2022 рік кардинально змінив життя як кожного українця, так і країни в цілому. Війна, яку розпочала проти нашої держави агресивна Росія, – це виклики, рішення і кроки, яких очікує суспільство. Для перемоги та творення сталого майбутнього ми повинні вести битви на всіх фронтах: фізичному, ідеологічному, економічному, правовому. Забезпечення належного правового супроводу господарської діяльності є одним із важливих завдань нашої держави. Економічна інтеграція України в Євросоюз не може успішно розвиватися без повної модернізації правової системи та продовження реформ, без належної правової основи, чим на сучасному етапі є комунітарне право Європейського союзу. Метою дослідження є з’ясування ефективності шляху дуалізму, яким розвивається приватне право у Франції.
У 2004 році в Україні набрали чинності нові Цивільний та Господарський кодекси. Проте ця подія ознаменувалася появою численних дискусій, які стосуються певних окремих аспектів співіснування двох кодифікованих актів у сфері підприємництва та не торкаються фундаментальних базових питань Одним із питань, які обговорюються в наукових колах уже два десятиліття, є питання дуалізму приватного права. Сьогодні гарячі дискусії навколо питання скасування Господарського кодексу України не втратило своєї актуальності [1]. Щоб дати відповідь на ряд запитань щодо доцільності існування дуалізму приватного права в Україні, варто звернути увагу на особливості правової системи Франції.
Критика українського суспільства й науковців спрямована на ганебну декодифікацію господарських правовідносин. Франція сьогодні ж, навпаки, посилює рівень «кодифікаційності» комерційних відносин. Вона разом із Німеччиною формує інституційні засади комунітарної правової системи. Слід зазначити, що дуалізм приватного права Франції не є руйнівною силою ні для цивільного права, ні для комерційного. Розумна правова інтеграція положень французьких Комерційного та Цивільного кодексів дозволяє ефективно регулювати відповідні відносини не створюючи штучних перешкод в їх розвитку [2]. Подвійність юрисдикційних порядків у Франції полягає в існуванні адміністративного та судового порядку, очолюваних відповідно Державною радою та Касаційним судом. Існування двох різних порядків юрисдикції у Франції є продуктом історії, плодом запобігти втручанню судді в адміністративні справи.
Для розвиту правової системи Франції характерний шлях дуалізму, який полягає у відокремленості правових норм у регулюванні торгівельної (комерційної) діяльності від норм цивільного права. Ця форма внутрішнього розподілу не порушує галузеву цілісність, вона дозволяє враховувати особливості правового регулювання комерційних відносин. Позитивним моментом, що має стати прикладом нормового проектування для вітчизняного законодавця є відхід від декларативного нормування комерційних відносин в бік системного поєднання розрізнених нормативно-правових актів спеціально-правового характеру [3].
Історично склалося, що торгівельне законодавство європейський країн виникло раніше цивільного. Щоб унеможливити спори між торгівцями та увести в торговельні кола добропорядність у Франції у 1563 році, в епоху Карла ІX, приймається Ордонанс про торгівлю. Далі в 1673 році приймається Торгівельний кодекс; у 1681 році – Морський кодекс які увійшли в історію як ордонанси Кольбера. Цивільне законодавство Франції отримало кодифікацію тільки через 130 років. Цивільний кодекс Франції 1804 року (відомий як Кодекс Наполеона) і Торгівельний кодекс 1807 року стали першими серед країн романо-германської правової сім’ї, кодифікованими актами, які системно сформували основу дуалізму цивільного і торгівельного права сучасної Європи [3].
На сьогодні в державі діє Code de commerсe (Комерційний кодекс 2000 року). Діалектична єдність комерційного (підприємницького) права і цивільного права Франції пов’язує два кодифікованих правових акти [3].
Господарський кодекс України не можна визнати аналогом класичних торгових кодексів, які існують у певних країнах Європи. Його поява не є даниною класичному дуалістичному підходу до приватного права в площині існування поряд із цивільним кодексом торгового кодексу. Традиції радянської школи сильно вплинули на його зміст. Особливо помітне адміністративне регулювання саме господарської діяльності.
Отже, однозначно, євроінтеграційні процеси України потребують змін судової системи, але вони повинні бути виваженими та продуманими із запозиченням позитивних напрацювань демократичних держав світу.
Література:
1. Осетинська Г. Чи є доцільним скасування Господарського Кодексу України? URL: https://unba.org.ua/publications/7706-chi-e-docil-nim-skasuvannya-gospodars-kogo-kodeksu-ukraini.html (дата звернення: 03.10.2023).
2. Махінчук В. М. Дуалізм приватного права: до постановки питання. URL: https://library.nlu.edu.ua/POLN_TEXT/SBORNIKI_2010/PPP_8_2009/Mahinchuk.pdf (дата звернення: 01.10.2023).
3. Коструба А. В. Дуалізм приватного права Франції: в пошуках компромісу. URL: https://univd.edu.ua/general/publishing/konf/25_05_2018/pdf/24.pdf (дата звернення: 03.10.2023).
|