Одним із основних викликів сучасного вітчизняного суспільства, що дістався нам від попередньої епохи є корупція. Під якою розуміють використання особою наданих їй службових повноважень та пов'язаних з цим можливостей з метою одержання неправомірної вигоди або прийняття пропозиції такої вигоди для себе чи інших осіб або відповідно обіцянка чи надання неправомірної вигоди такій особі або на її вимогу іншим фізичним чи юридичним особам з метою схилити цю особу до протиправного використання наданих їй службових повноважень та пов'язаних з цим можливостей [1].
До проблем адміністративно-правового статусу підрозділів міліції, які ведуть боротьбу із корупцією частково торкались В.Т. Білоус, М.Ю. Бездольний, А.В. Гайдук, М.В. Грищенко, Д.Г. Заброда, А.М. Куліш, М.І. Мельник, Ю.П. Мірошник, С.С. Рогульський, О.В. Терещук, Р.М. Тучак та ін. Проте безпосередньо предметом їх праць зазначена проблематика не була, свої зусилля вони зосереджували на більш загальних чи спеціальних викликах. Таким чином, проблема адміністративно-правового статусу підрозділів міліції, які здійснюють заходи щодо запобігання та протидії корупції є такою, що потребує подальших досліджень.
У відповідності до ст. ч. 4 ст. 3 Закону України від 11 червня 2009 р. № 1506-VI «Про засади запобігання та протидії корупції» до спеціально уповноважених суб’єктів протидії корупції, зокрема, віднесені спеціальні підрозділи по боротьбі з організованою злочинністю МВС України та податкова міліція [1]. Крім того, на слушну думку М.Ю, Бездольного до владних суб’єктів, одним із завдань яких є боротьба із корупцією є підрозділи міліції внутрішньої безпеки [2, c. 9].
Треба погодитись із точкою зору І.М. Риженко, що адміністративно-правовий статус суб’єктів публічної адміністрації полягає у сукупності їх обов’язків та прав в поєднанні з правосуб’єктністю, що встановлюються адміністративно-правовими нормами [3].
У відповідності до Закону України «Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю» від 30 червня 1993 р.N 3341-XII підрозділи і посадові особи по боротьбі із організованою злочинністю зобов’язані здійснювати запобігання встановленню корумпованих зв'язків з державними службовцями та посадовими особами, втягненню їх у злочинну діяльність (ст. 6).
Так як межі компетенції спеціальних підрозділів по боротьбі з організованою злочинністю визначаються на основі ч. 7 ст. 11 Закону України від 20 грудня 1990 р. № 565-ХІІ «Про міліцію», то вони мають права складати протоколи про адміністративні правопорушення, провадити особистий огляд, огляд речей, вилучення речей і документів, застосовувати інші передбачені законом заходи забезпечення провадження у справах про адміністративні правопорушення [4].
Тим самим, працівники міліції у відповідності до ст. 212-21–212-33 Глави 15-Б «Корупційні адміністративні правопорушення» КУпАП [5], мають право складати на осіб визначених у ст. 2 Закону України від 11 червня 2009 р. № 1506-VI «Про засади запобігання та протидії корупції», що здійснили одержання неправомірної вигоди, підкупу, незаконного сприяння фізичним або юридичним особам, порушення обмежень щодо заняття підприємницькою діяльністю та вимог щодо сумісництва та ін., протоколи про адміністративні правопорушення [5].
Таким чином, адміністративно-правовий статус підрозділів міліції, які здійснюють заходи щодо запобігання та протидії корупції характеризується наступними рисами:
1) до складу підрозділів, які спеціалізовано здійснюють запобігання та протидію корупції відносяться підрозділи і посадові особи міліції, які ведуть боротьбу з організованою злочинністю та податкова міліція;
2) їх адміністративно-правовий статус полягає у сукупності їх обов’язків і прав направлених на боротьбу із корупцією засобами адміністративного права;
3) основним адміністративно-правовим засобом запобігання корупції працівниками міліції є складання на осіб визначених у ст. 2 Закону України від 11 червня 2009 р. № 1506-VI «Про засади запобігання та протидії корупції» протоколів про адміністративні правопорушення за ст. ст. 212-21-212-33 КУпАП.
Отже, адміністративно-правовий статус підрозділів міліції, які здійснюють заходи щодо запобігання та протидії корупції полягає у сукупності їх обов’язків та прав, основним із яких є складання на осіб визначених у ст. 2 Закону України від 11 червня 2009 р. № 1506-VI «Про засади запобігання та протидії корупції» протоколів про адміністративні правопорушення за ст. 212-21–212-33 КУпАП.
Література:
1. Закон України від 11 червня 2009 р. № 1506-VI «Про засади запобігання та протидії корупції» // Урядовий кур’єр від 22 липня 2009 р. – № 130. – Орієнтир. – № 32. – С. 5-6.
2. Бездольний М.Ю. Адміністративно-правові засади діяльності органів внутрішніх справ щодо протидії корупції : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. юрид. наук : спец. 12.00.07 «Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право» / М.Ю. Бездольний. – К., 2007. – 18 с.
3. Риженко І.М. Статус суб’єктів адміністративно-правового захисту права власності суб’єктів господарювання в Україні / І.М. Риженко // Форум права. – № 3. – С. 531-537.
4. Закон України від 20 грудня 1990 р. № 565-ХІІ «Про міліцію» : за станом на 1 грудня 2009 р. // Відомості Верховної Ради України. – 1991. – № 4. – Ст. 20.
5. Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відповідальності за корупційні правопорушення» // Відомості Верховної Ради України. – 2000. – № 46. – Ст. 699.
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter