У зв’язку із прийняттям Закону України «Про приватизацію державного та комунального майна» активізувались відносини у сфері малої приватизації. Так, кількість учасників, які брали участь в аукціонах з продажу об’єктів малої приватизації, склала 6,5 тисячі, при цьому максимальна кількість учасників, що брали участь в одному аукціоні - 35. Кількість успішних аукціонів, проведених у системі ProZorro.Продажі протягом 2018 року - 6,6 тисячі [2].
Відповідно до ч. 1 ст. 26 «Оформлення угод приватизації» Закону України «Про приватизацію державного та комунального майна» під час приватизації об’єкта державної або комунальної власності шляхом його продажу на аукціоні, викупу між продавцем і покупцем укладається відповідний договір купівлі-продажу [8]. Як зазначає, Биков Р.Ю., в юридичному контексті приватизація – це майнова угода між суб’єктами приватизації, змістом якої є платне, частково платне або безоплатне відчуження державного майна [1]. Таким чином, сучасний стан процесу малої приватизації в Україні свідчить про важливу роль договірного врегулюванні цих відносин.
Підтвердженням тому є присвячений цьому 4 розділ «Договірні відносини приватизації» Закону України «Про приватизацію державного та комунального майна». Водночас, однією із новел Закону України «Про приватизацію державного та комунального майна» 2018 року стало залучення до процесу приватизації організатора аукціону та операторів електронних майданчиків, а саме юридичних осіб, що мають право використовувати електронний майданчик та діють відповідно до договору, укладеного з адміністратором електронної торгової системи, істотні умови якого визначаються Кабінетом Міністрів України. Типовий договір між організатором аукціону та операторами електронних майданчиків затверджується Фондом державного майна України [7]. З наведеної інформації вбачаються певні особливості таких договірних відносин, що пов’язано із реалізацією владних повноважень органів приватизації.
Відповідно до п. 16. ч. 1 ст. 4 Кодексу адміністративного судочинства адміністративний договір - це спільний правовий акт суб’єктів владних повноважень або правовий акт за участю суб’єкта владних повноважень та іншої особи, що ґрунтується на їх волеузгодженні, має форму договору, угоди, протоколу, меморандуму тощо, визначає взаємні права та обов’язки його учасників у публічно-правовій сфері і укладається на підставі закону [3].
Скворцов С.С. виокремлює обов'язкові і факультативні ознаки адміністративного договору. До обов'язкових ознак автор відносить такі: однією із сторін договору завжди виступає державний орган виконавчої влади; договір повинен укладатися для досягнення публічних інтересів. До факультативних: тісний зв'язок з адміністративним актом; юридичну базу договору складають норми адміністративного права; особлива процедура укладання договорів; договір виступає як юридичний факт. У роботі відзначається, що обов'язкові ознаки за своєю природою є спеціальними, тобто вони присутні обов'язково у будь-якому договорі, у той час як факультативні можуть бути відсутніми у деяких видах договорів [9, c. 14]. На наш погляд, зазначені ознаки характерні і для договорів у сфері малої приватизації.
Важливою ознакою адміністративного договору є суб'єктний склад. Скворцов С.С. зазначає, що однією із сторін адміністративного договору завжди виступає державно-владний суб'єкт, що реалізує цілі, задачі і функції державного управління. Тому в адміністративному договорі завжди виражається державна воля [9, c. 13]. На наш погляд, ця ознака характерна і для договорів у сфері малої приватизації. Так, однією із сторін договорів купівля-продажу, що укладаються в процесі приватизації та в договорах між організатором аукціону та операторами електронних майданчиків завжди є державні органи приватизації чи місцеві ради, органи приватизації територіальних громад.
Публічним інтересом при укладенні договору є прискорення економічного зростання, залучення іноземних і внутрішніх інвестицій, зменшення частки державної або комунальної власності у структурі економіки України шляхом продажу об’єктів приватизації ефективному приватному власнику. Ці договори укладаються відповідно до Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна» від 18 січня 2018 року, Постанов Кабінету Міністрів України [6; 5], Наказів Фонду державного майна України (ФДМУ) [4; 7]. Наказами регіональних відділень ФДМУ по областях затверджуються результати продажу об’єктів малої приватизації.
У сфері малої приватизації договір виступає як юридичний факт, який є єдиною підставою для наділення відповідними повноваженнями операторів електронних майданчиків та закріплення факту переходу права власності на об’єкт малої приватизації до приватної фізичної чи юридичної особи. Відповідно до ч. 2 ст. 26 Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна» у змісті угоди приватизації передбачені її особливі умови, що відображають владні повноваження органів приватизації. А у типовому договорі про проведення електронних аукціонів з продажу об’єктів малої приватизації між організатором аукціону та оператором електронного майданчика відображаються делеговані владні повноваження зазначених суб’єктів.
З урахуванням зазначеного, ми вважаємо, що угоди приватизації та договори про проведення електронних аукціонів з продажу об’єктів малої приватизації між організатором аукціону та оператором електронного майданчика мають ознаки адміністративних договорів.
Література:
1. Биков Р.Ю. Ефективність приватизації державного майна в Україні. Державне управління: удосконалення та розвиток. - № 3. - 2009 – Режим доступу: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=35
2. ДП «ПРОЗОРРО.ПРОДАЖІ» підбило підсумки за 2018 рік – Режим доступу: https://www.kmu.gov.ua/ua/news/dp-prozorroprodazhi-pidbilo-pidsumki-za-2018-rik
3. Кодекс адміністративного судочинства України від 6 липня 2005 року № 2747-IV // Голос України від 23.08.2005 — № 158
4. Про затвердження переліків об’єктів малої приватизації, що підлягають приватизації в 2018 році: Наказ Фонду державного майна України від 27.12.18 № 1637 – Режим доступу: http://www.spfu.gov.ua/userfiles/files/NAKAZ_1637_27122018.pdf
5. Про затвердження Порядку відбору операторів електронних майданчиків для організації проведення електронних аукціонів з продажу об’єктів малої приватизації, авторизації електронних майданчиків та визначення адміністратора електронної торгової системи: Постанова Кабінету Міністрів України від від 10 травня 2018 р. № 433 // Урядовий кур'єр від 06.06.2018 — № 105
6. Про затвердження Порядку проведення електронних аукціонів для продажу об’єктів малої приватизаці: Постанова Кабінету Міністрів України від 2018-05-10 № 432 – Режим доступу: http://www.spfu.gov.ua/ru/documents/tagged-baza/spf-privatization-framework-adeg.html
7. Про затвердження Типового договору про проведення електронних аукціонів з продажу об’єктів малої приватизації між організатором аукціону та оператором електронного майданчика: Наказ Фонду Державного майна України від 02.05.2018 № 592 – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0624-18#n14
8. Про приватизацію державного та комунального майна : Закон України від 18 січня 2018 року № 2269–VIII // Відомості Верховної Ради України від 23.03.2018 – 2018 р. – № 12. – стор. 5. – стаття 68
9. Скворцов С.С. Адміністративний договір як засіб управлінської діяльності : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. юрид. наук : спец. 12.00.07 «теорія управління; адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право» / С.С. Скворцов— Харків, 2005. — 27 с.
_________________________
Науковий керівник: Макушев Петро Васильович, доктор юридичних наук, професор, Дніпровський гуманітарний університет
|