:: LEX :: СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ У ПРОТИДІЇ НЕЗАКОННОМУ ЗАВОЛОДІННЮ ТРАНСПОРТНИМИ ЗАСОБАМИ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 68)

Термін подання матеріалів

14 січня 2025

До початку конференції залишилось днів 20


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ У ПРОТИДІЇ НЕЗАКОННОМУ ЗАВОЛОДІННЮ ТРАНСПОРТНИМИ ЗАСОБАМИ
 
20.10.2009 14:33
Автор: Карабанов Дмитро Олександрович, здобувач кафедри криміналістики Київського національного університету внутрішніх справ
[Кримінальне право. Кримінальне процесуальне право. Криміналістика. Кримінологія. Кримінально-виконавче право]
1. У структурі незаконних заволодінь транспортними засобами половину становлять злочини, вчинені в Донецькій, Львівській, Дніпропетровській, Одеській та Київській областях, а також у місті Києві.
Із загальної кількості нерозкритих контрольних незаконних заволодінь автотранспортом четверта частина вчинена із застосуванням насильства, небезпечного для життя та здоров’я громадян (вчинення злочинів таким способом поширене у Донецькій, Львівській, Київській, Полтавській, Харківській та Херсонській областях).
З числа нерозкритих злочинів, які перебувають на контролі МВС України, майже у семидесяти відсотках випадків потерпілими від протиправних посягань були громадяни іноземних держав, здебільшого українського походження (Польщі, Німеччини, Італії, Росії, Франції, Угорщини, Австрії, Азербайджану, Болгарії, Греції, Лівану, Литви, Сирії, Туреччини, Швейцарії та Чехії), які перебували на території України в родичів, знайомих або в приватних справах та пересувалися автомобілями престижних марок. Місцем вчинення таких злочинів здебільшого є вулиці, подвір’я будинків та тимчасові стоянки, які не охороняються.
2. В цілому місцями вчинення незаконних заволодінь транспортними засобами є, як правило, стихійні автостоянки та вулиці міст з найбільш розгорнутою дорожньо-транспортною інфраструктурою, а саме обласні та районні центри, де вчиняється понад третину таких злочинів від загальної їх кількості по державі.
3. Вивчення кримінальних справ про розкриті злочини свідчить про те, що найбільш поширеними способами вчинення незаконних заволодінь транспортними засобами є зломи замків дверей та замків запалювання автомобілів заздалегідь підготовленими пристроями. Також при викраденні престижних марок автомобілів використовуються електронні прилади для сканування та в подальшому відключення сигналізації, яка встановлена на них.
Набуває поширення такий спосіб незаконних заволодінь автомобілями як страхове і лізингове шахрайство.
Так, у Запорізькій області працівниками карного розшуку, з використанням можливостей підрозділів оперативно-технічних заходів, інформаційних технологій та НДЕКЦ затримано злочинну групу в складі 6 осіб, які впродовж 2006-2007 роках учинили сім незаконних заволодінь автомобілями взятих на прокат у приватних фірмах, а також завідомо неправдиво повідомляли в органи внутрішніх справ про викрадення страхових автомобілів, які вони насправді реалізовували.
У західних регіонах України, насамперед у Львівській області, за аналогічною схемою розповсюджено факти страхового шахрайства з боку іноземців.
4. Рівень розкриття незаконних заволодінь транспортними засобами в Україні становить близько шістдесяти відсотків.
5. З метою посилення протидії незаконним заволодінням транспортними засобами доцільним є проведення операцій типу «Автомобіль». Такі заходи проводяться підрозділами карного розшуку у взаємодії з державною автомобільною інспекцією.
Так, в ході такого заходу розшукано та арештовано лідера злочинної групи «Саляма» - Захаряка, якому безпосередньо доказано чотири епізоди незаконних заволодінь автомобілями.
Припинено протиправну діяльність стійкої організованої групи «Чукли», у складі дванадцяти осіб, яких викрито у вчиненні в 2005-2007 роках на території семи районів Львівщини п’ятдесяти двох крадіжок, у тому числі двадцяти дев’яти незаконних заволодінь автомобілями. У злочинців вилучено викрадене майно та знаряддя вчинення злочинів, які визнано речовими доказами по дев’ятнадцяти кримінальним справам.
Затримано та заарештовано лідера та п’ять його співучасників злочинного угрупування «Доцента». Цю групу викрито у п’ятнадцяти незаконних заволодіннях автомобілями.
6. Певним позитивним зрушенням у протидії незаконним заволодінням транспортними засобами є створення в структурі Департаменту карного розшуку практичного відділу з розкриття незаконних заволодінь автотранспортом.
7. Занепокоєння викликає стан організації роботи органів внутрішніх справ щодо дієвого реагування на повідомлення (заяви) громадян про викрадення автотранспорту, проведення належної дослідчої перевірки, прийняття своєчасних та обґрунтованих рішень.
Здебільшого рішення за повідомленнями (заявами) про викрадення автотранспорту приймаються на восьмий-десятий день після звернення громадян до міліції, що дає змогу злочинцям безкарно повернути власникові за викуп викрадений автомобіль або покинути його в населених пунктах, на автошляхах та зажадати від потерпілого написання заяви про відсутність завданих збитків.
Відсутність принципового підходу до вирішення цієї проблеми призводить до прийняття органами внутрішніх справ необґрунтованих рішень про відмову в порушенні кримінальних справ за фактами незаконних заволодінь автотранспортом. Таким чином штучно покращується звітність про стан криміногенної ситуації на вказаному напрямі та результати роботи органів і підрозділів внутрішніх справ з розкриття таких злочинів.
8. Для великих міст України, насамперед Києва, Донецька, Дніпропетровська, Львова, Одеси, Харкова залишається гострою проблема незаконних заволодінь автомобілями престижних марок та бізнес-класу. Автомобілі іноземного виробництва здебільшого викрадають з метою повернення їх власникам за винагороду або для легалізації на території України та інших держав з подальшим продажем.
Злочинцями для продажу викрадаються нові автомобілі престижних марок та бізнес-класу (Ауді, БМВ, Тойота, Мерседес, Лексус, Порш, Бентлі, Шкода, Фольксваген тощо). Особи, які вчиняють такі злочини, використовують новітні технології для зняття сигналізації, злому дверних замків та замків запалювання, мають канали вивезення або збуту викраденого автотранспорту, численні зв’язки як у кримінальному середовищі, так і в міліції, державній прикордонній службі, прокуратурі та судах. У свою чергу, зв’язки з правоохоронними органами дають змогу легалізувати викрадений автотранспорт на території держави або безперешкодно перетнути державний кордон.
Майже кожний четвертий викрадений автомобіль належить до категорії престижних іномарок.
Так, працівниками УКР ГУМВС України в м. Києві затримано злочинну групу, яка тривалий час займалась незаконними заволодіннями автомобілями «Лексус», злочинців викрито у вчиненні чотирьох незаконних заволодінь автомобілями вказаної моделі, три автомобілі вилучено. Під час проведення обшуків вилучено електронну апаратуру для перепрограмування комп’ютерів автомобілів, заготовки ключів, знаряддя для злому замків запалення. Встановлено, що всі автомобілі викрадались в нічний час, переганялись до Житомирської області, де відстоювались з метою подальшого продажу до Республіки Білорусь.
Також в ході реалізації оперативної інформації працівниками УКР ГУМВС України в м. Києві спільно з ВКР Голосіївського РУ м. Києва, використовуючи можливості ДОТЗ МВС України та УОС ГУМВС України в Одеській області затримано злочинну групу, яка тривалий час займалась на території м. Києва незаконними заволодіннями автомобілів марок «Лексус» та «Тойота-Ленд Крузер». Учасники вказаної злочинної групи викриті у вчиненні п’ятнадцяти незаконних заволодінь автомобілями, з яких один вилучено. Всі автомобілі викрадались в денний час шляхом сканування під час постановки потерпілими автомобілів на сигналізацію, після чого одразу переганялись до Львівської або Одеської областей з метою подальшої реалізації за кордон України до Російської Федерації. Під час обшуків вилучено речові докази та пристрої для зламу замків запалення, а також сканери для запису сигналізації вказаних марок автомобілів та блоки запуску двигунів.
Водночас ефективність заходів з розкриття таких злочинів ще залишається низькою.
9. Не втрачає актуальності викрадення автомобілів з подальшим їх розукомплектуванням та продажем на запчастини. Головну роль у цьому відіграють так звані «шроти», СТО, авторинки та автомайстерні.
Так, працівниками ГУМВС України в Донецькій області під час перевірки авторозборки, розташованої на вул. Бахчіванджи в м. Маріуполі, виявлено п’ять автомобілів іноземного виробництва з вирізаними фрагментами номера кузова та два таких автомобілі на авторозборці, що знаходиться на вул. Кірова.
При відпрацюванні населеного пункту Котовка Біляєвського району Одеської області виявлено пункт розукомплектування автомобілів, власник якого здійснював підприємницьку діяльність без відповідного дозволу. На вказаній авторозборці виявлено шість кузовів автомобілів іноземного виробництва, які ввезені на територію України нелегальним шляхом.
У Львівській області під час проведення операції «Автомобіль» в селі Городиславовичі Пустомитівського району виявлено «шрот», де зберігалося 63 кузова з частково знищеними номерами агрегатів, з них 2 належали викраденим автомобілям та на СТО, розташованого у м. Львові виявлено 27 двигунів. Свідоцтва про реєстрацію кузовів і двигунів у власника автозлому та СТО були відсутні.
Функціонування подібних «шротів» та СТО породили вторинний ринок документів на автомобілі та їх використання при легалізації викраденого автотранспорту. Назріла нагальна необхідність опрацювати питання щодо ліцензування підприємницької діяльності, пов’язаної з функціонуванням пунктів розукомплектування автомобілів.

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
УХИЛЕННЯ ВІД СПЛАТИ ПОДАТКІВ ЯК ОДИН З СПОСОБІВ ТІНЬОВИХ ПРОЯВІВ ТА ВИДІВ ЗЛОЧИНІВ, ПРИТАМАННИХ ДЖЕРЕЛАМ ТІНЬОВИХ ВІДНОСИН У СФЕРІ ЗДІЙСНЕННЯ ТУРИСТИЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
26.08.2009 07:31
ОСОБА ЗЛОЧИНЦЯ ПРИ РОЗСЛІДУВАННІ ЗЛОЧИНІВ, ЩО ВЧИНЯЮТЬСЯ НА ҐРУНТІ РАСОВОЇ, НАЦІОНАЛЬНОЇ ЧИ РЕЛІГІЙНОЇ ВОРОЖНЕЧІ
23.09.2009 20:22
ОПЕРАТИВНА ЗАКУПІВЛЯ НАРКОТИЧНИХ ЗАСОБІВ У СТРУКТУРІ ТАКТИЧНОЇ ОПЕРАЦІЇ
20.10.2009 15:00
ОСОБЛИВОСТІ ЗАПОБІГАННЯ НЕЗАКОННОМУ ЗАВОЛОДІННЮ АВТОТРАНСПОРТОМ
20.10.2009 14:29
СУБ’ЄКТИ ЗАПОБІГАННЯ ЗЛОЧИНІВ, ПОВ’ЯЗАНИХ З ПОДАТКОМ НА ДОДАНУ ВАРТІСТЬ
19.10.2009 18:04
ПОНЯТТЯ ТА ОЗНАКИ ТАКТИЧНОЇ ОПЕРАЦІЇ У КРИМІНАЛІСТИЦІ
16.10.2009 15:07
ПЛАНИ ТА СХЕМИ ЯК ДОДАТКИ ДО СЛІДЧИХ ДІЙ
15.10.2009 18:49
МОДЕЛЮВАННЯ З ВИКОРИСТАННЯМ ПОЛІМЕРНИХ МАТЕРІАЛІВ ПРИ ДОСЛІДЖЕННІ РЕЧОВИХ ДОКАЗІВ
15.10.2009 18:44
ІСТОРІОГРАФІЯ ПРОБЛЕМИ ВСТАНОВЛЕННЯ ОСОБИ НЕВПІЗНАНОГО ТРУПА З ВИКОРИСТАННЯМ МОЖЛИВОСТЕЙ ДАКТИЛОСКОПІЇ
15.10.2009 18:41
ОСОБЛИВОСТІ ВИКРИТТЯ СЕКСУАЛЬНОГО ВБИВЦІ У ВЧИНЕНОМУ НИМ ЗЛОЧИНІ
15.10.2009 18:37




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше