Тема дослідження самоврядних органів минулого, є досить актуальною з огляду на сучасну зацікавлення місцевим самоврядуванням. Прийняття на службу є відправною точкою роботи службовця. Не можна розглядати власне службу не розглянувши спершу умови, спосіб та порядок прийому на роботу. Неодмінно необхідно наголосити на статусі тимчасових службовців, адже це ті, хто проходив своєрідне стажування та знаходився на випробувальному терміні, вони ще не були службовцями магістрату та не мали права на отримання більшості прав, пільг чи соціальних гарантій.
Обов’язковими умовами прийняття на службу було:
1) Вік не молодше 18 та не старше 40 років.
2) Обов’язкове знання державної мови автономії в даному регіоні (польська) на всіх рівнях, а також німецької мови.
3) Наявність австрійського громадянства.
4) Бездоганна репутація.
5) Довідка про стан здоров’я.
А щодо посади захмістра та касира, вноситься застава службова, що дорівнює величині річної оплати.
Набір кандидатів на вакантні посади проводився через пресу; стандартним було трикратне подання оголошення про вакантну посаду в урядову газету магістрату та у місцевих щоденних виданнях. Винятком слугував випадок, якщо на службі є кваліфіковані службовці, що займають нижчу посаду, виконують роботу бездоганно і відповідають всім необхідним вимогам. В такому разі вони можуть бути без конкурсу переміщені на вакантну посаду, однак лише в результаті схвалення міської ради, що підтримала пропозицію бурмістра після слухань та голосування магістрату.
Всі кандидати, які претендують на посаду міського службовця повинні в визначений час на конкурс внести своє резюме, в якому повинні показати докази їхніх переваг на посаду та вказати наявність чи відсутність відносин кровних чи родинних з службовцями, які зараз працюють. Навіть без провадження дисциплінарного слідства міський службовець може бути вигнаний зі служби якщо буде правомірно засудженим через суд за злочин взагалі чи за перевищення службових обов’язків з корисливою метою в тому числі через приховування наявності кровних чи родинних зв’язків з іншими службовцями, це допомагало запобігти корупції та кумівству на службі.
Новоприйняті на службу в Тернополі службовці призначаються лише умовно, тобто тимчасово чи на випробувальний термін. Тимчасова служба триває як правило один рік з дня вступу на службу, потім службовець може дати подання і якщо він відповідає вимогам, то отримає постійне місце роботи. Якщо тимчасовий службовець протягом трьох років не отримав постійного місця, то він повинен залишити службу. Призначення службовця на постійне місце, наступає після ухвали міської ради в результаті пропозиції бурмістра після слухань магістрату. Тоді службовцю враховуються всі роки, відпрацьовані безперервно на тимчасовій службі. Тобто, тимчасовий службовець – це працівник на своєрідному випробувальному терміні, який мінімально оплачувався та зараховувався до трудового стажу, і міг тривати до 3 років, а якщо за цей час його не наймали на постійну службу то автоматично звільняли.
При вступі на службу кожен службовець повинен скласти службову присягу. Службовець, який прийняв присягу, не повинен складати її повторно, хіба що він переходить на іншу посаду, що вимагає певних додаткових деталей в тексті присяги таких, як службова таємниця, наприклад. Присяга складається перед бурмістром в присутності членів магістрату. Текст присяги передбачає в основній своїй частині присягати на вірність і послушність монарху, відповідно до уставу, сумлінного виконання власних обов’язків, а в додатковій частині – виконання конкретних обов’язків, до яких приступає службовець. Після складання присяги він власноручно підписується на декреті, вписуючи власне ім’я, дату та рік складання. Служба починається з дня складання присяги. Винятком може бути залучений через міську раду службовець, що перейшов зі служби обласної, крайової чи міської в Тернополі і має необхідну кваліфікацію. Також, що цікаво, йому до стажу буде враховано попередня служба, але не більше ніж 5 років.
Після прийняття на роботу бургомістр заводив особову справу в якій вказувалося:
1) Ім’я, прізвище, місце, рік, місяць та день народження, релігія, сімейний стан.
2) Навчальний заклад, знання мов та інші важливі відомості.
3) Попереднє місце роботи з вказанням титулу і рангу, з вказаними різними декретами складеної службової присяги і скільки часу є службовцем в кількості років, місяців і днів.
4) Кровні та родинні зв’язки з іншими міськими службовцями.
5) Здібності і вміння.
6) Характеристики керівників та співробітників.
7) Переведення та відпустки.
8) Поведінка поза робочим місцем та інші випадки, наприклад похвали, кари чи інше.
Отож, є кілька способів прийняття працівника на службу: пошук нового кандидата шляхом розміщення оголошення у друкованих виданнях, переведення службовця з іншої посади чи з іншої установи, а також переведення із стану тимчасового службовця у постійного.
Література:
1. Державний архів Тернопільської області, ф. 33 «Тернопільський міський маґістрат Галицького намісництва, м. Тернопіль», оп. 1, спр. 68 «Статут організаційний магістрату міста Тернополя».
2. Державний архів Тернопільської області, ф. 33 «Тернопільський міський маґістрат Галицького намісництва, м. Тернопіль», оп. 1, спр. 59 «Регламент ради міського магістрату міста Тернополя».
________________
Науковий керівник: Павлишин Олег Йосипович, доцент, кандидат історичних наук, Львівський національний університет імені Івана Франка
|