Більшість цивілізованих держав не могла уявити, що у XXI сторіччі знову постане загроза воєнної ескалації світового масштабу. Після II світової війни, здається, прийняли всі заходи для запобігання, щоб «ніколи знову»… Проте міжнародні організації та «лояльність» деяких європейських лідерів допустили загострення ситуації та розростання збройної агресії РФ до можливої ядерної загрози всьому світу [1].
Актуальність сучасних викликів та загроз, насамперед таких, як військова агресія та анексія окремих територій, озброєні чи неозброєні провокації, міжнародний тероризм, транскордонна організована злочинність, незаконна міграція та торгівля людьми, контрабандна діяльність та наркотрафік, спонукають державні установи до пошуку консолідованих заходів щодо забезпечення захисту національних інтересів у сфері безпеки державного кордону.
Сучасний стан сфери безпеки державного кордону приховує у собі безліч загроз, що впливають на діяльність прикордонної служби як усередині, так із зовні [5].
В результаті дослідження оперативно-службової діяльності Державної прикордонної служби України під час війни, та прогнозуючі ситуацію у після воєнний період, ми з’ясували, які саме загрози та небезпеки впливають або можуть вплинути на діяльність Державної прикордонної служби України, а саме:
– продовження бойових дій та невизначеність терміну їх завершення, що ускладнює виконання поставлених оперативно службових завдань;
– дестабілізація економічної ситуації в країні: інфляційні процеси, нестабільність валютно-грошової політики, зміна тарифів на енергоносії, зниження рівня життя, поглиблення диференціації населення у доходах, викликаного повномасштабним вторгнення Росії;
– активізація на тимчасово окупованих територіях України діяльності організованих злочинних груп з представників силових структур РФ, криміналітету та місцевих колаборантів, що спричиняє збільшення рівня транскордонної злочинності, мінімізацію стримуючого значення державних кордонів, переміщення злочинців і їхніх жертв, насильницьке вивезення цивільного населення на територію агресора;
– вимушена масова міграція, пов’язана в бойовими діями у державі;
– недосконала взаємодія суб’єктів, що забезпечують охорону державного кордону, в умовах підвищеної завантаженості пунктів пропуску через державний кордон транспорту та громадян;
– застарілість, протиріччя або неузгодженість окремих законів та підзаконних актів між собою з урахуванням введеної Моделі інтегрованого управління кордонами на виконання національних зобов’язань з імплементації Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, орієнтацією на стандарти Європейського Союзу в управлінні кордонами;
– низька підготовленість кадрів, неукомплектованість підрозділів та плинність кваліфікованих спеціалістів, відсутність практичного досвіду функціонування в умовах війни суб’єктів, що забезпечують охорону державного кордону;
– обмеженість фінансових, матеріально-технічних ресурсів; відсутність нових зразків техніки та засобів охорони державного кордону й прикордонного контролю;
– відсутність або низька якість дорожніх шляхів, інфраструктури.
Як показує практика та проведені дослідження, для ефективного функціонування органів охорони державного кордону, подолання зазначених небезпек та ризиків та з метою розв’язання проблем, що впливають на оперативно-службову діяльність Державної прикордонної служби України у воєнний та післявоєнний, необхідно запровадити комплекс організаційно-правових заходів, а саме:
– удосконалити концептуальні та доктринальні засади, переглянути стратегічні документи, зокрема, оновити Стратегію інтегрованого управління кордонами на період до 2025 року [4] та розробити новий План заходів на 2023-2025 роки щодо реалізації цієї Стратегії з урахуванням нових викликів воєнного та післявоєнного періоду;
– ввести тлумачення понять «інтегрованого управління кордонами» та «прикордонна безпека» у Закони України «Про державний кордон України» [2] та «Про Державну прикордонну службу» [3] та внести відповідні зміни, доповнивши статтю 27 «Охорона державного кордону України Державною прикордонною службою України і Збройними Силами України» та статтю 271 «Взаємодія в охороні державного кордону» розділу IV «Охорона державного кордону України» Закону України «Про державний кордон України»; статтю 2 «Основні функції Державної прикордонної служби України», статтю 19 «Обов’язки Державної прикордонної служби України» та статтю 20 «Права Державної прикордонної служби України» Закону України «Про Державну прикордонну службу», а також у Положення про Адміністрацію Держприкордонслужби України, Положення про орган охорони державного кордону Державної прикордонної служби України;
– реалізувати намір щодо укладення міжурядової угоди про повноцінний спільний прикордонно-митний контроль на всіх суміжних автомобільних пунктах пропуску між Україною та Польщею, узгоджений попередніми домовленостями президентів обох країн, досягнутих у травні 2022 року, а саме: створити робочу групу у складі усіх зацікавлених ЦОВВ по її підготовці та підписанню, що буде сприяти суттєвому скороченню черги на найбільш завантаженому кордоні нашої держави;
– виробити правові, організаційні та фінансові інструменти інтегрованого управління кордонами, які дозволятимуть адаптуватися до постійної дії загроз національній безпеці, які усунути повністю неможливо, - такий підхід передбачає посилення національної стійкості;
– удосконалити механізм управління, координації взаємодії задіяних суб’єктів під час забезпечення охорони державного кордону, а також їх підтримки та сприяння у складних ситуаціях;
– удосконалити бюджетну політику у сфері охорони державного кордону шляхом раціонального розподілу видатків на розвиток, службово-бойову підготовку і оперативну діяльність відповідно до найкращих практик держав - членів НАТО.
Література:
1. Орел Л.В., Буличев А.О., Орєхов О.І. Земля як особливий об’єкт цивільних відносин. Наука і правоохорона. 2022. № 3. URL: https://dndi.mvs.gov.ua/
2. Про державний кордон України: Закон України від 4 листопада 1991 року № 1777-XII URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1777-12#Text
3. Про Державну прикордонну службу: Закон України від 3 квітня 2003 року № 661-IV URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/661-15#Text
4. Про схвалення Стратегії інтегрованого управління кордонами на період до 2025 року: розпорядження Кабінету Міністрів України від 24 липня 2019 р. № 687-р URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/687-2019-%D1%80#Text
5. Цевельов О.Є. Умови та фактори, що впливають на стан безпеки державного кордону України. Електронний журнал «Державне управління: удосконалення та розвиток». 2016. № 9. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1072
|