Виконання завдань органами Національної поліції України щодо боротьби із злочинністю, забезпечення конституційних прав громадян та публічного порядку безпосередньо пов’язане з належною організацією та ефективним виконанням внутрішньо-організаційних функцій.
Аналітичну роботу розуміють як комплекс організаційних методів та методичних прийомів, метою яких є вивчення інформації про стан злочинності і публічного порядку, аналіз результатів практичної діяльності органів поліції, а також тих умов, в яких вони функціонують. Завдяки цьому можна виявити та дати оцінку проблемам, що виникають, сформулювати цілі, визначити об’єктивно необхідні функції, обґрунтувати структуру та підвищити ефективність діяльності системи [1, с. 78].
На даний час, аналітичне забезпечення становить самостійну систему, яка характеризується певними принципами організації й управління, що має властиві їй функції та чітко сформульовані цілі розвитку як на найближчий, так і на перспективний періоди, та складається, у свою чергу, з підсистем, між якими існують стійкі структурні зв’язки [2, с. 68].
Підрозділи організаційно-аналітичного забезпечення та оперативного реагування відіграють ключову роль в інформаційно-аналітичному забезпеченні органів поліції, що включає також забезпечення обігу інформації.
Управління організаційно-аналітичного забезпечення та оперативного реагування (далі - УОАЗОР) здійснюють координацію, аналіз, планування, контроль та узгодження діяльності структурних підрозділів апарату Головних управлінь Національної поліції (далі – ГУ НП) та відокремлених структурних підрозділів ГУ з питань забезпечення публічної безпеки і порядку, охорони прав і свобод людини, інтересів суспільства і держави, протидії злочинності, а також надання в межах, визначених законом, послуг з допомоги особам, які з особистих, економічних, соціальних причин або внаслідок надзвичайних ситуацій потребують такої допомоги [3].
Вказані підрозділи забезпечують і здійснюють в межах своєї компетенції функції Національної поліції України щодо координації, аналізу, планування, контролю та узгодження дій територіальних (міжрегіональних) органів, структурних (відокремлених) підрозділів поліції з реалізації державної політики у сфері забезпечення публічної безпеки і порядку, охорони та захисту прав і свобод людини, інтересів суспільства і держави та протидії злочинності.
Можна виокремити наступні функції:
1. Збір інформації про криміногенну ситуацію на території обслуговування Національної поліції.
2. Підготовка інформаційних документів, що має на меті забезпечити зберігання інформації в діяльності підрозділів інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності органів Національної поліції.
3. Обмін інформацією з правоохоронними органами та іншими органами державної влади.
4. Інформування керівництва про стан виконання підрозділами Національної поліції покладених на них завдань.
5. Формування та ведення інформаційних ресурсів. Згідно зі ст. 25 Закону України «Про Національну поліцію» поліція формує бази даних, що входять до єдиної інформаційної системи Міністерства внутрішніх справ України [4].
В умовах стрімкого зростання інформаційних потоків і вкрай короткого терміну для прийняття рішень, першочерговим завданням постає створення для керівників різних рівнів, особливо органів державної влади та місцевого самоврядування, сучасного технологічного середовища, що сприяє оперативному аналізу інформації та прийняттю ефективних управлінських рішень як у поточних (планових), так і в надзвичайних (позапланових) кризових ситуаціях. Найважливішим елементом цього середовища є побудова ситуаційних центрів різних рівнів.
Утворені в системі Національної поліції ситуаційні центри – це підрозділи зі збору, опрацювання й аналізу інформації щодо рівня, структури і динаміки злочинності по всій Україні. Є ситуаційний центр Національної поліції, де проводиться лише збір та опрацювання інформації, і ситуаційні центри в місті Києві та областях, у складі яких працює служба «102».
Таким чином, інформаційно-аналітична робота в органах Національної поліції будучи однією із функцій процесу управління, завдяки підрозділам УОАЗОР трансформується у виконання вказаними підрозділами в межах своєї компетенції функцій Національної поліції України.
Джерела:
1. Ковтун І. В. Організаційно-аналітичне забезпечення діяльності кримінальної міліції: проблемні аспекти. Вісник Академії управління МВС України. Київ, 2009. № 3. С. 71–80.
2. Пеньков С. В. Аналіз організації інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності Національної поліції України. Вісник Харківського національного університету внутрішніх справ. Харків, 2017. № 3 (78). С. 66–73.
3. Про затвердження Типового положення про управління організаційно-аналітичного забезпечення та оперативного реагування головних управлінь Національної поліції України в Автономній Республіці Крим та м. Севастополі, областях, м. Києві : наказ МВС України від 22.01.2016 р. № 39. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0216-16
4. Про Національну поліцію : Закон України від 02.07.2015 р. № 58-VIII. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/580-19
___________________________
Науковий керівник: Йосифович Данило Ігорович, кандидат юридичних наук, доцент, полковник поліції, завідувач кафедри адміністративного права та адміністративного процесу факультету №3 Інститут з підготовки фахівців для підрозділів Національної поліції, Львівський державний університет внутрішніх справ
|