Однією з перших реформ після подій 2014 року, стала реформа правоохоронних органів. Значна увага при реформуванні української міліції в Національну поліцію була приділена принципам діяльності поліції.
Принцип, згідно зі словниками, це основні, вихідні положення теорії, основні правила діяльності [1, с. 302-303], тому вони мають бути передбачуваними та закріплені в нормативних актах, які регулюють діяльність державних органів.
Враховуючи важливість дотримання принципів в діяльності поліції, законодавець, в Законі України «Про Національну поліцію України» від 2 липня 2015 року [2], виділив принципи в окремий розділ, здійснивши тлумачення змісту кожного із принципів. На нашу думку, це є значним вдосконаленням законодавства, адже воно стало більш точним, зрозумілим та доступним. Натомість принцип доброчесності в Законі не передбачений, що є, на нашу думку, прогалиною в законодавстві. Погоджуємося з думкою науковців, які зазначаючи, що принцип доброчесності має бути одним з базових при здійсненні функцій управління державою, суспільством і тому – закріпленим у законодавстві України [3, с. 56].
Сорокіна Н. також наголошує, що високий рівень доброчесності публічних службовців необхідно забезпечити шляхом піднесення вимоги доброчесності публічної влади до рівня принципу її організації та здійснення. Такий принцип має бути закріплений в Конституції та законах України і реалізований у відповідних їм підзаконних нормативно-правових актах. Це дозволить набирати на публічну службу професійних і порядних людей, а також забезпечити належний рівень як плати праці, так і моніторингу діяльності конкретного публічного службовця [4, с.41], а Кононенко К., зазначає, що саме поліцейська реформа покликана забезпечувати цілісність і доброчесність, інакше МВС та поліція постійно перебуватимуть під ризиками корумпування та «сервільності» [5, с.16].
Дійсно, дотримання принципу доброчесність та антикорупційних норм в поєднанні може забезпечити викоренення такого явища як корупція, тому Національна поліція, як орган який з одного боку протидіє злочинності, в тому числі й корупційній, а з іншого є суб’єктом, на якого поширюється дія Закону «Про запобігання корупції» повинен дотримуватися принципу доброчесності. Тому згідно з Антикорупційною програмою Національної поліції України на 2018 рік та Антикорупційною програмою Національної поліції України на 2019-2021 роки, діяльність Національної поліції України щодо запобігання і протидії корупції ґрунтується на принципах серед яких доброчесність на публічній службі.
Крім того, відповідно до статті 37 Закону України «Про запобігання корупції», Закону України «Про Національну поліцію», з метою формування в поліцейських почуття відповідальності стосовно дотримання професійно-етичних норм поведінки під час виконання службових обов’язків, а також сприяння посиленню авторитету та довіри громадян до Національної поліції України, Міністерство Внутрішніх справ України видало Наказ Про затвердження Правил етичної поведінки поліцейських [6], які є узагальненим зібранням професійно - етичних вимог щодо правил поведінки поліцейських та спрямовані на забезпечення служіння поліції суспільству шляхом забезпечення охорони прав і свобод людини, протидії злочинності, підтримання публічної безпеки і порядку на засадах етики та загальнолюдських цінностей.
Згідно з цими Правилами поліцейський здійснює свою діяльність відповідно до основоположних принципів, які закріплені в Конституції України, Законі України «Про Національну поліцію», інших законодавчих актах України, тож у цих Правилах, дублюються принципи, що закріплені в Законі України «Про Національну поліцію» додаючи принцип справедливості, неупередженості та рівності.
Отже, принцип доброчесності в Правилах етичної поведінки поліцейських, як і в Законі України «Про Національну поліцію», не закріплений, що є, на нашу думку, значною прогалиною. Вважаємо, що принцип доброчесності має бути закріплений в даних нормативних актах, як самостійний принцип з чітким визначенням основних елементів.
Література
1. Дежавне управління та державна служба : словник-довідник / [уклад. О. Ю. Оболенський]. – К. : КНЕУ, 2005. –480 с. С. 302-303
2. Про Національну поліцію : Закон України від 2 лип. 2015 р. № 580-VIII. URL: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/580-19?lang=en (дата звернення: 15.11.2022).
3. Суспільно-демократичні цінності – основа формування еліти в державному управлінні: навч.-метод. матеріали / В. А. Гошовська, І. Г. Сурай ; уклад. Ю. В. Стрілецька. – К. : НАДУ, 2013. – 56 с.
4. Сорокіна Н. Доброчесність як необхідний морально-етичний складних діяльності публічного службовця. Национальный юридический журнал. Теория и практика. 2017 С.41 URL: http://www.jurnaluljuridic.in.ua/archive/2017/5/8.pdf (дата звернення: 14.11.2022)
5. Розбудова цілісності і доброчесності під час реформування поліції. Досвід України :аналіт. доп. та матер. спеціаліз. Міжнар. конф. (17 квіт. 2019 р., м. Київ) / [за ред. О. Д. Маркєєвої та Л. І. Полякова] ;Національний інститут стратегічних досліджень; Центр досліджень армії, конверсії та роззброєння; Женевський центр безпекового урядування. – Київ: НІСД, 2019. – 112 с. С.16
6. Про затвердження Правил етичної поведінки поліцейських Наказ Міністерства внутрішніх справ України 09.11.2016 № 1179 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1576-16#Text (дата звернення: 12.11.2022)
_____________________
Науковий курівник: Рядінська В.О., доктор юридичних наук, професор, Науково-дослідний інститут публічного права
|