:: LEX :: ПРОБЛЕМИ ЗАЛУЧЕННЯ ОКРЕМИХ ФАХІВЦІВ, В ЯКОСТІ СПЕЦІАЛІСТІВ, ДО РОЗСЛІДУВАННЯ ДОРОЖНЬО-ТРАНСПОРТНИХ ПОДІЙ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 68)

Термін подання матеріалів

14 січня 2025

До початку конференції залишилось днів 19


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ПРОБЛЕМИ ЗАЛУЧЕННЯ ОКРЕМИХ ФАХІВЦІВ, В ЯКОСТІ СПЕЦІАЛІСТІВ, ДО РОЗСЛІДУВАННЯ ДОРОЖНЬО-ТРАНСПОРТНИХ ПОДІЙ
 
17.06.2012 18:33
Автор: Сас Михайло В’ячеславович, здобувач кафедри криміналістики Донецького юридичного інституту МВС України
[Секція 4. Кримінальне право. Кримінальне процесуальне право. Криміналістика. Кримінологія. Кримінально-виконавче право]

Огляд місця події є однією з перших процесуальних дій, яка проводиться по кримінальних справах про дорожньо-транспортні події. У багатьох випадках при розслідуванні таких подій обстановка місця події, зафіксована в протоколі огляду, є єдиним джерелом відомостей, на яких до певного моменту ґрунтується проведення інших слідчих дій. Тому, аналізуючи роль спеціаліста в огляді місця дорожньо-транспортної події необхідно зупинитися на питанні меж його діяльності в плані надання допомоги слідчому. На жаль, в багатьох спеціальних публікаціях, діяльність спеціалістів зводиться до надання лише технічної допомоги й проведення попередніх досліджень, результати яких можуть використовуватися в оперативно-розшуковій діяльності (наприклад, для розшуку автомобіля і водія який вчинив наїзд на пішохода і зник з місця події). Однак при досить високій кваліфікації осіб, які залучаються в якості спеціалістів, належного забезпечення їх науково-технічними засобами, можливості таких спеціалістів у виконанні поставлених завдань значно розширюються.

По кримінальних справах про дорожньо-транспортні події огляд місця події є вузловою процесуальною дією, від якості проведення якої залежить хід усього розслідування й правильність прийнятих рішень, оскільки це дозволяє одержати широке коло доказової інформації, визначити шлях пошуку відомостей з інших джерел, а також забезпечити перевірку їх об’єктивності. Тому необхідно широко залучати працівників експертної служби МВС України, інститутів судових експертиз для надання допомоги слідчому при проведенні оглядів місць дорожньо-транспортних подій (Жулєв В.І., Степаніщев А.В., 2004 р.).

Проведене вивчення кримінальних справ показало, що при залученні фахівців у якості спеціалістів, до огляду дорожньо-транспортних подій, допускається чимало помилок. Зокрема, не завжди коли це оптимально з тактичної точки зору, використовується допомога фахівців-криміналістів. Роль фахівців-автотехніків нерідко виконують працівники ДАІ. Однак, лише досвідчений фахівець-автотехнік може надати дієві рекомендації щодо використання виявлених слідів, зокрема, для розшуку автотранспорту й водія, який зник з місця події (Демідова Т.В., 2010 р.).

Нерідко слідчі та працівники органу дізнання, які виїдають на місця дорожньо-транспортних подій розглядають фахівців-криміналістів, й інших фахівців, як необов’язкових учасників слідчих дій, на практиці мають місце випадки неефективного керівництва діяльністю фахівців, які залучаються до оглядів в якості спеціалістів.

Під час огляду місця дорожньо-транспортної події кожний фахівець, який залучений в якості спеціаліста може надати допомогу в збиранні даних, які знадобляться для призначення автотехнічної, трасологічної, судово-медичної й інших експертиз. Крім того, такі спеціалісти допомагають слідчому зібрати криміналістично значиму інформацію, яка може бути корисної для успішного розслідування дорожньо-транспортної події.

Конкретна допомога фахівця-автотехніка може полягати: а) у вимірюваннях дорожньої ділянки з окремими елементами, розміток, слідів гальмування, відрізків дороги, які відображають довжину радіуса її повороту й т.ін.; б) у використанні для перевірки транспортних засобів діагностичної апаратури, визначенні технічного стану частин, деталей, вузлів; в) у дачі рекомендацій про використання при описі транспортних засобів правильної технічної термінології; г) у кресленні, на прохання слідчого, планів, схем; д) у дачі консультацій з питань навантаження й транспортування зруйнованих транспортних засобів або їх буксирування й т.ін. В окремих випадках допомога цього фахівця може знадобитися й при огляді трупа, зокрема — для більш кваліфікованої оцінки слідів транспортних засобів, виявлених на одязі потерпілого (Іванов Л.А., 1993 р.).

Залучений в якості спеціаліста фахівець-автотехнік, разом з фахівцем-криміналістом, може надати допомогу при описі в протоколі дорожньої обстановки, дорожніх умов, транспортного засобу, його вузлів і деталей; у складанні схеми місця події. Він може брати участь у вилученні деталей, які зламалися або від’єдналися, несправних вузлів і агрегатів, порушення в роботі яких могли викликати або вплинути на виникнення й розвиток дорожньо-транспортної події.

Фахівець-криміналіст при огляді місця дорожньо-транспортної події може надати допомогу в застосуванні фото- і відеозйомки, у виявленні, вилученні, попередньому дослідженні, збереженні й упакуванні слідів транспортних засобів. Його допомога може також знадобитися й при огляді транспортного засобу, виявленні слідів, які залишилися на ньому, і при огляді трупа (Демідова Т.В., 2010 р.).

Трасологічне дослідження слідів на місці дорожньо-транспортної події дозволяє встановлювати відомості, які сприяють з’ясуванню механізму такої події. Залучений в якості спеціаліста фахівець-трасолог, провівши вивчення збережених слідів і встановивши на цій основі їх зв’язок з іншими слідами й об’єктами, які мають відношення до розслідуваної події, у необхідних випадках може надати допомогу в уявній реконструкції події, що суттєво полегшує виявлення нових слідів. Спільна побудова версій надає істотну допомогу слідчому в правильному сприйнятті обстановки, обставин місця події, слідів на автотранспортних засобах. Крім того, фахівець-трасолог може визначити, які саме зміни обстановки місця події привели до перекручувань у виявлених слідах. Інформація такого фахівця може також бути корисною під час вибору тактики огляду місця дорожньо-транспортної події. Зокрема, вирішенні питань про те, із чого розпочати, у якій послідовності здійснювати огляд, які фахівці, і які технічні засоби можуть знадобитися додатково й де їх можна віднайти. Такий фахівець також може запропонувати рекомендації щодо призначення експертиз, щодо певних об’єктів з місця огляду, і де такі дослідження проводяться; яких застережних заходів необхідно дотримуватися при вилученні, огляді та упакуванні виявлених мікрочасток, біологічних об’єктів й різноманітних речовин.

Враховуючи вищевикладене слід погодитися з пропозиціями окремих науковців (Демідова Т.В., 2010 р.), щодо доцільності закріплення на законодавчому рівні обов’язкового залучення для огляду місця дорожньо-транспортної події в якості спеціалістів фахівця-криміналіста і фахівця-автотехника у випадках, коли заподіяна значна шкода здоров’ю, або смерть потерпілого.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
КРИМІНАЛІСТИЧНА ХАРАКТЕРИСТИКА СУБ’ЄКТИВНИХ ОЗНАК ПОВТОРНОСТІ ТА РЕЦИДИВУ ЗЛОЧИНІВ
24.05.2012 15:52
СТАНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТОК МЕТОДУ КРИМІНАЛЬНОГО ПРОФІЛЮВАННЯ У США
18.06.2012 15:47
НАПРЯМИ АНАЛІЗУ ЗВ'ЯЗКУ «ЗЛОЧИНЕЦЬ-ЖЕРТВА» З МЕТОЮ РОЗШУКУ СЕРІЙНИХ СЕКСУАЛЬНИХ УБИВЦЬ
18.06.2012 15:47
ДОСВІД СТВОРЕННЯ СПЕЦІАЛІЗОВАНИХ НОРМАТИВНИХ АКТІВ СПРЯМОВАНИХ НА ПРОФІЛАКТИКУ ЗЛОЧИННОСТІ НЕПОВНОЛІТНІХ У США
18.06.2012 15:45
ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ПІДРОБЛЕННЯ ДОКУМЕНТІВ, ЗБУТ ЧИ ВИКОРИСТАННЯ ТАКИХ ДОКУМЕНТІВ В ОКРЕМИХ КРАЇНАХ ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ
18.06.2012 15:43
СУБ’ЄКТИВНІ ОЗНАКИ ПІДРОБЛЕННЯ ДОКУМЕНТІВ, ЗБУТУ ЧИ ВИКОРИСТАННЯ ТАКИХ ДОКУМЕНТІВ
18.06.2012 15:31
ОСОБЛИВОСТІ СКЛАДАННЯ ПЛАНІВ ТА СХЕМ В ХОДІ ОГЛЯДУ МІСЦЯ ПОДІЇ ПІД ЧАС РОЗСЛІДУВАННЯ РОЗБОЇВ
17.06.2012 18:36
ТИПОВІ ЕКСПЕРТИЗИ ПО КРИМІНАЛЬНИХ СПРАВАХ ПРО РОЗБОЇ
17.06.2012 18:35
ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ ЗАСОБІВ КРИМІНАЛІСТИЧНОЇ ФОТОГРАФІЇ ПІД ЧАС РОЗСЛІДУВАННЯ ДОРОЖНЬО-ТРАНСПОРТНИХ ПОДІЙ
17.06.2012 18:32
ОКРЕМІ ПИТАННЯ ПРОФІЛАКТИЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СЛІДЧОГО ПО СПРАВАХ ПРО НЕЗАКОННЕ ПОВОДЖННЯ З ВОГНЕПАЛЬНОЮ ЗБРОЄЮ
17.06.2012 18:30




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше