ПРАВО НА ПРАВОВУ ДОПОМОГУ ПРИ СКОЄННІ ПОРУШЕНЬ ПДР, ЯК – ВСЕБІЧНЕ, ПОВНЕ І ОБ'ЄКТИВНЕ З'ЯСУВАННЯ ОБСТАВИН СПРАВИ ТА ВИРІШЕННЯ ЇЇ В ТОЧНІЙ ВІДПОВІДНОСТІ З ЗАКОНОМ
11.12.2009 22:23
Author: Рибакова Марія Володимирівна, слухач магістратури юридичного факультету Запорізького національного університету
[Administrative law. Administrative judicial law. Custom and tax law. Municipal law]
У більшості із нас є автомобілі, якими так приємно керувати, отримуючи при цьому задоволення. Але керування автомобілем несе за собою і відповідальність за виконання Правил дорожнього руху (далі - ПДР). Однак, не кожен дотримується цих правил, за що і передбачена адміністративна відповідальність. І тут, тільки трохи порушив закон, як і з’являється працівник автоінспекції, який неодмінно зупинить автомобіль і почне складати адміністративний протокол за вчинене, чи не вчинене за вашою думкою правопорушення. Значна кількість водіїв при цьому розгублюється, роблять суттєві помилки при заповненні протоколу, при написанні пояснень та взагалі у спілкуванні з представником влади. За вчинення значної кількості порушень ПДР працівники ДАІ вправі на місці виносити постанову про притягнення водія до відповідальності (накладати штраф).
Якщо постанову вже винесено, і водій не згоден з накладенням на нього штрафу, залишається лише оскаржувати постанову вищестоящому керівництву представника влади, йти до суду, звертатись у прокуратуру або ж сумлінно сплатити суму штрафу.
З 17 листопада 2008 року почали діяти зміни в законодавстві щодо порушення ПДР. Згідно закону України «Про внесення змін у деякі законодавчі акти України удосконалення регулювання відносин у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху» від 24.09.2008 р. [1] покарання за порушення стали суворіше, значно зросли штрафи, введено в дію і таке покарання як громадські роботи та адміністративний арешт, які раніше не передбачались у старій редакції. Як слідство - зросла кількість справ в районних судах з позовними вимогами про оскарження дій посадових осіб, та скасування постанов про притягнення до адміністративної відповідальності.
Якщо би водієві після складання протоколу надали принаймні декілька днів для того, щоб підготувати заперечення на інкриміноване йому правопорушення, порадитись з правознавцем, детально вивчити протокол та фотознімки (відеозаписи), ретельно розібратись із дорожньою ситуацією, яка стала імовірною причиною вчинення порушення… І тільки після цього виносили постанову по справі. Можна з впевненістю сказати, що тоді і ретельніше б складались адміністративні протоколи працівниками ДАІ, та враховуючи всі обставини, зважаючи на всі факти і докази виносилась постанова про адміністративне притягнення до відповідальності за порушення ПДР. Тобто, зменшилась би кількість справ в районних судах про оскарження дій посадових осіб, та скасування постанов про притягнення до адміністративної відповідальності, полегшилась би процедура розгляду цієї категорії справ у районних судах, так як особа яка порушила ПДР вже була підготовлена до розгляду справи у суді, та точно би знала свої позиції захисту.
Отже, право на захист – правову допомогу, згідно з ч. 1 ст. 268 Кодексу про адміністративні правопорушення України особа, яка притягається до адміністративної відповідальності має право: при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи [2]. Зазначене право на правову допомогу гарантується ст. 59 Конституції України (далі - Конституція) «Кожен має право на правову допомогу… Кожен є вільним у виборі захисника своїх прав». Дане право є непорушним та не може бути обмежене в жодному випадку в силу ст. 64 Конституції «Конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією. В умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень. Не можуть бути обмежені права і свободи, передбачені статтею 59 цієї Конституції» [3].
Право на правову допомогу мають навіть самі юристи, оскільки, наприклад, юрист з цивільних правовідносин може не володіти знаннями в галузі законодавства про адміністративні правопорушення. Слід також зауважити, що право на правову допомогу гарантоване також міжнародними документами, зокрема, ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основних свобод від 04.11.1950 р. (ратифіковано Верховною Радою України 17.07.1997 р.) [4] й ст. 2 Міжнародного пакту про громадянські та політичні права від 16.12.1966 р. (ратифіковано Указом Президії Верховної Ради Української РСР від 19.10.1973 р.) [5].
Тобто, якщо водій не володіє достатніми знаннями у галузі законодавства про адміністративні правопорушення, то йому необхідна кваліфікована правова допомога при розгляді даної справи, зокрема, для складання й написання ґрунтовних заперечень та пояснень, надання додаткових документів, встановлення необхідних фактів.
На момент складання протоколу про адміністративні порушення неможливо з’ясувати та документально підтвердити обставини, які пом’якшують чи обтяжують вину та ступінь вини водія, також неможливо надати відомості, що характеризують майновий стан водія та його особистість. Для підготовки та подання таких документів в якості доказів водію потрібен певний проміжок часу. Всі ці обставини підлягають безумовному встановленню, оскільки, впливають на відповідальність та міру покарання.
Згідно законодавства про адміністративні правопорушення, щоб отримати право на правову допомогу, про це слід заявити клопотання. Якщо водієві буде у цьому відмовлено працівником ДАІ, такі дії будуть визнані незаконними в судовому порядку, а постанову про накладення штрафу без надання права на правову допомогу – скасовано. Адже, водій в такому випадку буде позбавлений свого законного права на отримання кваліфікованої юридичної допомоги, що суперечитиме не лише законодавству України та Конституції, а й міжнародним правовим актам, що діють і на території нашої держави.
Отже своєчасне отримання правової допомоги при порушенні ПДР це можливість досягнути ефективного результату, притаманного будь-якій правовій державі, - всебічного, повного і об'єктивного з'ясування обставин справи та вирішення її в точній відповідності з законом.
Література:
1. Закон України "Про внесення змін у деякі законодавчі акти України удосконалення регулювання відносин у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху" від 24 вересня 2008 року // http://zakon.nau.ua/doc/?code=586-17
2. Кодекс про адміністративні правопорушення України від 07 грудня 1984 року // zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=80731-10
3. Конституція України від 28 червня 1996 року // gska2.rada.gov.ua/pls/site/p_constitution
4. Конвенція про захист прав людини і основних свобод від 04 листопада 1950 року // zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=995_004
5. Міжнародний пакт про громадянські та політичні права від 16 грудня 1966 року // http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=995_043
e-mail: chornenkaya@ukr.net
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter