Сучасна антикорупційна державна політика за часів незалежності України є найдієвішою. Про це свідчить створення системи ефективно працюючих спеціальних антикорупційних органів. Завершальним етапом у формуванні цієї системи є триваючий наразі процес створення Вищого антикорупційного суду.
Корупція в Україні набула ознак системного та глобального явища. Зменшення рівня корупції в Україні, наголошують К.В. Ростовська та Н.В. Гришина, можливе лише за умови втілення в життя ефективних політичних, правових та організаційних механізмів подолання корупції [7]. Семенюк Я., зазначає, що для країн на кшталт України, де корупція стала національною ознакою та існує в усіх соціальних інститутах – від освіти та медицини до правоохоронної системи, створення Антикорупційного суду – не лише правове питання. Створення такого суду демонструє зміни системи судової ланки [8]. З моменту прийняття Закону України № 2447-VIII «Про Вищий антикорупційний суд» 7 червня 2018 року [6] пройшло не багато часу, тому, на наш погляд, актуальним є дослідження саме адміністративно-правового статусу ВАС України.
Так, Квасневська Н.Д. зазначає, що адміністративно-правовий статус судів загальної юрисдикції має неоднорідну структуру, яку становлять окремі, але тісно пов’язані між собою елементи, а саме: 1) порядок формування судів загальної юрисдикції; 2) мета й завдання діяльності судів загальної юрисдикції; 3) адміністративно-правові повноваження та функції судів загальної юрисдикції; 4) принципи й гарантії діяльності судів загальної юрисдикції [3]. Цей же науковець визначає адміністративно-правовий статус Верховного Суду України як закріплену в нормах адміністративного законодавства систему взаємопов’язаних та взаємообумовлених елементів, що визначають правове становище Верховного Суду України в адміністративно-правових відносинах з іншими суб’єктами, а також характеризують його роль та призначення в управлінні системою судів загальної юрисдикції [2]. Олефіренко Н. визначає, що адміністративно-правовий статус адміністративного суду в Україні охоплює врегульований законодавством порядок створення, реорганізації, ліквідації адміністративних судів, визначення функцій і завдань суду та наділення його необхідною компетенцією [5]. А.О. Неугодніков робить висновок, що адміністративно-правовий статус адміністративного суду в Україні представляє собою врегульований законодавством порядок створення, реорганізації, ліквідації цього органу, визначення функцій і завдань адміністративного суду та наділення цього органу необхідною компетенцією для виконання покладених на нього державою прав та обов’язків [4]. Бабенко К.А. зазначає, що одним із елементів правого статусу адміністративних судів є правосуб’єктність, яка полягає у визначенні функцій і завдань та розкритті адміністративних процедур створення, реорганізації, ліквідації адміністративних судів. Також К.А. Бабенко зазначає, що правовий статус адміністративних судів складається з певних блоків : організаційного блоку, які описують порядок утворення й структуру адміністративних судів, встановлення посад суддів та апарату суду, цільового блоку, який визначає функції адміністративних судів, компетенції адміністративного суду, яка представляють собою сукупність прав та обов’язків суду, суддів, посадових обов’язків апарату суду. Більше того, цей науковець пропонує в системі адміністративних судів виокремлювати правовий статус системи адміністративного судочинства в цілому; адміністративно-правовий статус окружних апеляційних та Вищого адміністративного суду адміністративно-правовий статус судді адміністративного суду та апарату адміністративного суду [1]. Підтримуючи зазначені концепції адміністративно-правового статусу судів, вважаємо, що на особливості такого статусу ВАС в України безпосередньо впливає сфера адміністративно-правового регулювання його діяльності.
З урахуванням положень Закону України «Про Вищий антикорупційний суд», на наш погляд адміністративно-правове регулювання діяльності ВАС здійснюється в таких напрямах: створення, реорганізації та ліквідації ВАС; кадрова, фінансова робота, робота з матеріально-технічного та інформаційного забезпечення ВАС та його апарату; заміщення вакантних посад державних службовців апарату ВАС, їх призначення та звільнення; регулювання питань відбору, призначення, звільнення, відставки суддів ВАС, його голови, заступників, керівника його апарату та його заступників; встановлення меж повноважень суддів ВАС, які обіймають адміністративні посади; правове регулюванням особистого прийому громадян у ВАС; доступ до публічної інформації; правове регулюванням суддівського самоврядування ВАС; організація захисту суддів ВАС, охорона приміщень ВАС, підтримання в них правопорядку; заохочення і дисциплінарна відповідальність суддів та державних службовців апарату ВАС; забезпечення діяльності ВАС судовою адміністрацією тощо. На наш погляд, адміністративно-правовий статус ВАС можна визначити як врегульований законодавством порядок створення, реорганізації, ліквідації, визначення функцій і завдань ВАС, наділення цього суду та його посадових осіб необхідною компетенцією з метою підтримання незалежності, ефективності роботи та обов’язковості виконання рішень ВАС. Можна констатувати, що на сучасному етапі відбувається процес формування ВАС, а тому дослідження змісту його адміністративно-правового статусу триватиме.
Перспективними напрями наших наукових досліджень у цій сфері буде аналіз правового статусу системи антикорупційного судочинства, правового статусу ВАС як суду першої та апеляційної інстанцій, адміністративно-правового статусу суддів ВАС та його апарату.
Література:
1. Бабенко К. А. Особливості правового статусу адміністративних судів / К. А. Бабенко // Форум права. - 2016. - № 3. - С. 16–18. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/FP_index.htm_2016_3_5.
2. Квасневська Н.Д. Верховний суд України: проблеми визначення адміністративно-правового статусу // Європейські перспективи № 1, 2016. – С. 45 - 49
3. Квасневська Н.Д. Поняття й особливості адміністративно-правового статусу судів загальної юрисдикції // Науковий вісник Херсонського державного університету –№ 3-2Том 1, 2015. - С. 139 – 143 - Режим доступу: http://www.lj.kherson.ua/2015/pravo03-2/part_1/37.pdf
4. Неугодніков А.О. Правовий статус адміністративного суду в Україні: адміністративно-правовий аспект: автореф. Дис.. на здобуття наук. Ступеня канд. юрид. наук: спец. 12.00.07 / А.О. Неугодніков. – О.,2006. – 18 с.
5. Олефіренко Н. Адміністративно-правовий статус адміністративного суду в Україні // Адміністративне судочинство - № 3(4). – 2013 – С. 152-155
6. Про Вищий антикорупційний суд: Закон України від 7 червня 2018 року № 2447-VIII // Відомості Верховної Ради України від 15.06.2018 — 2018 р. — № 24. — стор. 5. — стаття 212
7. Ростовська К. В. Міжнародний досвід боротьби з корупцією в правоохоронних органах / К. В. Ростовська, Н. В. Гришина // Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія : Право. - 2016. - вип. 22. - С. 89-92. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKhIPR_2016_22_22
8. Світовий досвід. Як працює Антикорупційний суд в інших країнах - Режим доступу: https://fakty.com.ua/ua/ukraine/20180607-valyat-lis-i-kydayutsya-kaminnyam-romy-zaselyly-golosiyivskyj-park/
_______________________
Науковий керівник: Макушев Петро Васильович, доктор юридичних наук, професор, Дніпровський гуманітарний університет
|