Болонський процес – чинник певних освітніх змін в Україні, одним з основних положень якого є запровадження кредитно-модульної системи організації навчального процесу (КМСОНП). Запровадження КМСОНП в Україні розглядається як реальна можливість збільшити академічну і професійну мобільність його учасників, що в Україні регламентується підзаконними нормативними актами [1]. Проте, на нашу думку, такі важливі дії повинні регламентуватися не тільки нормами підзаконних актів, а в обов’язковому порядку нормами нормативно-правового акту з юридичною силою закону.
Однак, перш ніж запровадити норму, яка відбиватиме КМСОНП в законі, необхідно на теоретичному рівні дослідити сутність КМСОНП, і при необхідності удосконалити поняття КМСОНП, яке існує у підзаконному нормативно-правовому акті. Такий аналіз детерміновано наявністю в літературі та нормативних актах України великої чисельності різноманітних визначень, висловів, думок щодо сутності поняття КМСОНП. Окрім того, існують інші схожі за змістом поняття, які ускладнюють розуміння досліджуваного терміну.
Проведене дослідження щодо поняття кредитно-модульної системи організації навчального процесу, яке було проведене на основі праць окремих дослідників модульних систем навчання, кредитно-модульної системи таких як П.І.Сікорський, О.Лозинський, А.С.Нікуліна, Р.М.Шацька, В.М.Молчанов, В.Є.Харагірло, J.D.Russel, П.А.Юцявичене, А.В.Фурман, А.М.Алексюк, М.І.Шкіль, Г.П.Грищенко, М.А.Чошанов, А.П.Беляєва та інших, положення підзаконних нормативно-правових актів в сфері вищої освіти України, міжнародно-правових актів в сфері Болонського процесу, публікації преси тощо, дозволило сформулювати авторське визначення терміну кредитно-модульна система організації навчального процесу. Під нею слід розуміти сукупність заходів щодо нормативно-правового, науково-методичного та організаційного забезпечення певного типу (моделі) організації навчального процесу, що складається з двох взаємопов’язаних складових: кредитної системи навчання та гнучкої технології навчання, де в якості останньої може бути використана і модульна система (технологія) навчання внаслідок реалізацію будь-якого її виду, наприклад модульно-рейтингової системи (технології) навчання, що є однією з провідних.
Далі, визначивши поняття кредитно-модульної системи організації навчального процесу, виникла необхідність виявити, як таке поняття відбивається у сучасному законодавстві. Взявши за основу роботи таких вчених як В.Селіванов, Н.Діденко, С.С.Алексеев, О.Ф.Скакун, А.К.Мухтарова, Л.П.Юзьков, В.М.Горшенєв, В.К.Колпаков, І.П.Голосніченко, С.Т.Гончарук, Ю.А.Тихомиров, Л.В.Коваль, Ю.П. Битяк, В.В.Богуцький, В.М.Гаращук, О.М.Вітченко, І.І.Веремеєнко, В.Ф.Опришко, В.О.Котюк, В.М.Корельский, В.Д.Перевалов, О.Менюк та вивчаючи елементи механізму адміністративно-правового регулювання кредитно-модульної системи організації навчального процесу, стало можливим зазначити, що до них слід віднести: норми міжнародного права, норми Конституції, норми законів України, норми відомчих підзаконних нормативно-правових актів, що містяться в нормативних актах Міністерства освіти і науки; локальних нормативно-правових актів, що призначені для реалізації вимог нормативних положень про кредитно-модульну систему організації навчального процесу, які містяться в нормативно-правових актах вищих за юридичною силою, адміністративно-правові відносини в сфері реалізації положень про кредитно-модульну систему організації навчального процесу, правосвідомість та правову культуру.
Проте, аналіз всіх ланок механізму адміністративно-правового регулювання кредитно-модульної системи організації навчального процесу показує, що термін „кредитно-модульна система організації навчального процесу” відсутній в нормативно-правовому акті України з юридичною силою закону, що на нашу думку є неприпустимим. Крім того, аналіз нормативно-правових актів в сфері вищої освіти дозволяє нам виділити Закон України „Про вищу освіту” як основний, і в той же час, можливість відзначити відсутність у ньому терміну „кредитно-модульна система організації навчального процесу”.
Саме через таке, механізм адміністративно-правового регулювання потребує негайного удосконалення шляхом запровадження відповідної норми до Закону України „Про вищу освіту”, яка буде відбивати поняття та сутність кредитно-модульної системи організації навчального процесу і вказувати на те, що організація навчального процесу в вищих навчальних закладах здійснюється відповідно до вимог кредитно-модульної системи організації навчального процесу.
Отже, нові тенденції у правовому забезпеченні сучасних педагогічних технологій потребують ретельного та постійного моніторингу. Саме через це стає можливим усунення певних недоліків та недоречностей в адміністративно-правовому регулюванні таких технологій, зокрема КМСОНП.
Закріплення терміну кредитно-модульна система організації навчального процесу в нормативно-правовому акті з юридичною силою закону (ЗУ „Про вищу освіту”) на нашу думку є логічним кроком у бік удосконалення нормативно-правового забезпечення статусу кредитно-модульної системи організації навчального процесу в ВНЗ.
__________________________
1. Про проведення педагогічного експерименту з кредитно-модульної системи організації навчального процесу: Наказ Міністерства освіти і науки України від 23.01.2004 № 48 // ІнфоДиск „Збірник законодавства України” №11 від 2006 року; Про впровадження кредитно-модульної системи організації навчального процесу: Наказ Міністерства освіти і науки України від 30.12.2005 № 774/ Ресурси ІНТЕРНЕТ: www.mon.gov.ua; Про особливості впровадження кредитно-модульної системи організації навчального процесу: Наказ Міністерства освіти і науки України від 20 жовтня 2004року № 812 / Ресурси ІНТЕРНЕТ: www.mon.gov.ua. |