:: LEX :: СВІТОВИЙ ТА НАЦІОНАЛЬНИЙ ДОСВІД ЩОДО ПРЕВЕНЦІЇ БУЛІНГУ В ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 68)

Термін подання матеріалів

14 січня 2025

До початку конференції залишилось днів 25


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

СВІТОВИЙ ТА НАЦІОНАЛЬНИЙ ДОСВІД ЩОДО ПРЕВЕНЦІЇ БУЛІНГУ В ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ
 
27.05.2024 14:02
Автор: Джемула Ілона Юріївна, здобувачка 2 курсу СО «Бакалавр» юридичнoгo фaкультету, Донецький національний університет iменi Вaсиля Стусa
[Секція 2. Конституційне право. Конституційне процесуальне право. Адміністративне право. Адміністративне процесуальне право. Митне та податкове право. Міжнародне право. Муніципальне право]


Сьогодні проблема протидії та запобігання (превенції) булінгу загострюється у всьому світі, оскільки щодня все більше осіб стають жертвами цього явища. На жаль, Україна є однією з провідних країн у світі за показниками булінгу серед дітей. Згідно з інформацією Всесвітньої організації охорони здоров’я, Україна займає четверте місце серед європейських країн із найвищим рівнем підліткової агресії. 


Починаючи з січня 2019 року в Україні набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)» [1]. Саме цим законом впроваджено адміністративну відповідальність за вчинення булінгу учасниками освітнього процесу. За 2023 рік судами України було розглянуто 323 справи про булінг із них 96 справ де було винесено судом рішення про накладання стягнень [2]. Ця статистика свідчить про ефективність та активізацію дій судових та правоохоронних органів у забезпеченні справедливості та вихованні осіб, які вчинила адміністративне правопорушення, а саме булінг. Якщо подивитися з іншої сторони, дані вказують на глобальний характер цієї проблеми. Це дає змогу стверджувати, що мета виховання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення не є достатньою реакцією на проблему вирішення булінгу. Зокрема, надзвичайно актуальною та багатогранною є проблема булінгу, у зв’язку із цим метою дослідження є попередження булінгу серед підлітків, протидія булінгу з юридичного погляду в контексті захисту дітей від насильства [3]. Таким чином в Україні потрібно акцентувати увагу на заходах профілактики та попередження булінгу. Світовий досвід, показує, що такий підхід являється більш продуктивним та ефективним у порівнянні з превентивними заходами [4].


Для досягнення поставленої мети й на підставі методів дослідження пропонується проаналізувати досвід антибулінгової діяльності в Норвегії, Фінляндії, Греції та Україні. Такий аналіз дозволить виокремити позитивні риси кожної з цих країн та сформулювати конкретні пропозиції щодо удосконалення антибулінгової програми в Україні. Дослідження та порівняння успішних практик допоможуть адаптувати найкращі підходи до українських реалій, що сприятиме для більш успішної боротьби з булінгом у навчальних закладах.


Однією з найефективніших програм профілактики булінгу є фінська програма KiVa – це загальношкільна науково-обґрунтована програма, розроблена у Фінляндії [5]. Для нас важливим аспектом є побачити те, що основна увага зосереджена на навчанні спостерігачів (свідків випадків булінгу), як засобу запобігання та припинення булінгу у навчальних закладах. За допомогою комп'ютерних ігор та співпереживанням намагаються реалізувати ставлення до жертв булінгу. Мета полягає в тому, щоб у реальних ситуаціях спостерігачі не залишалися байдужими, а намагались втрутитись, захистити жертву чи викликати на допомогу дорослих. Наприклад, програма KiVa створює можливість для дітей відчути наслідки своїх дій у віртуальному середовищі та обирати тип поведінки, вчить розпізнавати булінг і як реагувати, якщо вони бачать булінг [4].


Однією з найбільш досліджених є норвезька програма Дена Олвеуса (Olweus Bulling Prevetion Programm, OBPP). Вона є найбільш дослідженою і, ймовірно, найвідомішою програмою запобігання булінгу, доступною сьогодні. Ціль цієї програми є зменшення та запобігання проблемам булінгу серед школярів та покращення стосунків з однолітками у школі. Програма OBPP базується на чотирьох ключових принципах: а) створення шкільного (а в ідеалі – і домашнього) середовища, для якого характерне тепло, позитивна зацікавленість і залученість дорослих у життя учнів; б) встановити жорсткі межі неприйнятної поведінки; в) послідовне застосування некаральних, нефізичних санкцій за неприйнятну поведінку та порушення правил; г) наявність авторитетних дорослих – взірців для наслідування поведінки [4]. 


Ця програма включає різноманітні методики: навчання працівників освітніх закладів, створення згуртованості класу, інтеграцію тем профілактики знущань у загальну навчальну програму, проведення консультацій з сертифікованими тренерами-консультантами OBPP [4], а також реалізацію анонімного анкетування тощо. Статистика підтверджує успішні результати профілактики булінгу у школах. Програма запобігання булінгу Олвеуса набула статусу пріоритетної загальнонаціональної ініціативи, що широко впроваджується в початкових і середніх школах по всій країні. На сьогоднішній день вона є однією з найбільш досліджених та дійових програм у цьому напрямку.


Цікавою також для впровадження до національної антибулінгової програми є програма у Греції щодо встановлення камер спостереження [6]. Це було головною дією, яку вживала адміністрація школи для вирішення проблеми булінгу.


В Швеції прийнято не боротися з булінгом, а створювати і підтримувати дружню атмосферу. Тому завданням для всіх дорослих є збереження дружньої і здорової атмосфери в класі, на вулиці і по всій країні, а про те, як карати кривдників, думають в останній момент. На державному рівні дітей захищають закони «Про освіту» і «Про заборону дискримінації». Державні установи Швеції, також відіграють важливу роль у профілактиці булінга. Існує спеціальна шкільна інспекція, яка займається постійним моніторингом ситуації з булінгом у школах країни.  


Однією з ключових організацій, яка займається профілактикою булінга в Швеції, є некомерційна організація «Friends» [7]. Вона працює у школах та громадах, надаючи інформацію, навчальні матеріали та підтримку учням, батькам та вчителям. «Friends» також проводить різноманітні навчальні програми та тренінги для зростання свідомості про булінг та його наслідки.


Україна також не відстає в питанні запобігання булінга, що підтверджується високим ступенем послідовності у впровадженні реформ з метою забезпечення їхньої максимальної ефективності. Зокрема, КУпАП був доповнений статтею 173-4, яка передбачає адміністративну відповідальність у вигляді штрафу від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від 20 до 40 годин за вчинення булінгу [8]. Також доцільно зазначити, що в КУпАП наявні «уповноважені посадові особи органів внутрішніх справ (Національної поліції)». Зокрема, ст. 255 «Особи, які мають право складати протоколи про адміністративні правопорушення» встановлює, що у справах про адміністративні правопорушення, що розглядаються органами, зазначеними у статтях 218–221 КУпАП, протоколи про адміністративне правопорушення за статтею 173-4 «Булінг (цькування) учасника освітнього процесу» КУпАП, а судові органи наділені правом розглядати відповідні справи й виносити судові рішення у формі ухвал або постанов [9]. Також регулює питання булінгу наказ МОН України «Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування), застосування заходів виховного впливу в закладах освіти» [10] та Закон України «Про освіту» [11].


Ефективна протидія булінгу можлива за умови залучення до неї усіх учасників освітнього процесу, Міністерства освіти і науки України, Національної поліції України, державних органів, до сфери управління яких належать заклади освіти, органів, органів місцевого самоврядування, громадських організацій тощо. Наприклад, питанням протидії булінгу в Україні займається Міністерство юстиції України в рамках проєкту «Я маю право» [12], яке проводить спеціальні навчальних тренінгів для вчителів і учнів з мета – створення нової шкільної культури, що ґрунтувалося б на пріоритеті прав людини та демократії для викорінення булінгу і створення безпечного середовища у навчальних закладах. Такі заходи сприяють поширенню усвідомлення серед учасників освітнього процесу щодо реальних негативних наслідків булінгу. Проблемою булерства також активно опікується Уповноважений Президента України з прав дитини. Додатково, існуючі навчальні програми надають можливість навчити вчителів надавати допомогу жертвам булінгу як зовнішньо, так і психологічно. 


Українські організації, що вивчають проблеми булінгу, такі як UNICEF, Благодійний фонд «Kiddo», Громадська організація «Студена», Український інститут дослідження екстремізму, Український фонд «Благополуччя дітей», «Docudays UA», громадська організація «безпечний світ» та багато інших, які активно займаються інформуванням громадськості та протидією цьому негативному явищу в дитячому середовищі [13].


Підсумовуючи, слід зазначити, що найбільш ефективним у стратегії протидії булінгу слід визнати не тільки виховання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення або спроби викорінити таке явище як булінг, але передусім акцентувати увагу на профілактиці та формуванні протидії такої поведінки серед підлітків як булінг. Пропонуємо основний фокус у попередженні булінгу спрямовувати на шкільне середовище. Важливим стає план удосконалення програм для профілактики булінгу, що включає проведення лекцій з фахівцями. Обговорення проблем булінгу на класних і батьківських зборах, а також посилення нагляду за дітьми під час перерв, у їдальні, на спортивному майданчику та на шкільному подвір'ї тощо, що є важливими кроками у боротьбі з булінгом. Важливо навчати педагогічних колективів, батьків, вихователів, працівники державних установ стратегіям профілактики булінгу і втручання при його виникненні, оскільки вони не завжди можуть виявити випадки булінгу в класі та не завжди володіють необхідними навичками управління такими ситуаціями. Профілактика та протидія булінгу пронизує всю систему шкільної освіти, охоплюючи різноманітні аспекти: від офіційних сайтів та інформаційних ресурсів до впровадження спеціальних програм в навчальний процес. Включаючи активну роль вчителів у позакласній діяльності та посилення законодавства, що регулює поведінку всіх учасників освітнього процесу.


Література:


1. Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню): Закон України від 18.12.2018. № 2657-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-19#Text.


2. У 2023 році в Україні відкрили майже 100 справ про булінг у школах. НУШ. URL: https://nus.org.ua/news/u-2023-rotsi-v-ukrayini-vidkryly-majzhe-100-sprav-pro-buling-u-shkolah/. 


3. Соціальна обумовленість та показники здоров’я підлітків та молоді: за результатами соціологічного дослідження в межах міжнародного проекту «Здоров’я та поведінкові орієнтації учнівської молоді»: моногр. / О. М. Балакірєва, Т. В. Бондар та ін.; наук. ред. О. М. Балакірєва; ЮНІСЕФ, ГО «Укр. ін-т соц. дослідж. ім. О. Яременка». Київ: Полігр. центр «Фоліант», 2019. 127 с.


4. Градова Ю. В. Булінг як антигуманне поводження: шляхи попередження в шкільному середовищі. Норвезько-українська конференція, присвячена діяльності Ф. Нансена в Україні у 1921–1922 роках. 2019. URL: https://ekhnuir.karazin.ua/server/api/core/bitstreams/5896080c-06dc-434b-823c-46d329e5db3d/content.


5. Впровадження та ефективність програми боротьби з булінгом KiVa у Фінляндії / C. Salmivalli, Е. Poskiparta, А. Ahtola, А. Haataja. 2013. № 18 (2). Р. 79–88. URL: https://doi.org/10.1027/1016-9040/ a000140.  


6. Barbosa de Andrade M. H., Cesarino G. M., Granville-Garcia A.F., Menezes V. A. Bullying among adolescents and school measures to tackle it. Cad. Saúde Colet. Rio de Janeiro Ahead of Print. 2019. URL: https://www.researchgate.net/publication/336241039_Bullying_among_adolescents_and_ school_measures_to_tackle_it 


7. Погорілець О. В. Педагогічні працівники як об'єкти булінгу. Закон і безпека. 2020. № 76 (1). с. 139-145.


8. Кодекс України Про адміністративні правопорушення: Кодекс Україyи від 07.12.1984. № 8073-X: URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/80731-10#Text.


9. Соболь Є. Сучасний аналіз судових справ, пов’язаних із вчиненням булінгу (цькування) учасниками освітнього процесу в україні. Актуальні проблеми правознавства. 2020. № 3 (24). С. 87–92. URL: Соболь.pdf (wunu.edu.ua)


10. Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти : наказ Міністерства освіти і науки України від 28 груд. 2019 р. № 1646. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0111-20 


11. Про освіту: Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII: URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.


12. в межах проекту мін’юсту «я маю право!» розпочато інформаційну кампанію #стопбулінг для дітей та їх батьків. МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ. URL: https://minjust.gov.ua/news/ministry/v-mejah-proektu-minyustu-ya-mayu-pravo-rozpochato-informatsiynu-kampaniyu-stopbuling-dlya-ditey-ta-ih-batkiv.


13. Організації, які займаються проблемами булінгу в україні. Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/osvita-2/zagalna-serednya-osvita/protidiya-bulingu/organizatsii-yaki-zaymayutsya-problemami-bulingu-v-ukraini



____________________ 

Науковий керівник: Краковська Анжеліка Євгеніївна, кандидат юридичних наук, доцент, Донецький національний університет iменi Вaсиля Стусa



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ГЕНЕЗИС АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ ТАРИФОУТВОРЕННЯ У СФЕРІ ВАНТАЖНИХ ЗАЛІЗНИЧНИХ ПЕРЕВЕЗЕНЬ
17.06.2024 11:29
ЩОДО ПИТАННЯ НЕСУМІСНОСТІ АДВОКАТСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ З ВІЙСЬКОВОЮ СЛУЖБОЮ
14.06.2024 15:07
РОЛЬ КОНСТИТУЦІЙНИХ СУДІВ У КОНЦЕПЦІЇ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ КОНСТИТУЦІЙНОЇ ДЕМОКРАТІЇ: ДЕЯКІ ТЕОРЕТИКО-ПРАВОВІ АСПЕКТИ
14.06.2024 15:03
ЕВОЛЮЦІЯ ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ МЕДІАЦІЇ У ПУБЛІЧНО-ПРАВОВИХ СПОРАХ
13.06.2024 12:15
РОЛЬ МІЖНАРОДНОГО КРИМІНАЛЬНОГО СУДУ В РОЗСЛІДУВАННІ ЗЛОЧИНІВ ТА ЗЛОЧИНІВ ПРОТИ ЛЮДЯНОСТІ ПІД ЧАС ВІЙНИ В УКРАЇНІ: ВИКЛИКИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ
13.06.2024 12:07
КОНСТИТУЦІЙНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ ПРАВА НА МЕДИЧНУ ДОПОМОГУ В УКРАЇНІ
12.06.2024 14:18
УКРАЇНА – КОНЦЕПТ СОЦІАЛЬНОЇ ДЕРЖАВИ
12.06.2024 13:53
ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КОНСТИТУЦІЙНОСТІ НОРМАТИВНИХ АКТІВ ЯК ФУНКЦІЯ РЕГЛАМЕНТУ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ
12.06.2024 13:45
ЗАХОДИ ВПЛИВУ, ЩО ЗАСТОСОВУЮТЬСЯ ДО НЕПОВНОЛІТНІХ ОСІБ ТА ОСОБЛИВОСТІ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ ЯК ЗАХОДІВ АДМІНІСТРАТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ
03.06.2024 14:19




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше