Законом України від 15 квітня 2014 р. «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» Кримінальний кодекс України доповнений ст. 332 – 1 «Порушення порядку в’їзду на тимчасово окупованому територію України та виїзду з неї», що потребує теоретичного осмислення та роз’яснення питання правової природи категорії «інтереси держави».
Суб’єктивна сторона відповідного злочину характеризується умислом та метою заподіяння шкоди інтересам держави, тобто особа усвідомлює суспільно небезпечний характер своїй дій і бажає в порушенні встановленого порядку в’їхативиїхати на тимчасову окуповану територію України з метою заподіяння шкоди інтересам держави. Мета заподіяння шкода інтересам держави є обов’язковою ознакою суб’єктивної сторони складу цього злочину. Порушення порядку в’їзду на тимчасово окуповану територію України та виїзду без мети заподіяти шкоду інтересам держави за відсутності ознак інших злочинів тягне адміністративну відповідальність за ст. 204-2 КУпАП. Отже, спираючись на вищесказане, можна стверджувати, що встановлення лише самого факту порушення особою порядку в’їзду на тимчасову окуповану територію України чи виїзду з неї не може бути достатнім для висновку про наявність мети заподіяння шкоди інтересам держави.
Коло інтересів держави є дуже широким. Так, відповідно до Конституції України – це, зокрема, забезпечення прав і свобод людини, соціального захисту, захист суверенітету і територіальної цілісності України. Тому для того, щоб встановити була заподіяна шкода саме інтересам держави чи ні, треба звузити зазначене коло інтересів держави. Для цього, треба сказати, що об’єктом даного злочину є суспільні відносини по забезпеченню особливого правового режиму на тимчасово окупованій території України, а саме відновлення конституційного ладу України в межах тимчасово окупованої території. Відтак, і мета буде полягати у подоланні перешкод державою по відновленню в межах тимчасово окупованої території конституційного ладу України. Так особа, яка буде затримана під час незаконного в’їзду або виїзду на тимчасово окуповану територію України, може мати на меті проведення агітаційних закликів, передачі коштів незаконним органам, які утворенні на тимчасово окупованій території, зброї для вчинення терористичних актів або ж перевезення продуктів харчування для подальшого продажу.
Важливе значення для розуміння категорії «інтереси держави» має Рішення КСУ у справі за конституційними поданнями Вищого арбітражного суду України та Генеральної прокуратури України щодо офіційного тлумачення положень ст. 2 Арбітражного процесуального кодексу України від 8.04.1999 року (справа про представництво прокуратурою України інтересів держави в арбітражному (господарському) суді). В абзаці 2 п. 3 цього Рішення КСУ зазначив, що інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди наявна потреба у здійсненні загальнодержавних дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб'єктів права власності та господарювання тощо.
Отже, викладене вище свідчить, що категорія «інтереси держави» є оціночним поняттям, важливим елементом якого є саме мета. Слідчі та судді обов’язково повинні звертати увагу на необхідність доказування в кожному випадку наявності у особи, яка порушила порядок в’їзду на тимчасово окуповану територію України та виїзду з неї, саме мети заподіяння шкоди інтересам держави. Враховуючи, що мета вказаного діяння – єдиний критерій для його відмежування від адміністративного правопорушення.
|