:: LEX :: ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ МІЖНАРОДНОГО СПІВРОБІТНИЦТВА УКРАЇНИ ТА ДЕРЖАВ АФРИКИ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 68)

Термін подання матеріалів

14 січня 2025

До початку конференції залишилось днів 20


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ МІЖНАРОДНОГО СПІВРОБІТНИЦТВА УКРАЇНИ ТА ДЕРЖАВ АФРИКИ
 
16.11.2022 17:01
Автор: Заєць Роман Богданович, студент факультету міжнародної торгівлі та права, Державний торговельно-економічний університет, м. Київ, Україна
[Секція 2. Конституційне право. Конституційне процесуальне право. Адміністративне право. Адміністративне процесуальне право. Митне та податкове право. Міжнародне право. Муніципальне право]


Початок міжнародних відносини, як з повноправним суб’єктом міжнародного права між Україною та Африкою, розпочалися з визнанням незалежності України першою африканською державою Сьєрра-Леоне від 21 грудня 1991 р. [1]. Незабаром коло країн, які підтримали волю українського народу стало більше, до них долучились Лівія, Сирія, Судан, ПАР, Уганда, Мадагаскар, Зімбабве, Нігерія та інші країни. З 1991 року почалась активна участь у відкритті дипломатичних представництв та встановленні міжнародних відносин з африканськими державами. З 21 по 23 грудня 1992 року був здійснений перший в історії держав офіційний візит новообраного президента України Леонідом Кравчуком до Арабської Республіки Єгипет, за результатами якого, укладено низку договорів, під назвою «Спільне українсько-єгипетське комюніке» від 22 грудня 1992 року щодо співпраці у сферах торгівлі, науково-технічного співробітництва, забезпеченні миру і стабільності у світі [2]. Поступово дипломатичні відносини були встановлені з найбільш впливовими державами африканського регіону. Укладено низку договорів на різних рівнях, переважно у торгівельній, науково-технічній, політичній та дипломатичній сферах. До найбільш вагомих та значущих договорів можна віднести такі: Угода про економічне і науково-технічне співробітництво між Україною та Арабською Республікою Єгипет від 22.12.1992 р., Угода між Урядами про військово-технічне співробітництво з ПАР від 19.07.1995 р., а також Торговельна Угода між Урядом України і Урядом Королівства Мароко від 11.07.2002 р. тощо. Більшість договорів укладались з економічних та наукових питань і визначили майбутній напрям співпраці України з державами Африки. Здебільшого у таких угодах проголошувалися саме наміри та загальні положення щодо необхідності співпраці.

Україна розвиває відносини з головними міжнародними міжурядовими організаціями Африки, до яких належить Економічна співдружність держав Західної Африки і Африканський Союз, членами яких є 55 держав африканського регіону. Україна отримала статус країни-спостерігача при Африканському Союзі 22.06.2016 р. Представника України акредитовано при Організації Економічного співтовариства держав Західної Африки (ЕКОВАС). Україна є спостерігачем у Міжнародній організації Франкофонії, до складу якої входить велика кількість африканських держав; Посла України в АРЄ акредитовано при Генеральному секретаріаті Ліги арабських держав (штаб-квартира в Каїрі) [3].

Протягом наступних років Україна відігравала активну і значну роль у встановленні миру та стабільності під час миротворчих місій ООН у Демократичній Республіці Конго, Ефіопії та Еритреї [4]. Але, у зв’язку зі збройною агресією рф проти України Президент Володимир Зеленський своїм Указом №114/2022 відкликав українських миротворців зі всього світу для захисту суверенітету та територіальної цілісності держави [5], в тому числі і з африканського континенту.

Африка є одним із перспективних напрямків розвитку міжнародного співробітництва. Згідно з аналізом Бази Даних Перспектив світової економіки від Міжнародного Валютного Фонду, дослідниками відзначено потенційний розвиток країн Африки у 2021 р. більш ніж на 4,5% відсотків, а у 2022 р. на 3,8%, що є досить непоганим показником для країн, що розвиваються, особливо під час продовольчої кризи у світі [6].

На цьому тлі деякі держави намагаються збільшити обсяг співробітництва з Африкою. Зокрема, Китайська Народна Республіка, Європейський Союз, Америка, Японія здійснюють інвестиційну діяльність в африканські держави на більш ніж мільярд доларів [7]. Важливим чинником співпраці України з Африкою є зовнішня торгівля. Однак, варто зазначити, що Україна не достатньо уваги приділяла розвитку та поглибленню співпраці і кооперації з державами Африки. Втім, незважаючи на збройну агресію, Україна продовжує співпрацювати з країнами Африки у сфері торгівлі збіжжям, агрокультурами тощо. 

З початком повномасштабного вторгнення рф 24.02.2022 р. ситуація довкола України і її союзників кардинально змінилася, і актуальність питання збільшення міжнародної підтримки та посилення зв’язків набуло більшого значення, у тому числі серед держав африканського регіону. Серед африканських держав, які висловили свою дипломатичну підтримку, можна виділити Центральноафриканську Республіку, Демократичну Республіку Конго, Сьєрра-Леоне, Туніс. 

Новий підхід розвитку міжнародного співробітництва між Африкою та Україною потрібен вже зараз, адже ситуація потребує докорінних змін для ефективного захисту України своїх національних інтересів у критичний момент існування української державності. Програвши на дипломатичному просторі, російська федерація намагається здобути прихильність африканських країн, котрим Україна приділяла найменшу увагу. Незважаючи на заяву Голови Африканського союзу щодо ситуації в Україні від 24.02.2022 р. щодо поваги до територіальної цілісності України [8], голосування в ООН щодо Резолюції Генеральної Асамблеї ООН про засудження агресії проти України та вимогу від рф про виведення військ з її території від 02.03.2022 р., вказує на невтішні показники: більше 15 африканських держав зайняли нейтральну позицію, а деякі навіть висловилися проти, а це більше третини континенту [9].

Для збільшення впливу і підтримки країн Африки потрібно впроваджувати нові механізми та засоби діяльності у зовнішній політиці і встановити чітку стратегію щодо континенту. Наразі, Україна має дипломатичні предствництва у 11 державах Африки.

Однак потрібно визнати, що певні зміни щодо стратегії зовнішньої політики вже присутні та проходять перші спроби зрушення з мертвої точки багатосторонніх відносин. Новою ініціативою України та вперше в історії міжнародних відносин Президентом України Володимиром Зеленським було здійснено у червні 2022 року під час виступу на засіданні Бюро Асамблеї Африканського Союзу щодо кардинально нового підходу до співпраці та започаткування нової стратегії у зовнішніх зносинах з країнами регіону, зокрема через призначення спеціального представника України по справах Африки [10]. Главою держави було запропоновано конкретні напрямки співпраці: активна робота щодо поглиблення та створення нових платформ з розвитку співробітництва, розвиток торгівлі та дипломатичних зусиль щодо протистояння порушенням міжнародних принципів. Вже за особистим візитом Президента Республіки Гвінеї-Бісау від 26.10. 2022 р. до Києва були обговорені можливості у створенні саміту «Україна-Африка», на якому обговорюватимуть конкретні кроки для розвитку потенціалу в аграрному виробництві, машинобудівній промисловості, енергетиці, IT-сфері та інших секторах економіки, що може стати основою для взаємовигідного партнерства з країнами ECOWAS (Економічне співтовариство країн Західної Африки) [11]. Міністр закордонних справ України здійснив цілу низку офіційних робочих візитів країнами Західної Африки з наміром налагодити економічну та політичну співпрацю, якої до цього майже не було, розраховуючи на довгострокову перспективу.

Щодо питання, у яких сферах відносин можлива подальша співпраця, то однією з них можливо назвати сільськогосподарську діяльність. Повномасштабне російське вторгнення зруйнувало глобальні торговельні ланцюжки та поставило африканський континент під загрозу голоду. До початку повномасштабного вторгнення Україна експортувала приблизно 13,3% відсотків агропродукції [12], на разі ця цифра є меншою через обмеження вільного просування морських бортів, але 48% загального експорту України, завдяки «зерновому коридору», належить саме країнам Африки [13]. У зв’язку зі стрімким зростанням населення Африки, така співпраця після закінчення воєнних дій буде лише збільшуватися, тому потрібно вже зараз налагоджувати ефективні шляхи для підвищення товарообігу за допомогою укладання нових угод, договорів щодо співробітництва з більшою кількістю держав Африки, розвивати дипломатичні представництва, налагоджувати співпрацю економічного, правового та гуманітарного спрямування. 

Одним із актуальних напрямків розвитку є IT-сфера. За статистикою жителі Африки все більше підключаються до мережі-Інтернет та привчаються до нових інформаційних технологій, в які активно інвестують інші держави [14]. Україна могла б разом з країнами Африки розвиватись в цій сфері, пропонуючи власні напрацювання та використовуючи свій досвід у сфері цифрових технологій на абсолютно новому ринку послуг.

Наразі найважливішим вектором розвитку міжнародних відносин з країнами континенту є політико-дипломатична підтримка України для зупинення агресії російської федерації. В складі ООН знаходиться 54 країни Африки, що становить третину від всієї кількості учасників, якщо не розширювати дипломатичні канали між цими державами, то постають ризики щодо розповсюдження політичного впливу на цей регіон агресора. Втрата підтримки континенту є недопустимою, адже стане перепоною для відстоювання своїх позицій у міжнародній дипломатико-політичній сфері, тому потрібно звернути на це увагу і докладати зусиль для поглиблення та встановлення всіх дипломатичних зв’язків.

Переоцінка Україною важливості Африки у оновленій зовнішній політиці є ключовим моментом у забезпеченні національних інтересів, адже така співпраця значно підвищить економічну, політичну та дипломатичну силу України на світовій арені. Як чітко зазначив Генеральний Секретар ООН Антоніу Гутерреш у зустрічі з Президентом Танзанії на 28 Саміті Африканського Союзу: «Дуже часто світ бачить Африку через призму проблем, коли я дивлюся на Африку, то бачу континент надії, перспектив та грандіозного потенціалу» [15].

Література:

1. Сьєрра-Леоне // Юридична енциклопедія : [у 6 т.] / ред. кол.: Ю. С. Шемшученко (відп. ред.) [та ін.]. — К. : Українська енциклопедія ім. М. П. Бажана, 2003. Т. 5 : П. С. 736 с. (дата звернення 03.11.2022).

2. Спільне українсько-єгипетське комюніке від 22.12.1992р. № 818_008. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/818_008#Text (дата звернення 03.11.2022).

3. Відносини України із країнами Близького Сходу та Африку. URL: https://mfa.gov.ua/en/5-td

4. Україна і Африка. Українські миротворці на Африканському континенті. Частина 1. Незалежний аналітичний центр геополітичних досліджень Борисфен Інтел. URL: https://bintel.org.ua/nash_archiv/arxiv-voyenni-pitannya/ukrainskie-mirotvorcy-na-afrikanskom-kontinente/ (дата звернення 04.11.2022).

5. Про відкликання національного контингенту і національного персоналу, які беруть участь у міжнародних операціях з підтримання миру і безпеки. Указ Президента України №114/2022, від 7 березня 2022 року. URL: https://www.president.gov.ua/documents/1142022-41601.

6. Top 10 Fastest Growing Economies in Africa by Talk Africana. URL: https://talkafricana.com/top-20-fastest-growing-economies-in-africa/  (date of access: 04.11.2022).

7. China ranks ahead of America as the largest investor in Africa since 2010 by Victor Oluwole. URL: https://cutt.ly/vNMhi0k/ (date of access: 04.11.2022).

8. Statement from Chair of the African Union, H.E President Macky Sall and Chairperson of the AU Commission H.E Moussa Faki Mahamat, on the situation in Ukraine. URL: https://au.int/en/pressreleases/20220224/african-union-statement-situation-ukraine (date of access: 05.11.2022).

9. Резолюція Генеральної Асамблеї ООН «Агресія проти України» від 02.03.2022р. № A/RES/ES-11/1 URL: https://digitallibrary.un.org/record/3965290?ln=ru#record-files-collapse-header ( дата звернення 06.11.2022).

10. Виступ Президента України на засідання Бюро Асамблеї Африканського Союзу від 20.06.2022р. URL: https://www.rnbo.gov.ua/ua/Diialnist/5548.html (дата звернення 06.11.2022).

11. Україна зацікавлена у розбудові різнопланових відносин з країнами Африканського континенту – Володимир Зеленський за результатами зустрічі з Президентом Гвінеї-Бісау. URL: https://www.president.gov.ua/news/ukrayina-zacikavlena-u-rozbudovi-riznoplanovih-vidnosin-z-kr-78729  (дата звернення 06.11.2022).

12. «Африка – регіон, де Україна заробляє реальні гроші». Економічна правда URL: https://www.epravda.com.ua/publications/2022/10/31/693082/ (дата звернення 07.11.2022).

13. Міністерство аграрної політики та продовольства України. URL: https://minagro.gov.ua/news/majzhe-1-mln-tonn-agroprodukciyi-vzhe-vidvantazheno-v-afrikanski-krayini-taras-visockij (дата звернення 07.11.2022).

14. 3 ways tech and innovation can push Africa to the next level of economic growth. URL: https://www.weforum.org/agenda/2022/02/3-ways-tech-and-innovation-can-push-africa-to-the-next-level-of-economic-growth/ (date of access 07.11.2022).

15. A Continent of Hope by Antonio Guterres. Africa Renewal. URL: https://www.un.org/africarenewal/web-features/continent-hope (date of access 08.11.2022).

________________________

Науковий керівник: Невара Лілія Михайлівна, кандидат юридичних наук, доцент, Державний торговельно-економічний університет, м. Київ, Україна




Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ДІЯЛЬНІСТЬ АДМІНІСТРАТИВНОЇ ЮСТИЦІЇ В ОКРЕМИХ КРАЇНАХ ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ У РОЗГЯДІ СПРАВ ЗА УЧАСТЮ ІНОЗЕМЦІВ
27.10.2022 09:42
ДОТРИМАННЯ ПРАВ ЛЮДИНИ В УМОВАХ ЗБРОЙНОЇ АГРЕСІЇ РОСІЙСЬКОЇ ФЕДЕРАЦІЇ ПРОТИ УКРАЇНИ / OBSERVANCE OF HUMAN RIGHTS IN THE CONDITIONS OF ARMED AGGRESSION OF THE RUSSIAN FEDERATION AGAINST UKRAINE
18.11.2022 09:07
ІНСТИТУТ КОНТРАСИГНУВАННЯ ЯК СКЛАДОВА СИСТЕМИ СТРИМУВАНЬ І ПРОТИВАГ: КОМПАРАТИВНИЙ АНАЛІЗ
18.11.2022 08:44
ДОБРОЧЕСНІСТЬ ЯК ПРИНЦИП ДІЯЛЬНОСТІ НАЦІОНАЛЬНОЇ ПОЛІЦІЇ УКРАЇНИ
18.11.2022 08:35
ЛОГІСТИКА ПОРТІВ ПІД ЧАС ВОЄННОГО СТАНУ В УКРАЇНІ
18.11.2022 08:28
МИТНІ ТА ФІСКАЛЬНІ ПРИВІЛЕЇ ДИПЛОМАТИЧНИХ ПРЕДСТАВНИЦТВ І ДИПЛОМАТИЧНИХ АГЕНТІВ
17.11.2022 23:25
НАУКОВІ ПІДХОДИ ДО ВИЗНАЧЕННЯ СУТНОСТІ МАЙНОВИХ ПОДАТКІВ В УКРАЇНІ
16.11.2022 18:18
ЗАГРОЗИ ТА НЕБЕЗПЕКИ, ЩО ВПЛИВАЮТЬ НА ОПЕРАТИВНО-СЛУЖБОВУ ДІЯЛЬНІСТЬ ДЕРЖАВНОЇ ПРИКОРДОННОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ У ВОЄННИЙ І ПІСЛЯВОЄННИЙ ПЕРІОД, ШЛЯХИ ЇХ УСУНЕННЯ
16.11.2022 18:05
ПОНЯТТЯ І ЗМІСТ ЕЛЕКТРОННИХ ДОКАЗІВ В АДМІНІСТРАТИВНОМУ СУДОЧИНСТВІ
16.11.2022 17:50
INTERNATIONAL EXPERIENCE OF USING MEDIATION TO RESOLVE CIVIL DISPUTES AND PROSPECTS FOR THE DEVELOPMENT OF THE MEDIATION INSTITUTE IN UKRAINE
16.11.2022 04:48




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше