Автомобільні дороги є важливою складовою економіки будь-якої країни, особливо України, оскільки зважаючи на вигідне географічне розташування на перетині головних транспортних шляхів, які з’єднують країни Азії та Європи, наша держава має значний транзитний потенціал, реалізувавши який можна отримати значні надходження до бюджету. Проте у зв’язку з тим, що більшість автомобільних доріг України були побудовані ще у 70-х роках минулого століття та не розраховані на сучасні навантаження, наразі реалізувати цей потенціал повною мірою неможливо.
Наведене вище свідчить про необхідність проведення масштабної реконструкції українських автомобільних доріг, яка зважаючи на її значну вартість та наявність у держави інших не менш важливих проблем, на даний момент є майже неможливою.
З огляду на описане можна зробити висновки про актуальність дослідження адміністративно-правового регулювання платних автомобільних доріг в Україні, як одного із можливих шляхів вирішення наявних проблем.
Розуміння сутності адміністративно-правового регулювання платних автомобільних доріг в Україні неможливе без визначення його мети та завдань. Загалом кожна регулятивна дія передбачає наявність певної мети, оскільки вона є необхідною передумовою ефективності її здійснення.
Крім того, дослідження мети регулюючої діяльності має велике значення при аналізі правового регулювання будь-якої сфері, оскільки саме вона зумовлює змістовний склад механізму регулювання, адже на її досягнення спрямовані дії всіх складових регулюючого механізму.
Словниково-довідникова та філософська література визначає мету, як предмет прагнення, те, що бажано здійснити [1]; стан в майбутньому, котрий можливо змінити відносно теперішнього та варто, бажано або необхідно досягнути [2].
На основі цих підходів до визначення терміну «мета», вченими юристами, було запропоноване таке визначення поняття «мета правового регулювання» - це елемент розумової діяльності суб’єкта регулювання, внутрішній мотив, що спонукають до дії, є ідеальним зразком бажаного соціального результату від впливу суб’єкта правового регулювання на об’єкт, у зв’язку з чим, вона формуються під впливом пануючих у суспільстві, державі цінностей, виражає певні задуми, так і акумулює в собі знання системи регулювання, законів регулювання, наявність досвіду регулювання [3, с. 57; 4, с. 68].
Беручи до уваги зазначені вище підходи до розуміння понять «мета» та «мета правового регулювання», а також результати дослідження вітчизняного законодавства, можна виділити таку основну мету правового регулювання платних автомобільних доріг в Україні, як: досягнення ефективного, стабільного та законного функціонування існування мережі платних автомобільних доріг на території України.
Мета адміністративно-правового регулювання впровадження та використання платних автомобільних доріг в Україні, як і мета будь-якої діяльності, конкретизується у відповідних завданнях.
Завдання правового регулювання, як зазначають О.П. та І.О. Віхрови - це те, що деталізує правові приписи - цілі, наближаючи їх до реального життя і встановлюючи більш чіткий орієнтир [5, с.148]. На основі цього підходу до розуміння даного поняття, можна сформулювати такі основні завдання правового регулювання платних автомобільних доріг в Україні:
- проведення єдиної та ефективної державної політики у сфері впровадження та використання платних автомобільних доріг в Україні;
- створення та удосконалення існуючого нормативно-правового підґрунтя для нормального функціонування платних автомобільних доріг в Україні;
- забезпечення безпеки дорожнього руху на платних автодорогах;
- створення ефективних механізмів збирання, акумулювання, розподілу та витрачання коштів отриманих від діяльності платних автомобільних доріг, а також контроль за їх цільовим використанням;
- здійснення контролю і нагляду за додержанням законодавства учасниками правовідносин у даній сфері, з метою запобігання правопорушенням та притягненню до відповідальності за їх вчинення.
Отже, для ефективного здійснення державної політики у сфері платних автомобільних доріг у механізмі правового регулювання даних відносин передбачено наявність певної мети та завдань, які покликані забезпечити активний соціально-економічний розвиток міст України шляхом збільшення дохідної частини їх бюджетів за рахунок надходжень від даної діяльності, збільшення кількості робочих місць та припливу інвестицій.
Література:
1. Публічний електронний словник української мови. URL: http://ukrlit.org/slovnyk/%D0%BC%D0%B5%D1%82%D0%B0.
2. Вікіпедія - вільна енциклопедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D0%B5%D1%82%D0%B0.
3. Пирожкова Ю.В. Адміністративно-правове регулювання у сфері автомобілебудування в Україні: дис. ... канд. юрид. наук: 12.00.07 / Запоріжжя, 2007. 233 с.
4. Чомахашвілі О.Ш. Адміністративно-правове регулювання охорони прав на промислові зразки в Україні: дис. ... канд. юрид. наук: 12.00.07 / Ірпінь, 2008. 20 с.
5. Віхров О.П., Віхрова І.О. Теорія держави і права: курс лекцій: навчальний посібник. Чернігів: Десна Поліграф, 2015. 304 с.
________________
Науковий керівник: Коломоєць Тетяна Олександрівна, доктор юридичних наук, професор, Запорізький національний університет
|