:: LEX :: ДЕРЖАВНЕ БУДІВНИЦТВО ПЕРІОДУ УКРАЇНСЬКОЇ ДЕРЖАВИ ПАВЛА СКОРОПАДСЬКОГО
UA  RU  EN
 
  Главная
  Как принять участие в научной конференции?
  Календарь конференций
  Редакционная коллегия. ОБ «Наукова спильнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архив

Актуальные исследования правовой и исторической науки (выпуск 68)

Срок представления материалов

14 января 2025

До начала конференции осталось дней 24


  Научные конференции
 

  Полезные правовые интернет ресурсы
 

 Полезные ссылки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Счетчики


 Ссылки


 Кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ДЕРЖАВНЕ БУДІВНИЦТВО ПЕРІОДУ УКРАЇНСЬКОЇ ДЕРЖАВИ ПАВЛА СКОРОПАДСЬКОГО
 
09.12.2023 23:19
Автор: Мартинишин Віталій, студент першого курсу юридичного факультету Західноукраїнського національного університету
[Секция 7. История государства и права. История политических и правовых учений]

Гетьманат П. Скоропадського був коротким, але важливим періодом в історії державності України, який тривав. Це був час великих потрясінь і змін, коли Україна прагнула встановити свою незалежність. 

Метою публікації є висвітлення особливостей державного будівництва в добу Гетьманату Павла Скоропадського.

Виклад основного матеріалу. В. Винниченко зазначав, що деякі політичні сили запропонували розглядати гетьмана як «тимчасового президента» України. Проте було б перебільшенням ставити знак рівності між президентством (тим більше, що цей термін тоді не набув загального визнання) і гетьманством. Режим П. Скоропадського можна розглядати лише як перший крок на шляху переходу від парламентської до більш ефективної моделі організації влади [1, с. 72-73].

Декларована П. Скоропадським ідея сильної влади заради політичних і соціальних реформ втілилась у затвердженному ним 29 квітня 1918 р. «Закон про тимчасовий державний устрій України». Так, виключно Гетьману належала «влада управи» в усій Українській державі, він призначав «отамана Ради Міністрів» і за його поданням затверджував «Кабінет у повнім його складі [4, с. 136]. Так само він і скасовував його. Гетьман був також найвищим керівничим всіх зносин української держави з закордонними державами і верховним воєводою української армії і флоту, здійснював помилування [1, с. 73]. 

Згідно вище зазначеного закону, пунктом «Про Гетьманську владу» визначено: 1). Влада управління належить виключно до Гетьмана України в межах всієї Української Держави; 2) Гетьман стверджує закони і без його санкцій ніякий закон не може мати сили; 3). Гетьман оголошує области на військовому, осадному або виключному положенні; 4). Накази і розпорядження Гетьмана закріплюються Міністром або відповідним йому Міністром [2, с. 63].

Крім того, гетьман уособлював не тільки виконавчу, а й законодавчу владу, згідно із «Законом про тимчасовий державний устрій України». За цим документом парламент не передбачався. Гетьман виконував свої функції в обсязі, окресленому цим актом, тільки тимчасово – «до обрання Сейму і початку його діяльності» [1, с. 73].

1 серпня 1918 року було видано «Тимчасовий закон про верховне управління державою на випадок смерті, тяжкої хвороби і перебування поза межами держави Ясновельможного пана Гетьмана всієї України». Згідно цього закону влада переходила до Колегії Верховних Правителів Держави, допоки Гетьман або не одужає, або не знайдеться його наступник. Сама ж Колегія складалась з трьох осіб: одного правителя заздалегідь визначає сам Пан Гетьман, одного вибирає Державний Сенат і одного вибирає Рада Міністрів [1, с. 74 ].

Також Пан Гетьман визначає дві особи, а саме - першою - визначеного ним Верховного Правителя, а другою - особу, яка має стати Верховним Правитилем, якщо перша помре, тяжко занедужає, або складе свої повноваження [2, с. 69].

Що стосується Ради Міністрів, то на неї покладалися напрямок і об’єдання праці окремих відомств за прикметами як законодавства, так і найвищої державної управи. Раду Міністрів очолював Отаман-Міністр, а керування її справами покладалось на Генерального Секретаря і підлеглу йому державну Генеральну Канцелярію [5, с. 34]. Також Отаман-Міністр і Міністри відповідають перед Гетьманом за загальний хід державного управління. Кожний з них окремо відповідає за свою діяльність і розпорядження [3, с. 106].

25 травня 1918 року Гетьман затвердив «Положення про Малу Раду Міністрів», яка формувалася з товаришів або, сучасною мовою, заступників міністрів, і розглядала, зокрема, «ті законодавчі та адміністративні пропозиції окремих міністрів, які в силу їх нескладності не вимагали взаємного узгодження відомств у письмовій формі», проекти штатів і кошторису окремих міністерств та ін. [1, с. 74].

У складі гетьманського уряду, затвердженого на початку травня, були міністри внутрішніх справ, фінансів, торгівлі й промисловості, земельних справ, судових справ, іноземних справ, військовий міністр, генеральний контролер. Водночас з’являються й нові інституції - міністерство народного здоров’я і міністерство сповідань, яке займалося релігійними проблемами [1, с. 74]. Також було створено Фінансову Раду - це вища народна інстанція в справах державного кредиту і фінансової політики. Фінансова Рада складається з представників і членів, яких призначає Гетьман. Крім того в склад Ради входять на правах членів: Отаман-Міністр, Міністр Фінансів і Державний Контролер. На Раду покладено такі повноваження: обмірковування часу і умов здійснення державних позичок; обмірковування справ дотичних державного кредиту, а також питань грошового обороту; попередній, з особистого кожний раз розпорядження Гетьмана, розгляд справ по фінансовій частині, належачих вирішенню в законодавчому порядку; обмірковування Ради подаються на погляд Гетьмана [2, с. 65-66]. 

У «Законах про тимчасовий державний устрій України» йшлося про Генеральний Суд як «найвищого хоронителя і захисника закону та найвищий суд України для справ судівництва та адміністративних». Новація полягала лише в тому, що Порядкуючий Генеральний Суддя та всі Генеральні Судді призначалися Гетьманом. Генеральний суд оголошує до загальної відомості всі закони і накази Уряду, слідкуючи за закономірністю їх видання [3, с. 106].

2 червня 1918 року було прийнято закон про зміну закону від 2 грудня 1917 року про Генеральний Суд, який, з одного боку, окреслював перспективи судової реформи, а з іншого, до її здійснення уточнював функції Генерального Суду, сформованого за часів Центральної Ради. Згідно з цим законом, Генеральний Суд мав складатися з трьох департаментів - цивільного, карного й адміністративного - і виконувати на всій території України функціїї, що до його формування належали російському Урядовому Сенату, а також касаційні функції Головного Військового Суду [1, с. 80-81].

У місцевій адміністрації, призначені Центральною Радою комісари були усунуті зі своїх посад, їх змінили так звані старости. Державна варта, тобто міліція, підпорядковувалася безпосередньо старостам: на рівні губернії функціонував помічник-інспектор Державної варти, на рівні повіту - начальник повітової Державної варти [6, с. 54]. За своїм статусом губернські старости майже повністю відповідали російським губернаторам, та й загалом система місцевої влади поступово наближалась до колишньої російської моделі [1, с. 75]. 

Таким чином, Гетьманат П. Скоропадського був трансформаційним періодом в українській історії, позначеним як досягненнями, так і прорахунками. Він відіграв вирішальну роль у формуванні української національної свідомості, збереженні української культури, пошуку шляхів самоврядності. Незважаючи на економічну та соціальну боротьбу та функціонування в авторитарних рамках, Гетьманат заклав основи для майбутнього прагнення до української державності. 

Література:

1. Гончаренко В.Д., Рогожин А.Й., Святоцький О.Д. та ін. Історія держави і права України: підручник. У 2-х т. / за ред. Тація В.Я., Рогожина А.Й., Гончаренка В.Д. Том 2. Київ: Концерн «Видавничий Дім Ін Юре», 2003. 580 с.

2. Гончаренко В. Д., Рогожин А. Й., Святоцький О. Д. Хрестоматія з історії держави і права України. Том 2. 1996 р.: Навч. посіб. для юрид. вищих навч. закладів і фак.: У 2 т. Київ: Ін Юре, 1997. 800 с.

3. Терлюк І. Я. Історія держави і права України. Практикум: навч. посіб. для студентів юрид. спец. вищ. навч. закл. Київ: Атіка, 1999. 192 с.

4. Ухач В. З. Історія держави і права України. Навчальний посібник (конспекти лекцій). Тернопіль: Вектор, 2011. 378 с.

5. Ухач В. З. Земельне питання в політиці Української держави П. Скоропадського: чергова спроба вирішення одного з ключових питань української революції 1917-1921 років. Україна в умовах реформування правової системи: сучасні реалії та міжнародний досвід: Матеріали IV Міжнародної науково-практичної конференції, м. Тернопіль, Тернопільський національний економічний університет, 5-6 квітня 2019 р. Тернопіль: Економічна думка, 2019. Т. 1. С. 125-128.

6. Ухач В. З. Державна варта в системі розбудови правоохоронних органів Української держави Павла Скоропадського. Актуальні дослідження правової та історичної науки: Матеріали Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції. Вип. 32 (м. Тернопіль, 13 травня 2021 р.). Тернопіль, 2021. С. 52-57.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
«РУСЬКА ПРАВДА»: ІСТОРИКО-ПРАВОВІ ТА МЕТОДОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ
30.11.2023 19:18
ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ ЗЕМЕЛЬНОГО ЗАКОНОДАВСТВА ЗА ДОБИ УЦР І ГЕТЬМАНАТУ
09.12.2023 23:42
СТАНОВИЩЕ ЖІНКИ У ДОБУ УКРАЇНИ-РУСИ
09.12.2023 23:35
ПРИЧИНИ, ЕТАПИ, ОСОБЛИВОСТІ ПЕРШОЇ КОДИФІКАЦІЇ ЗАКОНОДАВСТВА УСРР
09.12.2023 23:33
ОСОБЛИВОСТІ КОЗАЦЬКОГО ЗВИЧАЄВОГО ПРАВА
09.12.2023 23:31
ЕТАПИ, ОСОБЛИВОСТІ, ТРУДНОЩІ У ПРОВЕДЕННІ СУДОВОЇ РЕФОРМИ В УКРАЇНІ 1991 – 2000 рр.
09.12.2023 23:26
ЗВИЧАЄВЕ КОЗАЦЬКЕ КРИМІНАЛЬНЕ ПРАВО
09.12.2023 23:24
ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ ЗЕМЕЛЬНОЇ РЕФОРМИ ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКОЇ НАРОДНОЇ РЕСПУБЛІКИ
09.12.2023 23:22
ЗВИЧАЄВЕ ЦИВІЛЬНЕ ПРАВО В КОЗАЦЬКІЙ КУЛЬТУРІ
09.12.2023 23:17




© 2006-2024 Все права защищены При использовании материалов сайта, ссылка на www.lex-line.com.ua обязательна!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше