Стаття 52 Конституції України покладає обов’язок по утриманню та вихованню дітей, позбавлених батьківського піклування, на державу [1]. Але встановлення правового режиму воєнного стану вносить свої корективи у можливість реалізації вищезазначеного обов’язку держави, дотримання якого у цей нелегкий час є для дітей життєво необхідним. Інформація Національної соціальної сервісної служби України є невтішною: під час повномасштабного вторгнення без батьківського піклування залишилося понад 4,5 тисяч дітей [2].
Перш за все, необхідно зазначити, що відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України «Про охорону дитинства», діти, позбавлені батьківського піклування це зокрема діти, батьки яких не виконують своїх обов’язків з причин, які неможливо з’ясувати у зв’язку з перебуванням батьків на тимчасово окупованій території України або в районах проведення антитерористичної операції, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації у Донецькій та Луганській областях [3].
Комплексна проблема виникає з усиновленням або влаштуванням дітей, позбавлених батьківського піклування. До прикладу, виникають ситуації, коли діти втрачають одного або обох батьків внаслідок бойових дій – після цього дуже важко забезпечити подальшу безпеку такої дитини. Так, такої думки В.А. Миколаєць, який зазначає, що найбільш вдалою серед форм влаштування дітей є тимчасове влаштування дитини. Застосовуючи таку форму, дитина не втрачає юридичний зв’язок зі своєю біологічною сім’єю, але водночас отримує гарантію захисту своїх прав та допомогу від осіб, які взяли обов’язок піклуватися про неї [4, c. 176]. Українська влада досить цікавим чином підійшла до фактичної реалізації процедури тимчасового влаштування – створила чат-бот у месенджері Telegram, куди зацікавлені та небайдужі українські родини можуть надіслати звернення-анкету щодо тимчасового влаштування дитини. До чат-боту надійшло більше 20-ти тисяч звернень, а тимчасового влаштовано вже 1.5 тисячі дітей [5].
Чи не найбільший внесок у захисті прав дітей, що позбавлені батьківського піклування, роблять громадські організації та волонтери, що створюють різноманітні благодійні ініціативи. Прикладом може бути проєкт «Дитинство без війни» - найбільший централізований механізм евакуації дітей з України під час війни [6]. Сутністю проєкту є евакуація дітей з України та забезпечення їх основних потреб на період війни. За час існування проєкту його волонтери евакуювали до Туреччини з небезпечних регіонів України та забезпечили всім необхідним для комфортного життя понад 2736 дітей разом з супроводжуючими особами [6]. Говорячи про громадські організації, то в цьому аспекті доречно розглянути досвід Польщі, де місцева влада заохочує співпрацю та діяльність неурядових благодійних інституцій, що здійснюють соціальний захист у тому числі дітей, що позбавлені батьківського піклування. Одним з джерел фінансового забезпечення діяльності таких інституцій є надходження від платників податків – вони можуть надсилати 1 % від суми свого податку на рахунок громадської організації [7, c.63].
Отже, виходячи з вищенаписаного, діти, які залишилися без батьківської опіки та піклування потребують особливих методів захисту прав в умовах війни. Необхідно зазначити, що на даний момент такими способами є тимчасове влаштування або евакуація таких дітей. Реалізація механізму тимчасового влаштування, який виявився дуже дієвим та популярним серед українських родин, є доволі зручною, оскільки може відбуватися за допомогою месенджерів. Варіант евакуації особливої категорії дітей на практиці часто реалізується за допомогою громадських організацій – така форма соціальної підтримки розвинена і в Польщі. Українські волонтери за власною ініціативою розробили успішний проєкт, за допомогою якого діти, що позбавлені батьківського піклування, переміщуються у безпечні місця за кордоном.
Література:
1. Конституція України від 18.06.1996 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text (дата звернення: 27.10.2023)
2. Як війна впливає на прихисток дітей-сиріт в Україні. DW. URL: https://www.dw.com/uk/sistema-bula-paralizovana-ak-vijna-vplivae-na-prihistok-ditejsirit-v-ukraini/a-63553401 ( дата звернення: 28.10.2023)
3. Про охорону дитинства: Закон України від 26.04.2001 р. № 2402-III URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2402-14#n3 (дата звернення: 28.10.2023)
4. Міжнародне право ХХІ століття: сучасність та майбутнє: Збірник тез доповідей Міжнародної науково-практичної конференції «Міжнародне право ХХІ століття: сучасність та майбутнє», 25 травня 2022 р. / Державний податковий університет, Навчально-науковий інститут права. Ірпінь: Державний податковий університет, 2022. 290 с
5. Захист прав дітей в умовах війни: зміни в процедурі усиновлення. Укрінформ. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-presshall/3496680-zahist-prav-ditej-v-umovah-vijni-zmini-v-proceduri-usinovlenna.html (дата звернення: 27.10.2023)
6. Веб-сайт проєкту «Дитинство без війни». URL: https://uakids.com.ua/ (дата звернення: 28.10.2023)
7. Бурлака О. Зарубіжний досвід соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, і можливості його використання в Україні. Підприємництво, господарство і право. 2020. № 1. С. 59-64.
__________________
Науковий керівник: Назарчук Оксана Михайлівна, Ph.D., доцент кафедри приватного права, ННІ “Юридичний інститут Київського національного економічного університету імені Вадима Гетьмана”
|