Дослідження у межах цієї теми є актуальним, оскільки його проблематика відповідає напряму наукових розвідок, визначеному в Указі Президента України «Про Цілі сталого розвитку України на період до 2030 року» від 30 березня 2019 року № 722 [1] (Ціль № 16) та спрямовується на вирішення завдання 16.7 – підвищення ефективності державної влади та органів місцевого самоврядування, яке закріплено у положеннях відповідної Національної доповіді щодо Цілей сталого розвитку.
Вважаю за необхідне зазначити, що одним із видів компетентності в умовах розвитку інформаційного суспільства та цифрової економіки постає цифрова компетентність, якою мають володіти і посадові особи ОМС України. Щодо розвитку цифрової компетентності, зокрема, посадових осіб ОМС України, варто зазначити, що Постановою КМУ від 10 березня 2021 р. № 184 [2] затверджено Положення про Єдиний державний веб-портал цифрової освіти «Дія. Цифрова освіта». Зокрема, Положення вводить в обіг такі поняття [2]: 1) цифрова грамотність – здатність людини використовувати цифрові технології в сучасному цифровому суспільстві [2]; 2) цифрова освіта – цілеспрямована пізнавальна діяльність особи з метою отримання знань, умінь та навичок або їх вдосконалення протягом життя з використанням цифрових технологій, комп’ютерів, інших електронних носіїв, функціональні можливості яких дають змогу використовувати Веб-портал цифрової освіти [2]. Суб’єктами Веб-порталу цифрової освіти є також ОМС України, які розміщують освітні матеріали на Веб-порталі цифрової освіти безоплатно.
Варто підкреслити, що у розвиток цього напрямку, Розпорядженням КМУ від 3 березня 2021 р. № 167-р було схвалено Концепцію розвитку цифрових компетентностей та затвердження плану заходів з її реалізації [3]. Серед іншого, Концепція містить визначення терміну «цифрова компетентність» – як динамічна комбінація знань, умінь, навичок, способів мислення, поглядів, інших особистих якостей у сфері інформаційно-комунікаційних та цифрових технологій, що визначає здатність особи успішно соціалізуватися, провадити професійну та/або подальшу навчальну діяльність із використанням таких технологій [3]. У свою чергу, поняття «інформаційно-комунікаційної компетентності» міститься у Законі України «Про освіту» і розглядається як одна з ключових компетентностей, необхідних кожній сучасній людині для успішної життєдіяльності [4]. До речі, 17 січня 2018 року схвалено оновлену редакцію ключових компетентностей для навчання впродовж життя – Рекомендація 2018/0008 (Nle) Європейського Парламенту та Ради [5], в якій цифрова компетентність визнана однією з восьми ключових компетентностей для повноцінного життя та діяльності громадян ЄС.
Таким чином, виникає нагальна потреба у впровадженні ОМС України Концепції розвитку цифрових компетентностей [3], що є, безумовно, пріоритетним напрямом удосконалення реалізації інформаційно-правового статусу зазначених органів. Таким чином, слід дійти висновку, що для різноманітних ОМС України починають з’являтися ефективні правові та технічні інструменти, які дозволяють зазначеним органам належним чином реалізовувати свій статус суб’єкта інформаційного права.
Література:
1. Про Цілі сталого розвитку України на період до 2030 року : Указ Президента України від 30.09.2019 № 722/2019. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/722/2019 (дата звернення: 02.06.2023).
2. Питання Єдиного державного веб-порталу цифрової освіти «Дія. Цифрова освіта» : Постанова Кабінету Міністрів України від 10.03.2021 № 184. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/184-2021-%D0%BF (дата звернення: 08.06.2023).
3. Про схвалення Концепції розвитку цифрових компетентностей та затвердження плану заходів з її реалізації : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 03.03.2021 № 167-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/167-2021-%D1%80 (дата звернення: 08.06.2023).
4. Про освіту: Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/2145-19 (дата звернення: 10.06.2023).
5. Ключові компетентності для навчання впродовж життя 2018 - Цифрова компетентність. URL: https://goo.su/4SF5» (дата звернення: 10.06.2023).
|