Огляд місця події по кримінальних справах про дорожньо-транспортні події займає особливе місце серед інших слідчих дій. Він є невідкладною слідчою дією й може проводитися до порушення кримінальної справи. Крім цього, у більшості випадків повторити огляд місця події в початковому обсязі неможливо. За характером виконуваних дій, огляд місця події по справах про дорожньо-транспортні події — досить складний і кропіткий захід: доводиться вивчати значну кількість найрізноманітніших об’єктів, протягом тривалого часу, найчастіше в складних погодних умовах, у нічний час доби, при непростій психологічній обстановці, пов’язаній з дорожньо-транспортною подією.
На початковому етапі розслідування дорожньо-транспортних подій можуть бути упущені важливі деталі, які здаються несуттєвими, але завдяки наявності фотознімків, згодом, можуть мати важливе доказове значення. Необхідно, щоб фотознімки ілюстрували дорожньо-транспортну подію не ізольовано, а були зібрані в єдиний фотодокумент, репортаж з місця події, який був би зрозумілий будь-якому учасникові судочинства, що згодом буде вивчати картину місця, обстановки, результатів події, яка відбулася.
Результативність огляду місця дорожньо-транспортної події багато в чому залежить від вмілого використання криміналістичних засобів і методів, призначених для фіксації ходу, етапів даної слідчої дії. Ці особливості визначають основне завдання огляду: відтворити всю найбільш важливу, істотну для засвоєння обставин події інформацію, особливості злочину та його наслідку. Тому, з цією метою фотографують: а) обстановку місця дорожньо-транспортної події, яка відображає сукупність зовнішніх умов, у яких відбувалося розслідування події, положення й стан предметів; б) об’єкти, на які були спрямовані дії порушника, їх положення, стан і особливості, які характеризують спосіб дії, що був використаний; в) сліди пересування автотранспортних засобів та осіб на місці події або сліди інших дій; г) наслідки злочину або події, причини якої встановлюється; д) сліди, речові докази, предмети, що мають значення для з’ясування й уточнення сутності події, яка відбулася (Дмітрієв Є.Н., 2009 р.).
Отже, сьогодні вже неможливо кваліфіковано оглянути та зафіксувати обстановку, наявні на місці дорожньо-транспортної події сліди, без застосування фотозйомки. Однак, як показує вивчення кримінальних справ порушених за фактами дорожньо-транспортних подій, засоби криміналістичної фотографії використовуються не повною мірою та не завжди правильно. Зокрема, під час фотозйомки використовуються цифрові фотоапарати з недостатньою роздільною здатністю для якісної фотозйомки, порушуються прийоми та методи самої зйомки.
Під час огляду місця дорожньо-транспортної події необхідна точна фіксація за допомогою фотографування положення об’єктів на місці події, розташування й взаєморозташування слідів і речових доказів. Однак у реальності фотозйомка часто не здійснюється або проводиться зі значними порушеннями (відсутність загального виду місця події, «прив’язки» слідів і об’єктів один до одного, а також до нерухливих орієнтирів, детальних фотознімків виявлених слідів, ушкоджень), а в ряді випадків фотозйомка взагалі проводиться просто «для галочки» у протоколі про застосування технічних засобів, тому якість фототаблиць незадовільна.
Проведене вивчення думки фахівців-автотехніків показало, що на їх думку, неоціненну допомогу при проведенні автотехнічної експертизи надасть нормативне закріплення обов’язкового застосування при огляді місць дорожньо-транспортних подій цифрового фотоапарата роздільною здатністю не менш 8 Мп, як працівниками експертної служби, так і слідчими, а також працівниками ДАІ, які виїжджають на огляд місць таких подій. Важливо, щоб автомобілі, які були учасниками дорожньо-транспортної події були сфотографовані з усіх боків: спереду, ззаду й з обох боків. Необхідно, щоб були відображені всі деталі автомобілів, навіть ті, які не мають слідів ушкоджень, тому що іноді виникає необхідність описати в протоколі й неушкоджені частини. У всіх випадках кількість знімків повинна бути такою, щоб слідчий і експерт або спеціаліст, при необхідності, могли відновити за різними орієнтирами і дорожніми знаках положення автомобілів після зіткнення й місце їх розташування. Якісне застосування сучасної цифрової фототехніки надалі при проведенні судової автотехнічної, трасологічної і інших видів експертиз дозволить встановити багато важливих обставин у справі (Демідова Т.В., 2010 р.).
Тому, з урахуванням доказового значення фотознімків, нескладності застосування сучасної цифрової фотоапаратури, технічної можливості одержувати фотознімки відразу ж після зйомки, необхідно закріпити в кримінально-процесуальному законодавстві обов’язкове застосування фотозйомки при огляді місць дорожньо-транспортних подій.
|