлаштування, нарахування зарплати та відрахування податків. Досвід цих країн свідчить, що трудові книжки - не панацея. Електронна система - зручніший та надійніший спосіб обліку праці громадян.
Система трудових книжок, безумовно, перевірена часом та добре знана і роботодавцями, і робітниками. Проте вона давно застаріла і абсолютно не підходить для успішної інтеграції України до європейської спільноти.
Література
1. Кодекс законів про працю : офіц. текст. Київ : КМ. 2018. 128 с.
2. Проект трудового кодексу України від 27.12.2014 р. № 2543-VIII. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=53221.
3. Про затвердження Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників : Постанова Кабінету Міністрів України від 29.07.1993 р. № 58. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0110-93.
4. Саморукова О. М. Скасування трудових книжок. Центр досліджень наукових комунікацій НБУВ. URL: http://nbuviap.gov.ua/index.php?op tion=com_content&view=article&id=1667:skasuvannya-trudovikh-knizhok&catid=8&Itemid=350.
5. Лиходовська Є. O. П’ять міфів про скасування трудових книжок. Економічна правда. URL: https://www.epravda.com.ua/publications/ 2015/08/24 /55 6111.
_________________________
Науковий керівник: Остапенко Леонід Олексійович, кандидат юридичних наук, доцент кафедри цивільного права та процесу Навчально-наукового інституту права та психології, Національного університету «Львівська політехніка»
|