:: LEX ::  ІНСТИТУТ АДВОКАТУРИ, ЯК СФЕРА ПОЄДНАННЯ ОСОБИСТІСНОЇ ТА ІНСТИТУЦІЙНОЇ МОРАЛЬНОСТІ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 68)

Термін подання матеріалів

14 січня 2025

До початку конференції залишилось днів 20


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ІНСТИТУТ АДВОКАТУРИ, ЯК СФЕРА ПОЄДНАННЯ ОСОБИСТІСНОЇ ТА ІНСТИТУЦІЙНОЇ МОРАЛЬНОСТІ
 
14.02.2012 12:46
Автор: Семенюк Іван Ярославович, здобувач кафедри загальної теорії держави і права Львівського державного університету внутрішніх справ
[Секція 1. Теорія та історія держави і права. Історія політичних і правових вчень. Філософія права]

Інститут адвокатури в своїй діяльності керується принципами та правилами поведінки, які лише певною частиною прописані в праві. Актуальність порушеного питання полягає у дослідженні питання моральності адвоката, як пересічної особи, а з іншої сторони, як фахівця-захисника.

Як зазначила вчена Н. М. Таварткіладзе, “міцність основ демократичного правопорядку багато в чому залежить від того, наскільки закони, на яких він базується, узгоджуються із загальнолюдськими нормами і принципами, заснованими на таких стрижневих етичних категоріях, як справедливість, честь, гідність, пошана людської особи” [4, 12]. 

Досліджуючи проблематику правосуддя, В. С. Бігун зазначає про те,  що “юристи і по цей час шукають своє поняття права” [3, 166]. Дана гіпотеза науковця покликається на дилему сьогодення, зокрема розбіжності норми права та встановлених історією принципів суспільства. 

Слід признати, що мораль є певною вимогою, велінням, що його висуває перед людиною суспільна думка чи то голос власного сумління, а там, де все це відсутнє, нічого ніхто не вимагає – нема жодних підстав вести мову про мораль. Адвокатура урівноважує такі поняття, і в практичному втіленні поступає в силу професійних принципів. 

Як зазначив В. С. Бігун, “правосуддя, здійснюючись у формах судочинства, дозволяє узгоджувати різні праворозуміння – наприклад, вузького, якого дотримується прокурор як законник, так і широкого, якого дотримується правозахисник” [2, 59]. В даному випадку відбувається поєднання особистісної та інституційної моральності. Незважаючи на питання пересічного життя, в практичній діяльності адвокат зобов’язаний керуватися професійними принципами, що свідчить про об’єктивне вирішення проблематики поєднання ставлення до поточних речей з погляду людини та адвоката.

З погляду вченої Н. М. Таварткіладзе, правилом моралі є принцип – “поступай по відношенню до інших так, як би ти хотів, щоб поступали по відношенню до тебе” [166, 15]. Проте, це не можна віднести до адвокатури, оскільки основним аргументом в даному випадку ми вбачаємо постановку на перше місце у поглядах перспективності та престижності розвитку інституту.

Розглядаючи професійну діяльність адвокатури та її моральність, як окремого інституту, стають виразнішими дві тенденції, які призводять до різностороннього розуміння адвокатської таємниці. Перша – розширення розуміння правових аспектів до морально-етичних норм і, звідси, відповідні форми адвокатської відповідальності, тоді як інша тенденція проявляється у спробах регламентувати діяльність адвоката, передбачивши всі правові наслідки, що відповідно узагальнюватиме сучасну адвокатську етику. Професія адвоката постає такою, в якій перехрещуються і морально-правові аспекти, і суто правові. 

Інститут адвокатури, надаючи правову допомогу особі при здійсненні правосуддя, повинен перебувати в рамках прав людини та її основних свобод, які визнані національним та міжнародним правом, зокрема діяти вільно і наполегливо, відповідно до закону, визнаних професійних стандартів та загальновідомих етичних норм.

При виконанні своїх професійних обов’язків інститут адвокатури вступає у різноманітні правовідносини, внаслідок яких в адвоката виникають відповідальні обов’язки перед клієнтами, судом, органами державної влади, адвокатською спільнотою, суспільством. Адвокатура, з сторони своєї моральності, є суттєвим аргументом у практичному ствердженні прав та свобод людини і громадянина, у рамках відносин із провладними структурами. Такі особливості формують своєрідні вимоги до юридичної  деонтології, існування чітких норм адвокатської етики, що відповідає міжнародним стандартам. 

Вимоги морально – етичних норм для адвоката – є не тільки моральним орієнтиром,  а і критерієм  контролю. Будь-який принцип діючого правосуддя, що має правове обґрунтування, разом з тим є безсумнівною моральною цінністю, оскільки в даному випадку тут виражене відношення до людини, її прав та свобод, як вищої цінності суспільства. Такі цінності для захисника є зброєю захисту, засобом виконання свого професійного обов’язку, покликання.

Як зазначає вчений М. Ю. Борщевський, “ми взагалі не маємо на увазі, скільки високим повинно бути особиста внутрішня думка адвоката про його значення та роль у суспільстві. Це не мало важливо, проте не головне. Престиж адвокатури визначається не внутрішньою самооцінкою, а, навпаки, оцінкою оточуючих” [1, 18]. 

На основі вищевикладеного матеріалу варто відзначити поєднання адвокатами особистих та професійних принципів, що вбачає актуальність розширеного дослідження в більш деталізованому виявленні. 




Література:

1. Барщевский М. Ю. Адвокатская этика / М. Ю. Барщевский. – [2-е изд. испр.]. – М.: Профобразование, 2000. – 312 c. 

2. Бігун В. С. Філософія правосуддя: ідея та здійснення: [монографія] / В. С. Бігун. – К., 2011. – 330 с. (Бібліотека Міжнародного часопису “Проблеми філософії права”).

3. Ніколайчик О. Юрист у політиці: професійна деформація та результат / О. Ніколайчук // Юридична Газета.  – 2008. – № 20. – С. 1-5.

4. Таварткіладзе Н. М. Етичні основи діяльності адвоката – захисника: дис. на здобуття наук. ступеня канд. юрид. наук: спец. 12.00.10. “Судоустрій; прокуратура та адвокатура” / Н.М. Таварткіладзе. – Одеська національна юридична академія, Одеса, 2003. – 191 с. 




e-mail: pravo.lviv@yandex.ua

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ОКРЕМІ АСПЕКТИ СПІВВІДНОШЕННЯ ДЕРЖАВИ І ПРАВА
17.01.2012 21:20
ДО ПИТАННЯ ПРО МЕЖІ СУДОВОЇ ВЛАДИ: ТЕОРЕТИКО-ПРАВОВІ АСПЕКТИ
16.02.2012 16:40
ОКРЕМІ ПИТАННЯ ФОРМУВАННЯ ЄПАРХІАЛЬНИХ СУДІВ У ПРАВОСЛАВНІЙ ЦЕРКВІ
14.02.2012 16:01
КОНЦЕПЦІЯ КОМПЕТЕНТНОЇ ПРАВОВОЇ КУЛЬТУРИ
13.02.2012 17:26




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше