:: LEX :: ДО ПИТАННЯ ВАЖЛИВОСТІ ДОТРИМАННЯ ПРАВ ЗАСУДЖЕНИХ НА ГАРАНТОВАНУ ОСВІТУ
UA  RU  EN
 
  Главная
  Как принять участие в научной конференции?
  Календарь конференций
  Редакционная коллегия. ОБ «Наукова спильнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архив

Актуальные исследования правовой и исторической науки (выпуск 68)

Срок представления материалов

14 января 2025

До начала конференции осталось дней 19


  Научные конференции
 

  Полезные правовые интернет ресурсы
 

 Полезные ссылки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Счетчики


 Ссылки


 Кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ДО ПИТАННЯ ВАЖЛИВОСТІ ДОТРИМАННЯ ПРАВ ЗАСУДЖЕНИХ НА ГАРАНТОВАНУ ОСВІТУ
 
23.10.2023 10:07
Автор: Пивоваров Володимир Володимирович, кандидат юридичних наук, доцент, завідувач відділу дослідження проблем кримінально-виконавчого права Науково-дослідного інституту вивчення проблем злочинності імені академіка В.В. Сташиса НАПрН України
[Секция 4. Уголовное право. Уголовное процессуальное право. Криминалистика. Криминология. Уголовно-исполнительное право. Медицинское право. Судебные и правоохранительные органы. Адвокатура]


Частина 1 стаття 6 Кримінально-виконавчого кодексу України (надалі – КВК України) визначає, що виправлення засудженого – це процес позитивних змін, які відбуваються в його особистості та створюють у нього готовність до самокерованої правослухняної поведінки. Відповідно до частини 3 статті 6 КВК України, основними засобами виправлення і ресоціалізації засуджених є встановлений порядок виконання та відбування покарання (режим), пробація, суспільно корисна праця, соціально-виховна робота, громадський вплив, а також -  загальноосвітнє і професійно-технічне навчання.

Звертаючись далі до поняття і вмісту виховного впливу на засуджених до позбавлення волі (Глава 19 КВК України), зазначимо, що реалізація права на отримання освіти мінімальних стандартів, а також на підвищення освітнього рівня, самоосвіту виступає важливим елементом у системі засобів виправлення і ресоціалізації засуджених.

Так, стаття 125 КВК України визначає, що в колоніях відповідно до законів України «Про освіту» і «Про загальну середню освіту» для засуджених забезпечується доступність і безоплатність здобуття повної загальної середньої освіти. Засудженим, які бажають підвищувати свій загальноосвітній рівень, незалежно від віку створюються умови для самоосвіти, надається можливість навчання в загальноосвітніх навчальних закладах колоній, які створюються місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування відповідно до потреб у них і за наявності необхідної матеріально-технічної та науково-методичної бази, педагогічних кадрів. У виховних колоніях утворюються середні загальноосвітні школи трьох ступенів. 

Окремо для засуджених, які не мають робітничої професії, за якою вони можуть бути працевлаштовані в даній колонії, надається можливість підготовки на курсах професійного навчання робітників на виробництві [1].

Відтак, чинний КВК України прямо вказує, що на рівні мінімального стандарту задоволення освітньої потреби засуджених до позбавлення волі, забезпечується безперешкодне здобуття повної загальної середньої освіти, а також фахова підготовка на курсах професійного навчання робітників на виробництві безпосередньо в колонії.

За інформацією Департаменту з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції України [2], станом на 01.01.2023 р. загальноосвітній процес здійснюється у 85 установах ДКВС України, в яких утримуються 2910 осіб, які не мають освіти. У тому числі:

2376 осіб - не мають повної загальної середньої освіти,

496 осіб - не мають базової середньої освіти,

19 осіб - не мають початкової освіти,

19 осіб - неписемні.

За підсумками 2021/2022 навчального року здобули повну загальну середню освіту 729 осіб з числа засуджених та узятих під варту.

Таким чином, діяльність установ ДКВС України з організації здобуття засудженими повної загальної середньої освіти залишається вкрай актуальною.

Хоча, як ми бачимо, 82% засуджених-учнів потребували лише підвищення освітнього рівня з базової середньої до повної середньої освіти, однак 17% засуджених мали лише початкову освіту, що в контексті співставлення віку кримінальної відповідальності і рівня успішності в проходженні ступенів загальносередньої освіти вказують на загрозливу соціальну занедбаність приблизно п’ятої частини засуджених до позбавлення волі. Корекція наслідків соціальної занедбаності, відсторонення, стигматизації цієї категорії засуджених тощо у процесі підвищення загальноосвітнього рівня є принципово важливою для вирішення завдань виправлення та ресоціалізації.

Також, станом на 2023 рік порівняно із 2014 роком вбачається деяке скорочення чисельності закладів ДКВС України, в яких здійснюється загальноосвітній навчальний процес (85 проти 88) [2; 3, с.573]. Втім таке скорочення в цілому відповідає демографічним і пенітенціарним трендам України.

На висновок слід зазначити, що дотримання основної компоненти реалізації права засуджених на освіту, як-от, гарантованого права на отримання ними загальносередньої освіти, нарівні з забезпеченням сучасних освітніх потреб засуджених (такими, як навчання на освітніх онлайн-платформах, дистанційне навчання у закладах вищої освіти тощо) потребує спільної уваги науковців і практиків, деталізації чинного законодавства, практичної підготовки освітян до роботи з вказаним контингентом здобувачів освіти.

Література:

1. Кримінально-виконавчий кодекс України: Закон України від 11.07.2003 р. № 1129-IV / Верховна Рада України. Відомості Верховної Ради України. 2004. № 3. Ст. 21.

2. Інформаційний лист Департаменту з питань виконання кримінальних покарань від 13.03.2023 р. №10/2-4470.

3. Денисов С.Ф., Денисова Т.А., Кулик С.Г., Шеремет О.С. Кримінологія. Загальна частина. Альбом схем. Чернігів, 2013. 658 с.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
МІЖНАРОДНІ СТАНДАРТИ У СФЕРІ ЮВЕНАЛЬНОЇ ЮСТИЦІЇ: АНАЛІЗ ТА ВПРОВАДЖЕННЯ В УКРАЇНІ
27.10.2023 16:48
НОВІ ПІДХОДИ ДО ВСТАНОВЛЕННЯ КРИМІНАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ МЕДИЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЗА ПРОЄКТОМ НОВОГО КК УКРАЇНИ
09.11.2023 12:06
АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ ПРОТИДІЇ КОЛАБОРАЦІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ
09.11.2023 11:20
ЗАСТОСУВАННЯ ЗБРОЇ МАСОВОГО ЗНИЩЕННЯ: ПРОБЛЕМИ ВИЗНАЧЕННЯ ОБ’ЄКТУ ЗЛОЧИНУ
08.11.2023 22:42
SIGNIFICANCE OF THE ROLE OF THE VICTIM'S BEHAVIOR IN THE PRACTICE OF THE SUPREME COURT AND THE EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS
07.11.2023 15:22
РОЛЬ ТА МІСЦЕ КРИМІНОЛОГІЇ В ОСВІТІ ПРАВООХОРОНЦІВ ТА ЇЇ АКТУАЛЬНІСТЬ
06.11.2023 16:54
ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НАЛЕЖНОГО ПРОКУРОРОРСЬКОГО НАГЛЯДУ У КРИМІНАЛЬНОМУ ПРОВАДЖЕННІ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
06.11.2023 16:22




© 2006-2024 Все права защищены При использовании материалов сайта, ссылка на www.lex-line.com.ua обязательна!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше