Сьогодні можна впевнено стверджувати, що одні із найпоширеніших правопорушень вважаються порушення у кіберпросторі. Підкреслимо, що вчиняючи такі правопорушення, можуть наступати негативні наслідки не тільки для окремих громадян, але й для безпеки всієї держави в цілому, «підриваючи» її. У зв’язку з цим, вагоме значення набуває інститут юридичної відповідальності за порушення законодавства у сфері кібербезпеки України.
Юридична відповідальність – це важливий захід захисту інтересів особистості, суспільства і держави.
Під юридичною відповідальністю за порушення законодавства у сфері кібербезпеки України можна розуміти застосування заходів примусового характеру, які закріплені відповідно до норм чинного законодавства, до осіб, якими було вчинено правопорушення у кіберпросторі.
Відповідно до ст. 12 Закону України «Про основні засади забезпечення кібербезпеки України», випливає, що «особи, винні у порушенні законодавства у сферах національної безпеки, електронних комунікацій та захисту інформації, якщо кіберпростір є місцем та/або способом здійснення злочину, іншого винного діяння, відповідальність за яке передбачена цивільним, адміністративним, кримінальним законодавством, несуть відповідальність згідно із законом» [1]. Тобто, із зазначеного положення є зрозумілим, що до суб’єктів, які вчинили правопорушення в зазначеній сфері, можуть застосовуватися такі види юридичної відповідальності: цивільна, адміністративна та кримінальна. Далі приділимо окрему увагу кожному із вказаних видів відповідальності.
1. Характеризуючи перший вид відповідальності, зазначимо, що цивільна відповідальність являється самостійний видом юридичної відповідальності, яка характеризується застосуванням державного примусу до правопорушника на підставі позбавлення особи певних благ або покладає обов’язки майнового характеру.
2. Адміністративна відповідальність за порушення законодавства у сфері кібербезпеки – це застосування до особи, яка вчинила правопорушення, санкцій, що передбачені в нормах адміністративного права. Відмітимо, що за чинним КУпАП окремо не виділяється розділ, який присвячується правопорушенням у сфері кібербезпеки. Проте, окремі статті таку відповідальність безумовно передбачають (ст. 51-2, ст. 164-9) [2].
3. Останнім, «найсуворішим» видом юридичної відповідальності у сфері кібербезпеки України є кримінальна. Кримінальна відповідальність в зазначеній сфері може наступати, якщо особа, яка вчинила злочин, тобто вчинок, здійснення якого тягне за собою куди шкідливі наслідки для іншої особи, суспільства, держави, тощо. Такий вид злочину в розглядуваній сфері називається «кіберзлочин», як його ще називають – комп’ютерний злочин.
Насамкінець, слід вказати, що питання юридичної відповідальності за порушення законодавства в розглядуваній сфері однозначно недостатнім чином врегульовані, що є значним недоліком, який сприяє збільшенню рівня кіберзлочинності в Україні.
Література:
1. Про основні засади забезпечення кібербезпеки України: Закон України від 5 жовтня 2017 року № 2163-VIII (останні зміни: 03.07.2020) / Верховна Рада України. Відомості Верховної Ради України. 2017. № 45. Ст. 403.
2. Кодекс України про адміністративні правопорушення: Закон УРСР від 7 грудня 1984 року № 2755-VI (останні зміни: 13.08.2020) / Верховна Рада України. Відомості Верховної Ради України. 1984. додаток до № 51. Ст. 1122.
|