:: LEX :: ЛІБЕРАЛІЗАЦІЯ ПОДАТКОВОГО ЗАКОНОДАВСТВА У ЗВ’ЯЗКУ З COVID-19
UA  RU  EN
 
  Главная
  Как принять участие в научной конференции?
  Календарь конференций
  Редакционная коллегия. ОБ «Наукова спильнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архив

Актуальные исследования правовой и исторической науки (выпуск 63)

Срок представления материалов

11 июля 2024

До начала конференции осталось дней 0


  Научные конференции
 

  Полезные правовые интернет ресурсы
 

 Полезные ссылки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Счетчики


 Ссылки


 Кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ЛІБЕРАЛІЗАЦІЯ ПОДАТКОВОГО ЗАКОНОДАВСТВА У ЗВ’ЯЗКУ З COVID-19
 
06.05.2020 18:30
Автор: Терещенко Тарас Сергійович, студент, Київський національний університет імені Тараса Шевченка
[Секция 2. Конституционное право. Конституционное процессуальное право. Административное право. Административное процессуальное право. Таможенное и налоговое право. Международное право. Муниципальное право]

Світ перебуває в умовах карантину через пандемію хвороби COVID-19. Однозначно подібне явище негативно впливає на економічні процеси, що, в свою чергу, відображаються на публічній фінансовій діяльності. Але не варто давати негативну оцінку змінам, що відбуваються через запровадження обмежувальних заходів. Адже подібні події є чудовим приводом для якісних змін в багатьох сферах життя, включно із законодавством.

Актуальність теми зумовлена двома чинниками: реальними змінами в податковому законодавстві, які спричинили обмежувальні заходи через пандемію; необхідністю оцінки дії держави шляхом її порівняння з іншими.

Як вище було зазначено, не варто відноситись до пандемії лише як до обмеження. Загальновідомий та доволі актуальний, в наш час, вислів, говорить: «складні часи породжують гарних людей». Те саме можна стверджувати і про закони. Адже важкі обставини стають каталізаторами розвитку, прибирають зайве, і показують нам суть речей.

Зв’язок змін податкового законодавства з цим непрямий. Обмежувальні заходи вплинули на більшість економічних процесів. Для полегшення становища бізнесу та зменшення, відповідно, податкового навантаження, держава внесла наступні зміни в податкове законодавство:

1. Звільнення від ПДВ та мита товарів медичного призначення при ввезенні їх на митну територію України, а також звільнення від орендної плати за землю державної чи комунальної власності;

2. Скасування штрафних санкцій, крім санкцій за порушення в системі виробництва спирту, відчуженні майна в податковій заставі та вимог довгострокового договору страхування життя;

3. Змінення максимумів доходів для стратифікації груп фізичних осіб-підприємців (надалі — ФОП), а відповідно і змінення оподаткування для них. До пандемії, згідно ст.291 ПКУ 1, 2 та 3 група ФОП мали наступні максимуми доходу – 300 тисяч, 1,5 млн та 5 млн грн відповідно. Зараз же максимуми змінились – 1, 5 та 7 млн для 1, 2 та 3 групи ФОП відповідно.

4. Встановлення мораторію на проведення документальних та фактичних перевірок [1].

Як можна було зрозуміти – податкове право один з найефективніших та найдоступніших важелів впливу для держави. Але якщо піти далі, переосмислити ці зміни, і залишити деякі з них? Чи зможе це стимулювати людей працювати більше? Це можливо, і справа тут в «кривій Лаффера». Суть в тому, що немає сенсу ставити наднизькі чи надвисокі податки, адже перші в своєму випадку можуть просто недофінансувати бюджет, а другі можуть ввести частину економіки «в тінь», і тим самим знову ж таки недофінансувати бюджет. Вирішенням цього є знаходження величи, що лежить між ними [2]. Зменшивши розмір податку, держава тим самим стимулює громадян працювати, вони більше починають заробляти. Від цього у виграші обидві сторони.

В січні 2020 року на розгляді Верховної Ради України був законопроект № 1210, що передбачав перегляд груп ФОП. Тоді Президент України не підписав закон [3], але згодом йому довелось включити це положення в новий закон № 540-20. На прикладі подібної зміни можна припустити, що нам потрібна податкова реформа, яка зменшить кількість податків та розмір ставок [4]. В разі зменшення податкового навантаження, згідно з «кривою Лаффера», в людей буде більший стимул працювати. Тим самим кількість роботи та наданих послуг збільшиться, а кількість справлених податків не зменшиться.

Пандемія вплинула не тільки на Україну. Подібні реформи відбуваються по всьому світу. Якщо звернутися до бюджету, то ми побачимо, що заплановані витрати через COVID-19 становлять від 0,07% (Угорщина) до 7% (Естонія) від цьогорічного ВВП держав. Популярні заходи - зменшення податків або повне їх скасування, матеріальна допомога громадянам, кредити бізнесу та зниження річної кредитної ставки. В деяких країнах обов’язок утримувати робітників переклали на роботодавців (Росія) [5]. Серед непопулярних заходів зустрічаємо скасування відповідальності за несплату податків, яке передбачено і в Україні. В порівнянні з скасуванням податків впровадження скасування відповідальності за їх несплату лишається під сумнівом.

Отже, податкові зміни в законодавстві є суттєвими і принесуть довготривалий позитивний ефект, як на приватно-правовому, так й на публічно-правовому рівнях. Зокрема після пандемії варто лишити зміни для того, щоб економіка могла відновитись і по інерції продовжити рух вперед. Серед таких змін - податкові пільги та оновлення системи оподаткування груп ФОП. В порівнянні з розвинутим світом, податкові заходи України для захисту вразливих секторів економіки є схожими або трохи меншими за масштабами.

Література:

1. Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв'язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19) : Закон України від 30.03.2020 № 540-IX // База даних «Законодавство України» / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/540-20 (дата звернення: 04.05.2020).

2. Т.Л. Томнюк. Лібералізація податкової системи України: тенденції та перспективи реалізації. Електронний журнал «Державне управління: удосконалення і розвиток» №7, 2018.

3. Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві : Проект закону України 30.08.2019 // База даних «Законодавство України» / Верховна Рада України. URL: https://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=66520 (дата звернення: 04.05.2020).

4. Стаття «Спонсор держави: скільки податків платить українець?» [Електронний ресурс] : Режим доступу: https://nash.live (дата звернення 16.04.2020).

5. Стаття «Як реагують інші країни на COVID-19?» [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://ces.org.ua (дата звернення 17.04.2020) .



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
АДАПТАЦІЯ НАЦІОНАЛЬНОГО ПОДАТКОВОГО ЗАКОНОДАВСТВА ДО ПРАВА ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ
24.04.2020 18:41
МЕХАНІЗМ ПРАКТИЧНОЇ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРАВА НА ПОДАТКОВУ ЗНИЖКУ ЗА НАВЧАННЯ
21.04.2020 16:49
ПОРУШЕННЯ ПРАВИЛ ВИКОРИСТАННЯ ПЕРСОНАЛЬНИХ ДАНИХ СУБ’ЄКТАМИ ВЛАДНИХ ПОВНОВАЖЕНЬ ТА НАПРЯМИ ЗАПОБІГАННЯ ЇМ
15.05.2020 13:21
АКТУАЛЬНЫЙ ВОПРОС ИССЛЕДОВАНИЯ ПРОБЛЕМЫ ПРОВЕДЕНИЯ ЛЮСТРАЦИИ В УКРАИНЕ: СРАВНИТЕЛЬНАЯ ХАРАКТЕРИСТИКА
14.05.2020 10:32
ПОДАТКОВІ КОНСУЛЬТАЦІЇ: ЗМІСТ, МЕХАНІЗМ НАДАННЯ ТА ОСКАРЖЕННЯ
12.05.2020 20:36
КОНСТИТУЦІЯ УКРАЇНИ — ПРАВОВА ОСНОВА ДЕРЖАВИ
11.05.2020 13:06
ПРАВО НА КОНСТИТУЦІЙНЕ ВИЗНАННЯ ТРЕТЬОЇ СТАТІ: ПРАКТИКА НІМЕЧЧИНИ
06.05.2020 18:36
СПРАВЛЯННЯ ПОДАТКУ З ВЛАСНИКІВ ТРАНСПОРТНОГО ЗАСОБУ: МІЖНАРОДНИЙ ДОСВІД
04.05.2020 09:50




© 2006-2024 Все права защищены При использовании материалов сайта, ссылка на www.lex-line.com.ua обязательна!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше