Боротьба з податковим ухиленням є важливим завданням для будь-якої країни, оскільки недекларування доходів та податкові шахрайства позбавляють державний бюджет значних коштів, необхідних для розвитку економіки та забезпечення соціальних послуг.
Ці явища порушують принципи справедливості та рівноправ'я перед законом, оскільки деякі громадяни уникають сплати податків, тоді як інші виконують свої обов'язки.
Однією з причин недекларування доходів є бажання фізичних та юридичних осіб уникнути високих податкових ставок та додаткових обов'язкових внесків.
Люди можуть використовувати різні схеми та методи для хибного представлення своїх фінансових зобов'язань, такі як недекларування доходів, штучне заниження вартості майна чи відтягування активів до офшорних зон. Це створює прогалини в системі оподаткування та призводить до великої втрати державного бюджету.
Для покращення ефективності контролю та викриття податкових шахрайств необхідно вживати комплексних заходів. Одним з найважливіших аспектів є поліпшення системи збору, обробки та аналізу податкової інформації. Впровадження сучасних інформаційних технологій, автоматизованих систем контролю та обліку може допомогти у виявленні недекларованих доходів та аномалій у фінансовій звітності [1, с. 126].
Додатково, необхідно зміцнювати співпрацю між податковими органами та іншими правоохоронними агенціями для обміну інформацією та обміну даними. Спільні розслідування та обмін інформацією між країнами можуть допомогти виявити складні міжнародні схеми ухилення від оподаткування та офшорні операції.
Також важливим є зміцнення правової бази та законодавства щодо боротьби з податковими шахрайствами. Введення суворих санкцій та відповідальності за недотримання податкових обов'язків може стати ефективним стримувальним фактором для потенційних порушників. Запровадження механізмів для інформування громадян про важливість правильного декларування доходів та наслідків невиконання цих обов'язків також може сприяти зменшенню податкових шахрайств.
Додатково, розвиток міжнародного співробітництва та участь в міжнародних ініціативах, таких як Глобальний форум з обміну інформацією про фінансові рахунки (Global Forum on Transparency and Exchange of Information for Tax Purposes), можуть допомогти в обміні даними та спільному боротьбі з податковими ухиленнями на глобальному рівні [2, с. 78].
Варто звернути увагу на значення податкової освіти та свідомості серед громадян. Налагодження масової інформаційної кампанії та проведення навчальних заходів щодо правил декларування доходів та податкових обов'язків можуть допомогти змінити свідомість громадян щодо важливості платити податки. Податкова культура повинна бути вирощена на рівні суспільства, щоб громадяни розуміли важливість сплати податків для розвитку своєї країни.
Також, сприяння розвитку електронного урядування та впровадження електронних систем податкового адміністрування може значно полегшити процес контролю та звітності. Електронні системи можуть автоматизувати процеси збору та аналізу податкової інформації, зменшити можливість людських помилок та зловживань, а також покращити доступ до даних для контролюючих органів [3, с. 92].
Необхідно також забезпечити незалежність та ефективність податкових органів. Забезпечення достатніх ресурсів, кваліфікованого персоналу та відповідної технологічної бази є важливими для успішної боротьби з податковими шахрайствами.
Підвищення професійного рівня працівників податкової служби, їх незалежність та недоторканність грають ключову роль у забезпеченні ефективного контролю та викриття податкових шахрайств. Незалежність податкових органів від зовнішнього впливу та політичних чинників дозволяє їм діяти безупинно та об'єктивно.
Враховуючи все вищезазначене, ефективна боротьба з податковим ухиленням вимагає комплексного підходу, який включає в себе поліпшення системи збору та аналізу податкової інформації, співпрацю між податковими органами та правоохоронними агенціями, зміцнення законодавства та санкцій, популяризацію правильного декларування доходів та активну участь у міжнародних ініціативах. Тільки такий комплексний підхід може сприяти покращенню ефективності контролю та викриття податкових шахрайств. Продовження реформ і модернізація системи оподаткування, посилення контролю та забезпечення прозорості фінансової звітності є необхідними кроками для забезпечення справедливості і розвитку економіки країни.
Література:
1. Десятнюк О. М. Ризики фіскальної політики як загроза макроекономічній стабільності держави / О. М. Десятнюк // Світ фінансів. – 2012. – Вип. 4. – С. 23–32.
2. Десятнюк О. М. Теоретичні постулати практичної розбудови податкової системи в умовах ризиків / О. М. Десятнюк // Світ фінансів : наук. журнал ТНЕУ. – 2011. – Вип. 3. – С. 31–38.
3. Десятнюк О. М. Домінанти мінімізації податкових втрат : монограф. / О. М. Десятнюк, М. М. Фільо. – Тернопіль : ТНЕУ, 2015. – 262 с
___________________________
Науковий керівник: Житник Юлія Валеріївна, асистент кафедри фінансового права, ННІ права, КНУ імені Тараса Шевченка, доктор філософії в галузі права (PhD)
|