ОСОБЛИВОСТІ СТВОРЕННЯ ДИТЯЧОГО БУДИНКУ СІМЕЙНОГО ТИПУ
25.01.2010 19:51
Author: Свіжа Ольга Олегівна, здобувач кафедри цивільного права та процесу Хмельницького університету управління та права, асистент кафедри конституційного, адміністративного та фінансового права Хмельницького університету управління та права
[Civil and domestic law. Civil judicial law. Commercial law. Housing right. Obligation law. International private law]
В Україні зростає чисельність дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. Тому соціально орієнтована держава сприяє розвитку молодого покоління, задоволення його потреб та виконання обов’язків, передбачених Конвенцією ООН про права дитини, Всесвітньою декларацією про забезпечення виживання, захисту і розвитку дітей та Планом дій щодо її виконання. Держава Україна бере на себе обов’язок піклуватися про моральний та культурний розвиток дітей.
Дитячі будинки сімейного типу (далі - ДБСТ) вже створені в Україні, але правове регулювання відносин, що виникають під час їх створення залишається недосконалим. Проблеми законодавства, що регулює відносини, які виникають під час створення ДБСТ, і практики його застосування обумовлюють необхідність їх всебічного наукового дослідження. На жаль на сьогодні в Україні не існує комплексного дослідження сімейно-правових проблем відносин, які виникають при створенні ДБСТ. Вищезазначені обставини зумовили необхідність проведення ґрунтовного аналізу проблем , що виникають при створенні ДБСТ з точки зору сімейного права.
Створення дитячих будинків здійснюється на підставі Положення про дитячий будинок сімейного типу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 564 від 26 квітня 2002 року. Відповідно до п. 3 Даного Положення створення ДБСТ здійснюється на підставі рішення, яке приймається районною, районною у мм. Києві та Севастополі держадміністрацією, виконавчим комітетом міської ради на підставі заяви осіб або особи, які виявили бажання створити такий будинок, з урахуванням результатів навчання, подання відповідного центру соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді і висновку служби у справах дітей про наявність умов для його створення [9]. На підставі рішення між батьками-вихователями та органом, який прийняв рішення про його створення, укладається угода.
У науковій літературі підставою створення ДБСТ вважається договір про передачу дитини (дітей) на виховання до ДБСТ [6], або правові норми, що регулюють питання створення і функціонування ДБСТ [7].
На нашу думку, передумовами виникнення правовідносин по створенню ДБСТ є такий комплекс юридичних фактів: 1) письмова заява подружжя або окремої особи, яка не перебуває у шлюбі про бажання взяти для виховання та спільне проживання в сім'ю дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування; 2) рішення про створення дитячого будинку сімейного типу районної, районної у мм. Києві та Севастополі держадміністрації, виконавчого комітету міської ради; 3) позитивні результати навчання батьків-вихователів; 4)подання відповідного центру соціальних служб для сім"ї, дітей та молоді; 5)письмовий висновок відповідного відділу у справах сім'ї та молоді про наявність умов для створення дитячого будинку сімейного типу; 6)наявність у дитини статусу дитини-сироти або дитини, позбавленої батьківського піклування. На підставі рішення про створення дитячого будинку сімейного типу між батьками-вихователями та органом, який прийняв рішення про його створення, укладається угода про організацію діяльності дитячого будинку сімейного типу.
Процедура створення ДБСТ складається не тільки з укладення договору, а проходить ряд етапів, тому слід виділити дві основні стадії: переддоговірна - створення, і договірна - функціонування ДБСТ. При цьому переддоговірна стадія (створення) ДБСТ складається із наступних етапів: інформаційні кампанії щодо поширення сімейних форм, попередня робота з кандидатами на створення дитячих будинків сімейного типу, взаємодобір сім'ї та дитини.
При укладенні договору особлива увага приділяється визначенню обов'язків сторін, які підписують угоду. В угоді доцільно передбачити також умови здійснення контролю за діяльністю сім'ї. Окремо виписуються умови, за яких дія угоди може бути припинена на вимогу батьків-вихователів, у першу чергу, зумовлену появою в сім'ї обставин, за яких забезпечення нормальних умов виховання дітей є неможливим: важка хвороба батьків, зміна сімейного стану, відсутність взаєморозуміння з дітьми, конфлікти між дітьми тощо. Безперечно, припинення дії угоди є крайньою мірою, що забезпечує захист прав дітей, тому прийняттю такого рішення має передувати робота, спрямована на зміну обставин, щоб упередити вихід дітей із сім'ї.
У випадку оформлення дитячого будинку сімейного типу угода визначає умови користування житловим приміщенням, яке надається родині з метою забезпечення нормальних умов життя та розвитку вихованців. Також в угоді мають бути зазначені умови передачі в користування дитячому будинку сімейного типу транспортного засобу, земельної ділянки тощо. Це питання має бути чітко виписаним, тут варто враховувати можливості ліквідації дитячого будинку сімейного типу, переоформлення його у прийомну сім'ю тощо.
Сім'я отримує юридичний статус "дитячого будинку сімейного типу" після підписання відповідного рішення. Соціальні виплати на дітей розпочинаються на підставі підписання угоди про влаштування дитини (дітей).
Таким чином, для створенні дитячого будинку сімейного типу необхідним є складний комплекс юридичних фактів, які спрямовані на впорядкування майбутніх правовідносин, що виникають після укладення Договору про організацію діяльності дитячого будинку сімейного типу.
Джерела:
1. Андреев В.К. Представительство: понятие и сфера действия // М.И. Калинин о социалистической законности и современность. Калинин, 1975. – С. 55 – 65.
2. Байдалакіна А. Теоретичні проблеми визначення поняття «сім'я» в умовах розвитку суспільних наук // Підприємництво, господарство, право.- 2002. - С.52.
3. Пєша І.В. Дитячий будинок сімейного типу як особлива форма // Український соціум.-2003.-№1 (2).С.72.
4. Методичні рекомендації для соціальних працівників щодо соціального супроводу випускників соціальних закладів (зокрема інтернат них закладів) / Т.В. Бондаренко, О.В.Вакуленко, Н.М.Комарова /К.:Держсоцслужба, 2006.-с.53.
5. Комарова Н.М., Пєша І.В. Методичні рекомендації для соціальних працівників, державних службовців щодо розвитку сімейних форм виховання / К.: Державний інстититут сім'ї та молоді, 2006.-92 с.
6. Москалюк В. Ю.Дитячий будинок сімейного типу як форма улаштування дітей, позбавлених батьківського піклування (цивільно-правовий аспект)// автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата юридичних наук .-Харків – 2003 .
7. Антокольская М.В. Семейное право: Учебник – М.: Юрист, 1999. – 366 с.
8. Белякова А.М., Ворожейкин Е.М. Советское семейное право. Учебник. М.: Юрид. лит., 1974. – 304 с.
9. Постанова КМУ від 26 квітня 2002 р. N 564 Про затвердження Положення про дитячий будинок сімейного типу
e-mail: PRAVNIK1@mail.ru, mirandaexpert@mail.ru
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter